טל בארי, מנהל המחקר במרכז עלמא (מרכז מחקרי חינוכי לאתגרי הביטחון של ישראל בצפון), התראיין הבוקר (ראשון) אצל יוני הללי ברדיו צפון 104.5FM והביע את דעתו על המתיחות בצפון שהולכת וגוברת בעקבות המלחמה בעזה. "אנחנו רואים מגמה ברורה בשלושת החודשים האחרונים שבה חיזבאללה מגדיל את יכולתו בשימוש בכטב"מים ומשכלל את הכשירות שלו בשימוש בהם", הוא אומר.

משפט אחד בנאום של חמינאי חשף את החולשה של איראן מול ישראל
נתניהו קיבל מסר חריג: אלו יהיו ההשלכות אם תהיה תקיפה עוצמתית באיראן

"ברגע שאתה שם את הנתונים על גרף ורואה את המגמה, זה פשוט מצלצל בכל הפעמונים. בפברואר היו שבעה אירועי שיגור, במרץ 24, ועד מחצית אפריל ספרנו כבר 21 אירועים. יש כאן מגמה ברורה של עלייה בכמות האירועים הללו", הוסיף. 

עוד הסביר בראי כי ישנה עלייה בסכנה האיזורית: "בסוף השבוע האחרון ראינו הרבה מאוד התרעות על כלי טיס עוין. מה זה אומר? חלקן מצביעות על כטב"מים שחיזבאללה משגר לגבהים מסוימים כדי לנסות לבחון את התגובה של מערכות הל"א וההתרעה של צה"ל, וכך הוא מסיק תובנות מבצעיות בשביל לתכנן שיגור כטב"מים מתאבדים. ראינו מה קרה בעוד כמה מקומות". 

המטח לצפון מקיבוץ מנרה (צילום: שמעון בן גידה)
המטח לצפון מקיבוץ מנרה (צילום: שמעון בן גידה)

בארי הסביר, מה ההבדל המרכזי בין כלי הטיס השונים שחודרים לשטח ישראל. "ההבדל בין רחפן לכטב"ם הוא שכטב"ם נראה כמו מטוס קטן. יש כט"במים שיכול להגיע לשני מטרים וכאלה שכל כנף היא באורך שני מטר. מאיראן שלחו כטב"מים ממשפחת "שהד" - כטב"מים לא קטנים עם כנפי דלתא שיכולים להגיע ל-2,500 ק"מ. מה שחיזבאללה שולח זה כטב"מים קטנים יותר שמגיעים לטווח של עד 120 ק"מ", אמר.