אברהם גרינזייד, ווטרן מעוטר ממלחמת העולם השנייה, הלך היום (שני) לעולמו בגיל 98. מאות בני אדם, בהם רבים ממוקיריו על פעילותו ארוכת השנים כיו"ר ארגון ברית ותיקי מלחמת העולם השנייה, ליוו אותו בדרכו האחרונה.

"אברהם היה דמות מופת, מלך הווטרנים", סיפרה ל"מעריב" אלקס ריף, מנכ"לית עמותת "לובי המיליון", המקדמת מול הרשויות זכויות וצרכים של כ-1.2 מיליון ישראלים דוברי רוסית. "גרינזייד עלה לישראל בשנת 1990, בהתחלה הוא עבד בחניון וניצל כל רגע פנוי כדי ללמוד עברית. מהר מאוד הוא הפך לפעיל מרכזי בהעלאת המודעות לווטרנים".

עוד סיפרה: "בשנת 2016 הקמנו בעמותה את מיזם 'מבצע וטרן', ואברהם היה מהמובילים. הוא הרבה להרצות כדי להנציח את מורשת הווטרנים, שאינה זוכה למודעות הראויה בהיסטוריה היהודית ושל מדינת ישראל. היה חשוב לו שהדורות הבאים יידעו על גבורתם של הווטרנים ותרומתם לניצחון על הנאצים".

גרינזייד המשיך בפעילותו הענפה, עד ימיו האחרונים, והיה בשנה שעברה ממובילי מצעד הווטרנים המסורתי, ב-9 במאי בירושלים, כאשר הוא לבוש בגאווה במדיו המעוטרים כלוחם בצבא האדום. "הוא הפך לסמל המאבק למען הווטרנים והיה ממובילי הקמת מוזיאון הלוחם היהודי בלטרון. הוא חיכה לקראת הפתיחה, שאמורה להיות ב-9 במאי, אבל לצערי הוא לא זכה לראות את מפעל חייו שישמר את מורשת הווטרנים נפתח", סיפרה ריף. "אברהם הטביע חותם לדורות וסייע להעלאת המודעות לתרומתם של הווטרנים. זה דור הולך ונעלם וחשוב שהמורשת שלהם תישמר ותעבור לדורות הבאים. 

"אני מעריכה שכיום חיים בישראל כ-100-50 וטרנים, בשנות ה-90 לחייהם והמוזיאון שייפתח יתרום להנחלת מורשתם. אברהם הפך את הנחלת המורשת והמודעות למפעל חיים והוא הצליח בכך. לא היה כמעט אדם דובר רוסית שלא הכיר אותו".

לדבריה, גם לאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל הוא המשיך בפעילותו הנמרצת ובין היתר, נפגש עם חיילים. "הוא היה פעיל עד יומו האחרון. אחד מהמשתתפים בהלוויה המחיש את התחושה: 'זו הלוויה של של אדם בן 98, שאף אחד לא ציפה שימות'".

היא הביעה תקווה שגרינזייד יונצח בדרך ראויה. "הוא ביקש שיקרא רחוב על שמו ברחובות, העיר בה התגורר ואני מקווה שעיריית רחובות תנציח אותו בקריאת רחוב על שמו. הוא ראוי לזה", הוסיפה.