קיבוצים ברחבי הארץ יציינו הערב (שני) מסורת ארוכת שנים של ליל סדר משותף בו משתתפים החברים, שלרוב נערך במרוכז בחדר האוכל של הקיבוץ. אך עבור חברי הקיבוצים שפונו לאחר טבח השבעה באוקטובר, החג השנה יצוין הרחק מהבית.

משפחות החטופים נערכות לליל-סדר עצוב: "נציין את החג עם חור גדול בנשמה"
"מנותק מהמציאות הקשה שלנו": היערכות לליל הסדר בתנועה הקיבוצית | צפו

כ-500 חברי קהילת בארי יערכו ליל סדר פרטי במתחם בכיכר החטופים בתל אביב, עם הגדה מיוחדת שנכתבה ועוצבה במיוחד עבור האירוע – וכמובן הודפסה בדפוס בארי. במקביל, יתקיים בבית אריאלה ליל סדר של משפחות החטופים.

מרגש אך שובר לב: ילדי קיבוץ בארי שרים את ארבעת הקושיות בכיכר החטופים, בהם אמילי הנד ששוחררה משבי חמאס לאחר 50 יום. צפו

ילדי בארי בהם אמילי הנד בליל סדר בכיכר החטופים (צילום :דוברות קיבוץ בארי)

דורית אור, אמו של החטוף דרור אור, הרימה כוס ראשונה של פסח וקראה: "כוס ראשונה מוקדשת בעת הזו לחירות הבסיסית ביותר, שנלקחה מחברינו וחברותינו שנחטפו בשבת ההיא. לכל אחד ואחת חירות לחיות חיים מלאים, בטוחים וחופשיים, עם משפחותיהם, עם קהילותיהם.
לכל אחד ואחת הזכות להיקבר באדמת ביתם. נרים כוס יחד, מתוך כוונה עמוקה - קהילת בארי לא תשקוט עד לשובם של החטופים והחטופות כולם".

חברי קהילת ניר עוז יציינו את ליל הסדר בקיבוץ רבדים, ויזכרו את 36 מתושבי הקיבוץ שעדיין בשבי חמאס, בהם הצעירים מבין החטופים – כפיר ואריאל ביבס, והוריהם ירדן ושירי. אסנת פרי, יו״ר קיבוץ ניר עוז: ״בחג החירות הזה, מחשבותינו יהיו עם חטופינו שחירותם נגזלה מהם באותה שבת שחורה. אמנם הגיע חג הפסח, אך המחשבות של כולנו עדיין בשמחת תורה. 

"אנחנו נרגשים לשמוע שבכל רחבי הארץ מזכירים הערב את החטופים בליל הסדר, זוכרים את יקירינו שעדיין מוחזקים בשבי, ומתפללים יחד לחירותם ולחירות אמיתית של כולנו. אנחנו מקווים שנזכה לחגוג את החגים הבאים עם המשפחות שלנו, בקיבוץ שלנו, ובמדינה שאנחנו כל כך אוהבים".

שולחן שותת דם וכתובות אש: משפחות חטופים הפגינו בקיסריה

המונים הגיעו לאירוע מחאה שהתקיים בקיסריה תחת הכותרת "ליל אי סדר" בהובלת משפחות חטופים. נועם דן, קרובת משפחה של עופר קלדרון, אמרה באירוע: "חייב אדם לראות עצמו כאילו הוא נחטף מבארי, כאילו בתו שלו נגררה ממיטתה בקיבוץ ניר עוז, כאילו אבא שלך הוא שיושב עכשיו במנהרה בפחד אינסופי בלי התרופות שלו, בלי עזרה, חייב כל אדם לראות עצמו כאילו הוא יצא מכפר עזה אל החורבן הנורא שלנו".

לסיום הציגו המוחים שולחן חג ועליו מפה צהובה, כסמל למאבק החטופים, ועליו צלחות ריקות ובקבוקי יין, והבעירו אותו. הלהבות חשפו מראה מצמרר, כאשר נחשפו רגלי השולחן שמעוצבות כמגן דוד.

ליל אי סדר בקיסריה (צילום: יפעת קלדרון)
ליל אי סדר בקיסריה (צילום: יפעת קלדרון)

ליל אי סדר בקיסריה (צילום: יפעת קלדרון)
ליל אי סדר בקיסריה (צילום: יפעת קלדרון)

הכיסא הריק - ולא לאליהו

רגע לפני פסח ישבנו לשיחה עם בני משפחותיהם של החטופים אוהד בן עמי, סגן עומר נאוטרה, יוסי ואלי שרעבי ועידן שתיוי, ששיתפו אותנו איך ייראה ליל הסדר שלהם השנה - אם בכלל יציינו אותו.

אלה בן עמי, בתו של אוהד, סיפרה: “אנחנו נהיה פה בלי אבא, שלרוב אחראי על למלא את כוסות היין, ואחראי על הצחוקים ועל ללכד את המשפחה ביחד. ערב החג ממש לא יהיה שמח, הוא יהיה ערב חג עצוב. אנחנו מציינים חג של חירות כשיש 133 אנשים שכרגע אין להם חירות”. 

סגן עומר נאוטרה, מפקד מחלקה בגדוד 77 הגיע מניו יורק כדי לשרת בצה”ל. הוא נחטף לעזה ב־7 באוקטובר. הוריו, אורנה ורונן, נמצאים מאז על הקו בין ארצות הברית וישראל ומספרים על המסורת שיצרו למשפחה בניו יורק, שהשנה לא תחזור על עצמה. “אנחנו חיים בניו יורק הרבה שנים”, מסבירה אורנה.

הוריו של סגן עומר נאוטרה (צילום: ניר קידר)
הוריו של סגן עומר נאוטרה (צילום: ניר קידר)

"במהלך השנים האלה לא תמיד יצא לנו להגיע לארץ לליל הסדר או לחגים אחרים והתגבשה סביבנו משפחת חברים, ישראלים בעיקר, גידלנו ביחד את הילדים שלנו ואת החגים המרכזיים אנחנו חוגגים ביחד בדרך כלל. כך שעומר ואחיו דניאל גדלו על המסורת שלנו, ביחד עם החברים שלנו שהם כמו המשפחה שלנו שם. עומר אוהב אתגרים וצחוקים, אז כשאוכלים מרור, הוא זה שישים ערימה של מרור בפה ויאתגר את עצמו, וישרוק מכל הכיוונים אחר כך".

לקריאת הריאיונות המלאים של בני המשפחות