תיעוד חדש וקשה לצפייה מחטיפת התצפיתניות מבסיס נחל עוז ב-7 באוקטובר הוצג אתמול לחברי הקבינט. הסרטון צולם במצלמות שנשאו עליהם המחבלים וכולל תיעוד של חטיפת התצפיתניות לעזה. אייל אשל, אביה של התצפיתנית רוני אשל ז"ל שנרצחה בבסיס נחל עוז בשבת השחורה, שוחח עם סיון כהן ב-103FM וזעק לקיום טקס להנצחת הבנות שנרצחו בבסיס שעה שהתחננו לעזרה מכוחות הביטחון. בסוף השיחה הוא עודכן כי בפרק הזיכרון הפותח את טקס המשואות יודלקו גם 12 אבוקות זיכרון כאשר אחת האבוקות תהיה של משפחות נרצחי התצפיתניות בנחל עוז.

"טילים איראניים" על נתב"ג: הרמז מטהרן לקראת פעולת הנקמה
במקום להסתכן בבתים ממולכדים: זאת מלכודת המוות שמכין צה"ל לחמאס

בפתח השיחה נשאל אשל לשלומו. "שלומי כשלום המדינה. אנחנו מתבוססים בתוך המיץ בעומק כל כך עמוק, זה לא מסמן טוב, זה לא מסמן לעתיד טוב יותר", השיב. כל כך חבל, היה אפשר לסיים את הסיפור הזה בקבלת החלטות טוב יותר, נכון יותר. מי שרוצה לראות איך נראה ואיך מרגיש גיהנום, שיבוא אלינו הבייתה. למשפחות השכולות, בטח ובטח למשפחות של אותם חטופים שעדיין לא איתנו, במיוחד לאחר 24 השעות האחרונות בהן התוודענו כולנו לסרטון המזעזע של אותן חטופות מבסיס נחל עוז, של הבנות הנפלאות האלה".

אתמול אמר שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שהוא מסרב לראות את הסרטון.
"עזבי, מיותר אפילו להזכיר את שמו".

בהמשך התייחס לפגישה עם שרת התחבורה מירי רגב. "היינו לפני חודשיים אצל השרה רגב, כי חשבנו אז לפני חודשיים על ציר הזמן, שנכון וראוי להדליק משואה לבנות האלה, לבנות הנפלאות האלה מבסיס נחל עוז. זה לא משנה אם רוני הייתה תצפיתנית ושיראל הייתה סמב"צית, דיברנו באופן כללי. אני מצטער לספר לך שהיינו צריכים לשבת ולספר לה את הסיפור על מה קרה בנחל עוז, וכל כך לא התכוונו לזה, לא ציפינו לזה ולא איחלנו לרגע, כי באנו ממש באיזושהי בקשה - תעשו משהו לזכרן של הבנות. עד הרגע הזה לא שמענו מאף אחד. אם אנחנו מזקקים את 7 באוקטובר, הכל החל בנחל עוז. אבל היום נחל עוז, הסיפור הקשה הזה, נתפס כבושה של צה"ל, וגם את זה צריך להגיד - כי זו הבושה של צה"ל, הן היו שם בדקות הכי קריטיות, הזעיקו עזרה, הן באמת חשבו שיבואו ויקפיצו כוחות, הן חשבו שיבואו להציל אותן, וכך לא קרה. אנחנו יושבים מול השרה ומספרים לה את הסיפור של נחל עוז, 'למה באתם אליי?', את מבינה?.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לא קיבלתם תשובה?
"לא, הבנו שמדליקים משואה לכבוד האירוע של בן אדם שנוכח, בן אדם שחי. אז הבנו שהבנות כבר לא חיות בנינו ולא איתנו, אז אמרנו 'בואו נעשה משהו אחר', אז היא אמרה 'אנחנו נחשוב, ניידע, נעדכן'. שום דבר לא קרה מאז. זה כל כך מצער לכשעצמו, כי באמת ציפיתי ממנה, היא הדמות בסופו של דבר שמרכזת ומתכללת את כל האירוע הזה שנקרא אירוע המשואות, זה ערב קשה, כואב, עבורי, עבור כל אחת מהמשפחות האחרות, בטח ובטח למשפחות החטופים. אבל למה? למה הניתוק הזה? אני משליך את זה על סמוטריץ', למה אתה מתבטא ככה? אנחנו לא ישנים טוב אדון בצלאל סמוטריץ', אנחנו כמעט לא ישנים. אנחנו קמים בבוקר ומבצעים את המוטל עלינו כי בסוף אנחנו הורים של הבנות האלה שלא איתנו, כל אותם הורים שהיקרים להם חטופים".

מירי רגב (צילום: יונתן שאול, פלאש 90)
מירי רגב (צילום: יונתן שאול, פלאש 90)

"המדינה עברה טלטלה, המדינה עדיין בסחרחרה כי ההנהגה שלנו לא מתפקדת כמו שמצופה ממנה. גם לתכלל את כל האירוע הזה, אז למה אתם מתנהגים ככה? כי אף אחד מהיקרים לכם לא נחטף? כי אף אחד מהיקרים לכם לא נרצח? הבת של מירי רגב הייתה במסיבה וניצלה, אז אני ממש מקנא ברגב. אני מקנא בה, כי הבת שלה חיה, הבת שלה תהיה בליל הסדר. הילדים של סמוטריץ' יהיו איתו, הילדים של קרעי יהיו, הוא ישב לצד השולחן. אבל מעגלים שלמים על מכפלות נהרסו פה. ליל סדר הכי שחור כי זה לא נתפס. שרשרת הפיקוד בצה"ל, מאות קצינים שאחראים לכשל הזה של חודשים אחורה יישבו בבתים שלהם בערב ליל הסדר ויחגגו ויצחקו ויאכלו טוב. אבל הם אחראים לאסון שקרה כאן במדינת ישראל".

לדברי אשל, "אף אחד עד הרגע הזה לא קם ובהרבה מאוד יושרה אמר 'אני אחראי, אני קם והולך, אני מדיח את עצמי'. תראי מה קרה לפני שלושה ימים כשעשינו וי מתוך הצלחה עם קרן אור קטנה, שאותו אלוף משנה באוגדת עזה בסוף לא ימונה לתפקיד. כי לא נותנים לחתול לשמור על השמנת. אני לא רוצה שיבקשו ממני סליחה, הסליחה היום היא לא אותה סליחה שיש לה ערך ל-8 באוקטובר, 10 באוקטובר. למה כבוד הנשיא היה צריך לבקש סליחה? למה? למה הוא ובטח לא האחרים? אני לא ביקשתי, הוא ביקש, מתוך אמפתיה ומתוך היותו הוא עצמו כנשיא מדינת ישראל, אבל הוא בטח לא צריך לבקש סליחה".

עוד ציין, כי "כל מה שרצינו זה להדליק משואה או להתייחס באיזשהו טקס לבנות האלה שכבר לא איתנו. שום דבר לא קרה מאז, כלום. זה גורם ללב להיסדק עוד יותר. רוני איננה, והבור הוא בור שחור ועמוק. הגעגועים, הזיכרונות, הסרטונים והתמונות שנשארנו איתם – מה כל זה שווה לבנות האלה ולדבר הכי חשוב, שאת כל השבת אפשר היה למנוע אם מישהו היה מקשיב. שרשרת הפיקוד בצה"ל צריכה לעשות חשבון נפש ולשאול: 'האם אני ראויה לבנות היקרות שהתגייסו השבוע?', הייתי בבקו"ם, לא הגיע אף קצין בצה"ל שהוא אחראי על אירוע שבת 7 באוקטובר. למה? אני באתי לחזק, עוד יצאתי מחוזק מהמשפחות שליוו את הבנות היקרות שלהן. אני עדיין מצפה שמי שאחראי לאירוע ידיח את עצמו לפני שיהיה מי שידיח אותו, ואנחנו נגרום למערכת להדיח את הקצינים שלא ראויים לשרת בצה"ל, בטח לא ללבוש מדים, ואחר כך נעבור להנהגה. כי הכל השליך מההנהגה".

לאחר השיחה של אשל עם סיון כהן יצרה עימו קשר העוזרת האישית של השרה רגב. "בשביל הגילוי הנאות והיושרה הפנימית שלי, כן התקשרה העוזרת שלה, נתנה לי גם לשוחח עם השרה רגב. אכן נעשתה חשיבה, היא הופתעה עצמה שעד הרגע הזה אף אחד מגורמי צה"ל לא עדכן אף אחד מהמשפחות. נערכה חשיבה, זה יתוקן וגם ייערך איזשהו טקס. מתוך ה־12 אבוקה אחת תוקדש לבנות היקרות שלנו מנחל עוז", אמר.

חמ״ל התצפיתניות של נחל עוז נפתח מחדש. באדיבות דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

ממשרדה של השרה רגב נמסר בתגובה: "כפי שהשרה רגב הבטיחה, לראשונה שונתה מתכונת הטקס, בפרק הזיכרון הפותח את טקס המשואות יודלקו גם 12 אבוקות זיכרון. השרה רגב עמדה על כך שאחת האבוקות תהיה של משפחות נרצחי התצפיתניות בנחל עוז והנושא הזה מטופל על ידי צה"ל. צה"ל אמור לעדכן את משפחות התצפיתניות בתאריך יום הצילום שייסגר. כמו כן, ביום צילום זה ייקחו חלק גם משפחות התצפיתניות החטופות, בתקווה שבעזרת ה׳ כולם יחזרו עד אז הביתה. השרה רגב אשר נפגשה בעבר עם אייל אשל, שוחחה עמו שוב הבוקר והבינה שהצבא טרם עדכן אותו בעניין, השרה עדכנה אותו בהחלטתה".

סייעה בעריכת הכתבה: שני רומנו, 103fm