היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה אישרה היום (ראשון) לממשלה ייצוג נפרד בבג״ץ הגיוס. האישור מגיע שבועיים לאחר שמזכיר הממשלה יוסי פוקס ביקש מהמשנה ליועצת המשפטית לממשלה, גיל לימון, לאשר לממשלה ייצוג נפרד בדיון בבג"ץ על העתירות שהוגשו נגד הפטור מגיוס לחרדים.

נשק לחמולות בעזה? המהלך המפתיע ששוקלת מערכת הביטחון | דיווח
הצעה לסיום המלחמה ומדינה פלסטינית: מקרון מחריף את הטון כלפי ישראל

היועצת כותבת למזכיר הממשלה יוסי פוקס במכתב היום שהסיבה למתן ייצוג פרטי בבג״ץ הגיוס היא ״מאחר שלא ניתן להגן על העמדה שהממשלה מבקשת להביא בפני בית המשפט לפיה בהעדר הוראת פטור ניתן לא לגייס חרדים באופן גורף״. 

עו''ד יוסי פוקס (צילום: אלוני מור)
עו''ד יוסי פוקס (צילום: אלוני מור)

כזכור על פי הדיווח, גנץ הציע לחרדים דיל בחירות תמורת גיוס ובהמשך הכחיש את הדברים ואמר כי "מעולם לא התניתי את נושא השירות בבחירות, ולא אתן את ידי להצעות שמטרתן לעקוף את בג”ץ, ולא לתת מענה לצורכי צה"ל והחברה הישראלית כפי שהציעה הממשלה עד כה. ‏כפי שחזרתי ואמרתי לאורך כל התקופה: פתרון לגיוס – כן, פטור מגיוס – לא. ‏כך היה, וכך יהיה".

עם זאת, מוקדם יותר החודש העביר מסר לראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר כי "הציבור חייב לדעת שבקרוב נחזור ונבקש את אמונו. שלא נתעלם מאסון השבעה באוקטובר ומה שקדם לו. לכן, עלינו להגיע לתאריך בחירות מוסכם במהלך חודש ספטמבר- לקראת שנה למלחמה. שוחחתי בשבועות האחרונים עם מנהיגים פוליטיים בנושא, כמו גם עדכנתי את ראש הממשלה, שאני מאחל לו בריאות והחלמה מהירה, ואמשיך איתו את הדיאלוג בנושא".

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"מועד בחירות מוסכם כזה ישאיר לנו זמן כדי להמשיך במאמץ הביטחוני, וזה יאפשר לאזרחי ישראל גם לדעת שנחדש בקרוב את האמון ביננו. זה ימנע את הקרע בעם. אני מקווה, שאם נסכים על כך, כל מנהיגי הציבור הציוניים והאחראים יאפשרו ויצטרפו לממשלת החירום. מהלך כזה יגביר את האמון והאחדות בעם ובקרב לוחמינו, וגם ייתן לנו גיבוי בינלאומי עצום שכל כך נדרש", טען. 

אחרי הפגישה סוכם כי המדינה תבקש ייעוץ פרטי בבג"ץ, ולכן מזכיר הממשלה יוסי פוקס ביקש מהמשנה ליועצת המשפטית לממשלה, גיל לימון, לאשר לממשלה ייצוג נפרד על העתירות שהוגשו נגד הפטור מגיוס לחרדים. 

הפגנה נגד גיוס חרדים לצה''ל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הפגנה נגד גיוס חרדים לצה''ל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לטענת פוקס, בג"ץ נמנע מלקבוע שיש לגייס חרדים בצווים שהוציא, וגם התשובה שהוגשה מטעם הייעוץ המשפטי - ולא על דעת ראש הממשלה - קבע כי יש להגיש תצהיר משלים לבג"ץ בנוגע ל"היערכות רשויות הגיוס" ולא "כיצד פעלו לגייס". הוא הזכיר את בקשתו של נתניהו לאפשר לממשלה 30 ימים לגבש הסכמות הנוגעות לגיוס החרדים, כולל עבודת המטה הנדרשת, וטען: "בית המשפט נענה לבקשתו של ראש הממשלה, ועל כן כל הנחיה של הייעוץ המשפטי לפעול אקטיבית לגיוס תלמידי הישיבות מנוגדת להחלטת בג"ץ". 

הפגנה באשדוד נגד גיוס חרדים (צילום: כוננים לכיש)
הפגנה באשדוד נגד גיוס חרדים (צילום: כוננים לכיש)

ראשי ישיבות חרדים מזרחיים, בהם גם חברי מועצת חכמי התורה של ש״ס, פרסמו היום מכתב חריף נגד חוק הגיוס בו נכתב: ״כל פשרה תביא חורבן לדורות, לא נירתע מהליכה לבתי מאסר ומכל סוגי הסנקציות השונות, מוכנים אנו למסור את הנפש״. רה״מ נתניהו, ומזכיר הממשלה, יוסי פוקס, נועדו בלשכה בירושלים עם ח"כ גפני וחברי כנסת חרדים נוספים בעניין מתווה הגיוס, כאשר נתניהו מנסה להימנע מקידום חוק גיוס מוסכם בעסקה שתכלול את הקדמת הבחירות ובמקום זאת לקדם מתווה קואליציוני.

גיוס חרדים, ארכיון (צילום: פלאש 90)
גיוס חרדים, ארכיון (צילום: פלאש 90)

במכתב נכתב כי "באסיפה המשותפת של כלל מועצות גדולי וחכמי התורה הוחלט פה אחד כי אסור להסכים על שום פשרות בנושא הגיוס, ואין להיכנס עמם במשא ומתן בזה כלל. ובראיית הנולד, מלבד העובדה שכל פשרה תגרור פשרות נוספות, בנוסף כל פשרה תביא חורבן לדורות, ולכן הנהיגו גדולי הדורות שלא להיכנס עמם במשא ומתן כי הוא זה. ומכל שכן שלא יעלה בדעת להסכים על מכסות, יעדים, או מסלולים אזרחיים וכדו' אפילו לבחורים חלשים".