ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר הממשלה יוסי פוקס נועדו היום (ראשון) עם יו"ר מפלגת דגל התורה ברשימת יהדות התורה משה גפני על רקע ההצעה של השר בני גנץ לסכם על מועד בחירות בתמורה לחוק גיוס וזאת במטרה לסכל את ההצעה. 

לקראת גיוס מילואים נרחב: הושלם שלב נוסף בהעלאת כשירות מחסני החירום

גיוס החרדים: המשבר שמאיים לפרק את הממשלה

כזכור על פי הדיווח, גנץ הציע לחרדים דיל בחירות תמורת גיוס ובהמשך הכחיש את הדברים ואמר כי "מעולם לא התניתי את נושא השירות בבחירות, ולא אתן את ידי להצעות שמטרתן לעקוף את בג”ץ, ולא לתת מענה לצורכי צה"ל והחברה הישראלית כפי שהציעה הממשלה עד כה. ‏כפי שחזרתי ואמרתי לאורך כל התקופה: פתרון לגיוס – כן, פטור מגיוס – לא. ‏כך היה, וכך יהיה".

עם זאת, מוקדם יותר החודש העביר מסר לראש הממשלה בנימין נתניהו  ואמר כי "הציבור חייב לדעת  - שבקרוב נחזור ונבקש את אמונו. שלא נתעלם מאסון השבעה באוקטובר ומה שקדם לו. לכן, עלינו להגיע לתאריך בחירות מוסכם במהלך חודש ספטמבר - לקראת שנה למלחמה. שוחחתי בשבועות האחרונים עם מנהיגים פוליטיים בנושא, כמו גם עדכנתי את ראש הממשלה, שאני מאחל לו בריאות והחלמה מהירה, ואמשיך איתו את הדיאלוג בנושא".

"מועד בחירות מוסכם כזה ישאיר לנו זמן כדי להמשיך במאמץ הביטחוני, וזה יאפשר לאזרחי ישראל גם לדעת שנחדש בקרוב את האמון ביננו. זה ימנע את הקרע בעם. אני מקווה, שאם נסכים על כך, כל מנהיגי הציבור הציוניים והאחראים יאפשרו ויצטרפו לממשלת החירום. מהלך כזה יגביר את האמון והאחדות בעם ובקרב לוחמינו, וגם ייתן לנו גיבוי בינלאומי עצום שכל כך נדרש", טען. 

אחרי הפגישה סוכם כי המדינה תבקש ייעוץ פרטי בבג"ץ, ולכן מזכיר הממשלה יוסי פוקס ביקש מהמשנה ליועצת המשפטית לממשלה, גיל לימון, לאשר לממשלה ייצוג נפרד על העתירות שהוגשו נגד הפטור מגיוס לחרדים. 

לטענת פוקס, בג"ץ נמנע מלקבוע שיש לגייס חרדים בצווים שהוציא, וגם התשובה שהוגשה מטעם הייעוץ המשפטי - ולא על דעת ראש הממשלה - קבע כי יש להגיש תצהיר משלים לבג"ץ בנוגע ל"היערכות רשויות הגיוס" ולא "כיצד פעלו לגייס". הוא הזכיר את בקשתו של נתניהו לאפשר לממשלה 30 ימים לגבש הסכמות הנוגעות לגיוס החרדים, כולל עבודת המטה הנדרשת, וטען: "בית המשפט נענה לבקשתו של ראש הממשלה, ועל כן כל הנחיה של הייעוץ המשפטי לפעול אקטיבית לגיוס תלמידי הישיבות מנוגדת להחלטת בג"ץ". 

ראשי ישיבות חרדים מזרחיים, בהם גם חברי מועצת חכמי התורה של ש״ס, פרסמו היום מכתב חריף נגד חוק הגיוס בו נכתב: ״כל פשרה תביא חורבן לדורות, לא נירתע מהליכה לבתי מאסר ומכל סוגי הסנקציות השונות, מוכנים אנו למסור את הנפש״. רה״מ נתניהו, ומזכיר הממשלה, יוסי פוקס, נועדו בלשכה בירושלים עם ח"כ גפני וחברי כנסת חרדים נוספים בעניין מתווה הגיוס, כאשר נתניהו מנסה להימנע מקידום חוק גיוס מוסכם בעסקה שתכלול את הקדמת הבחירות ובמקום זאת לקדם מתווה קואליציוני.

במכתב נכתב כי "באסיפה המשותפת של כלל מועצות גדולי וחכמי התורה הוחלט פה אחד כי אסור להסכים על שום פשרות בנושא הגיוס, ואין להיכנס עמם במשא ומתן בזה כלל. ובראיית הנולד, מלבד העובדה שכל פשרה תגרור פשרות נוספות, בנוסף כל פשרה תביא חורבן לדורות, ולכן הנהיגו גדולי הדורות שלא להיכנס עמם במשא ומתן כי הוא זה. ומכל שכן שלא יעלה בדעת להסכים על מכסות, יעדים, או מסלולים אזרחיים וכדו' אפילו לבחורים חלשים".

הפגנת חרדים נגד גיוס לצבא (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הפגנת חרדים נגד גיוס לצבא (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ברוח הדברים נכתב בתקיפות כי "בשעת השמד הזאת הננו בהוראה לכלל הציבור החרדי ובני התורה מקיימי העולם, חזקו ויאמץ לבבכם, אל תיראו ואל תחתו, מלומדים אנו בכל הדורות למסור את הנפש על קיום התורה והיהדות כפי שעשו אבותינו בכל הדורות, וגם בעת הזאת לא נירתע מהליכה לבתי מאסר ומכל סוגי הסנקציות השונות. מוכנים אנו למסור את הנפש בכל עוז וגבורה למען קיום תורתינו הקדושה".

בשישי האחרון, פעילים למען גיוס שוויוני הפגינו מול ביתו של הרב הבכיר דב לנדו בבני ברק, במחאה על אי-גיוס בחורי הישיבות לצה"ל. 

בהמשך, אמר הרב לנדו בכינוס למאות ראשי ישיבות בבני ברק: "בסיום נבוא בקריאה מעומקא דליבא לאחינו שלא זכו לטעום את טעם התורה, אנא, הניחו לנו החרדים לדבר השם, הניחו לנו להגות בתורת בורא העולם, הניחו לנו להגן עלינו ועליכם, אל תגעו במשיחי, אנא, אל תחוררו את הספינה שכולנו יחד נמצאים בה בתוך ים סוער וזועף, יש קונה עולמו בשעה אחת".

"וכל מי מכם שיסייע כעת לעולם התורה שלא תינעץ בו חרב, ייזכר לטובה בדורנו ובדורות הבאים, הניחו לנו להמשיך באורח חיינו כי הוא אורך ימינו, אנו כרוכים אחר התורה בעבותות של אהבה אל תנתקונו ממקור חיותנו, אחים אנחנו, קול דמי אחיך זועקים אליך, הניחו לנו ואל תקטעו את המשך קיומו של עם ישראל, ובזכות זה נינצל מכל אויבינו הצרים עלינו ונדע רק שלום ושלוה. יעזרנו השם שניגאל גאולת עולמים במהרה בימינו, ותחזינה עינינו בביאת משיח צדקנו ובשוב השם לציון ברחמים, ולא תמוש התורה מפינו ומפי זרענו עד עולם", אמר.