מה ישראל צריכה לעשות? אחרי ליל התקיפה ההיסטורי של טילים איראניים על שטח ישראל, משאל הרחוב של "מעריב" יצא לבדוק לאיזו תגובה מצפה הציבור הישראלי - והדעות, חלוקות.

אחרי התקיפה שבוטלה ברגע האחרון: ישראל מורידה את הלהבות
"ציפינו למתקפת פתע קטלנית": בעולם הערבי זועמים של איראן

משה קקון, תושב העיר המפונה קריית שמונה, אמר כי עכשיו זו העת לתקוף את חיזבאללה: "אתמול כל המדינה הייתה בהלם מהטילים והכטב"מים - אצלנו בצפון זו המציאות והשגרה כבר חצי שנה. ברור לכולם שחיזבאללה הוא הזרוע של איראן שמכוונת אותו". הוא הסביר כי לדעתו "ישראל צריכה להציב משוואה שבה תקיפתה נגד איראן - תביא לחיסול הפרוקסי שלה. כתגובה למתקפה האיראנית בישראל, אני חושב שכעת יש הזדמנות מצוינת לתקוף בחוזקה את חיזבאללה".

דגל חיזבאללה בביירות (צילום: REUTERS/Hussam Shbaro)
דגל חיזבאללה בביירות (צילום: REUTERS/Hussam Shbaro)

הוא הסביר את טענתו, "חיזבאללה הוא ארגון טרור שנשלט על ידי איראן - הדבר גלוי וידוע. בחצי השנה האחרונה, חיזבאללה יורה אין-ספור כטב״מים וטילים בצפון - אך לא נעשית תקיפה משמעותית מדי של צה״ל שמביאה לשינוי המשוואה הביטחונית. כעת עם תקיפת איראן בישראל, יש לנו את הלגיטימציה והתמיכה האמריקאית והצרפתית לפגוע בשלוחה של איראן - חיזבאללה, וכך גם לא לפגוע באופן ישיר על אדמת איראן".

בכל אופן ביידן לא בעד תקיפה על אדמת איראן, אז כך לא תהיה ברירה - אלא לתקוף באופן משמעותי את חיזבאללה. כך גם אפשר לחסל את תשתיות הטרור של חיזבאללה ולהחליש את הארגון. בנוסף, הלילה שעברנו הוכיח שאפשר להתמודד גם עם תרחיש האימים של טילים מצפון, מערכות ההגנה יודעות לתפקד יפה. לא צריך לפחד מחיזבאללה. כעת זו ההזדמנות הכי טובה מאז ה-7 באוקטובר להכות בחיזבאללה. התמיכה בישראל חזרה - יש תמיכה והבנה עולמית בנו".

כור הגרעין האיראני  (צילום: רויטרס)
כור הגרעין האיראני (צילום: רויטרס)

גם סא"ל במיל' אודי טנא, יועץ אסטרטגי ומנהל קמפיינים במערכת הביטחון בארץ ובעולם, סבור כי אנו נמצאים במומנטום היסטורי, ומדובר בהזדמנות פז שצריך לנצל. אלא שמבחינתו מדובר על פגיעה בגרעין האיראני: "מתקפת הטילים היא הזדמנות ענקית לנקות את השטח מהגורם העיקרי שעד כה רק פעל ומשך בחוטים אך לא התייצב רשמית בחזית המאבק. צריך לצאת בדרך אחת ברורה: לתקוף בצורה משמעותית את איראן".

הוא הדגיש כי זו העת להשמיד לאלתר את הגרעין האיראני - כאן ועכשיו. הוא אף קרא לממשלת ישראל יחד עם חברי הקואליציה והאופוזיציה "לנצל את ההזדמנות, לעשות את זה כמה שיותר מהר".

אודי טנא (צילום :פרטי)

עם זאת, היו גם כאלו שהתנגדו למתקפת תגובה. ליאור אזולאי, תושבת קיבוץ גשר הזיו המפונה, אמרה ל"מעריב": "אני לא חושבת שצריך להיכנס למלחמה רב זירתית כרגע ולצאת מפרופורציה בתגובה מול איראן - זה לא משהו שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו כרגע".

"אמנם כן צריך להגיב, אך התגובה הישראלית צריכה להיות באופן מידתי, בהתאם לנזק שהסבו השיגורים האיראניים. זה לא הזמן המתאים להתחיל מלחמה, בייחוד כשיש עוד זירות לחימה מול לבנון ומול עזה, תוקפים אותנו כבר בדרום ובצפון", הזכירה.

"התקיפה של איראן היא רגע היסטורי, היא בחיים לא תקפה את ישראל באופן ישיר. אני חושבת שזה קרה גם כתוצאה מאיבוד ההרתעה של ישראל ב-7 באוקטובר. האויבים הרימו את ראשם, ויש לשקם את ההרתעה".

בית בניר עוז לאחר הטבח (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
בית בניר עוז לאחר הטבח (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

עדי מחיפה שיתפה בצורה דומה: "אני חושבת שישראל צריכה להגיב בהתאם לנזק שנגרם פועל ולא בהתאם לכוונה תחילה של איראן. מצד אחד עלינו להראות שלא הבלגנו, מצד שני, לא לדרדר את המצב למלחמה כוללת".

גם שלומית סימון, בת 42 מחדרה, סבורה שיש לפעול "בהכלה ובאיפוק. ואם אפשר, להחזיר את החטופים". לטענתה, האיראנים "עשו שריר וברור שאסור להצטייר כחלשים כי זה מה שהכניס אותנו לצרה הזו מלכתחילה. אבל העובדה שארה"ב התייצבה לצדנו על אף היחסים שהעכירו בחצי השנה האחרונה היא ברכה".

ארה\'\'ב התייצבה לידינו. ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ארה\'\'ב התייצבה לידינו. ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

לטענתה, "זה מצב שצריך לשמר ולא לתת לכוחות קיצוניים בקואליציה לגרור אותנו לעוד תהום שלא נצליח לצאת ממנה. וכמובן שאסור לרגע לתת לחזית האיראנית לאפשר לממשלה להשכיח מאיתנו את החטופים שהיו ונותרו הדבר החשוב ביותר שצריך להיות לנגד עינינו".

דודי סגל, בן 74 מחדרה, גם הוא סבור שיש קודם לנהוג באיפוק ובשכל: "להחזיר חטופים ואז נראה". הוא הוסיף כי "לצערי במידה ונתקוף זה יהיה כנראה רק אחרי סקר של נתניהו לראות אם וכמה זה מוסיף לו בסקרים". הוא המשיך ואמר "חשוב להמשיך בעזה. לגייס את כולם, לימודי ליבה לכל החרדים אם לא אין תקציבים. וביבי הביתה ומהר".

כאמור, היו מי שחשבו שישראל צריכה להגיב. ביניהם, סבטלנה אילנסקי, תושבת אלפי מנשה: "אני חושבת שאנחנו צריכים להגיב, אמנם לא מיד אבל צריכים להגיב". היא סיפרה כיי היא מרגישה בטוחה לאחר התקיפה, ובטוחה בצבא: "אני גאה במדינה שלנו ובילדים שלנו ששומרים עלינו".

סבטלנה אילנסקי (צילום :אלון חכמון)

גם ורד כפרי, בת 51 מתל מונד, סבורה שיש לתקוף, כיוון שההכלה כבר הוכיחה - היא מתפרשת כחולשה: "אין ספק שצריך לתת מכה חזקה לאיראן. ההכלה כבר הוכיחה שהאויבים שלנו מפרשים את זה כחולשה. אבל הכל בתיאום עם האמריקאים, בחוכמה ובעורמה עם הבנה של כל השותפות שלנו שסייעו לנו בהגנה ככל שניתן כדי לא לאבד את התמיכה החשובה הזאת. נראה כמו משימה בלתי אפשרית. הם שלחו 330 טילים עם ראשי נפץ שהיו יכולים לחרב חצי מדינה - אסור לשכוח".

בבאר שבע נרשמה נקודה חשובה, ולטענת נתנאל קרוצ'י תושב העיר, לאחר שמערכות ההגנה של ישראל הוכחו כחזקות - אפשר לתקוף: "לדעתי לאחר שישראל הוכיחה עד כמה מערכות ההגנה שלה ערוכות לתקיפה איראנית, זה הזמן לתקוף בעוצמה ולנצל את המומנטום על מנת להשיב את ההרתעה ואולי גם לסכל את תכניות הגרעין של המשטר הקיצוני והמסוכן. לדעתי הסתפקות בכך ש'מערכות ההגנה שלנו עבדו בהצלחה' היא חזרה ל6/10 ולקונספציה. למדנו כבר שבמזרח התיכון הבלגה משמעותה חולשה".

תיעוד היירוט מאיראן, דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

גם דוד אמר: "אם היום לישראל קיימת יכולת צבאית קונבנציונלית לתת מכה שתרתיע את איראן לתקופה ארוכה, אנחנו חייבים לעשות זאת. אך אם הערכה שלנו כי אין לנו יכולת כזאת, עדיף שלא נגיב  בכלל ולא נגיב בתגובה חלשה כי זה עלול להביא למלחמה במספר חזיתות".

אבי, ירושלים, סבור שישראל חייבת להגיב כך שאיראן תשלם מחיר, והסביר: "כרגע איראן  לא הרוויחה מהמתקפה שלה, אך לצד זאת גם לא הפסידה. הם חייבים לקבל מסר ברור כי כל מתקפה עלינו עבורם היא המצב לוז-לוז".

רון וקנין תושב באר שבע אומר כי ישראל צריכה להגיב בדיוק כמו שהאינסטינקט של גורמים מדיניים בכירים אומר: "לאיים ב'מתקפה חסרת תקדים' על איראן. מדובר במתקפה שלא נראתה מעולם כלפי מדינה, לא פרופורציונלית שבמידה ולא היו לנו מערכות הגנה אוויריות היינו סופרים את מתינו כרגע".

"אם מאות מיליוני דולרים שנורו לאוויר במטרה להגן על המדינה יהפכו לסיפור של מה בכך, אז אין ספק בכלל שהאירנים שינו את המשוואה ומעתה הם יעשו מה שעולה על רוחם מתי שבא להם.  המתקפה צריכה להיות כמה שיותר מהר ובעוצמה שהעולם לא ראה עדיין, להראות לאיראנים שגם הישראלים יודעים לייצר משוואות חדשות", סיכם.