בחלוף חצי שנה למלחמה, הישגי צה"ל החשובים בחזית הדרומית נצרבים בתודעת האויב ובזיכרון הקולקטיבי שלו לדורות קדימה. ההישגים נשענים על כניסה רגלית עוצמתית לרצועה, חדירה והשתלטות על אתרים אסטרטגיים, ובראשם מתחם בית החולים שיפא, שממנו פעלו מאות מחבלים וששימש כמפקדת טרור עבור הארגון. בשבוע שעבר הסתיימה הפשיטה על המתחם, שנמשכה כשבועיים ושבמהלכה חוסלו כ־200 מחבלים ונעצרו קרוב לאלף נוספים.

"דריסת רגל": פרטים חדשים על תכנית צה"ל לחלוקת הרצועה
הלב נשבר: צה"ל עדכן את משפחותיהם של 342 חללי צה"ל שנפלו

פעילו לוחמי אגוז בעזה (צילום :דובר צה"ל)

מההישגים שצה"ל יכול למנות ניצבים בראש הרשימה בלימת ההתקפה של חמאס, העברת הלחימה לשטח האויב, כיבוש ושליטה על חלקים נרחבים ברצועה, ביתורה ותנועה יחסית חופשית לכוחותינו ברוב האזורים. צה"ל פעל בטור, מצפון לדרום, תוך כדי דילוג על מחנות המרכז והימנעות עד כה מכניסה לרפיח. פעילות מסוימת במחנות המרכז בוצעה לאחרונה, אך לא באופן שיטתי ועצים הדומה לתחילת התמרון או אפילו בח'אן יונס כיום.

המספרים המרשימים מגלים כי עד כה הותקפו מהאוויר 32 אלף מטרות – 177 בממוצע ביום. צה"ל השמיד 4,250 תשתיות טרור, כולל מנהרות, אתרי פיקוד ושליטה, בסיסים, סדנאות לייצור רקטות ו־3,250 משגרים ורקטות. מבנים רבים, כולל בתים פרטיים, נהרסו ברחבי הרצועה. לחלק גדול מ־1.9 מיליון איש שהאו"ם העריך כי התפנו מבתיהם, אין בית לחזור אליו.

כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)

מנגד, ארגוני הטרור שיגרו לישראל מתחילת המלחמה ועד כה כ־6,000 טילים, בתדירות שהלכה ופחתה ככל שצה"ל השיג אחיזה טובה יותר בשטח, מה שהביא להחזרת חלק מתושבי יישובי צפון הנגב לבתיהם. קהילות העוטף ובכירי הצבא מאמינים כי השיגורים הבודדים בשבועות ובימים האחרונים הם "שירת הברבור" של הישות הרצחנית שמעבר לגבול.

הישגים נוספים שאפשר לרשום לזכות צה"ל כוללים חיסולם של קרוב ל־14 אלף מחבלים, ובהם בכירים רבים, כולל מרואן עיסא, סגנו של מוחמד דף וסאלח אל־ערורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, אשר חוסל בביירות. יחיא סנוואר טרם נתפס, כמו גם אחיו מוחמד ובכיר נוסף בחמאס - מוחמד דף.

לפני 5 שנים. הסרטון בו הוצג מוחמד דף (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
לפני 5 שנים. הסרטון בו הוצג מוחמד דף (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

בין היתר, חוסלו מפקדי חטיבות וגדודים ומפקדי נוח'בה שתכננו ולקחו חלק בעצמם בטבח בעוטף. כ־10,000 מחבלים נפצעו, והם ללא כשירות ללחימה. הצבא תפס יותר מ־4,000 עצורים ושבויים, ו־563 שב"חים שחדרו מהרצועה נתפסו בתוך ישראל ונחקרו.

מהמטרות שהוגדרו למלחמה - הכואבת ביותר, שטרם הושגה במלואה, היא השבת החטופים. מ־253 שנחטפו מישראל חיים ומתים לרצועה, 112 חטופים חיים שוחררו בעסקה או חולצו על ידי צה"ל, שחילץ גם 11 גופות. יותר מ־130 חטופים עדיין מוחזקים על ידי האויב, כאשר לפחות 34 מהם אינם בחיים.

מתחילת המלחמה לצה"ל נוספו 600 חללים, 256 מתוכם מהתמרון ברצועה, ועוד 1,552 פצועי צה"ל אושפזו. 61 שוטרים נפלו, רובם המכריע ב־7 באוקטובר ו־260 שוטרים, לוחמי מג"ב וימ"מ נפצעו.