המרכז העולמי של בני ברית וקרן קימת לישראל קיימו היום (שני), יום הזיכרון לשואה ולגבורה, טקס יחיד מסוגו המוקדש מידי שנה להוקרת פועלם ולהנחלת מורשתם של יהודים שהצילו את בני עמם במהלך השואה. הטקס התקיים בפעם העשרים ברציפות ב-"רחבת מגילת האש", שנמצאת ביער הקדושים בהרי ירושלים ונפתח הבוקר עם הצפירה.
 
נשאו דברים בטקס: שגריר איטליה בישראל, סרג'ו ברבנטי, מנהל אגף פדגוגיה בחטיבה לחינוך וקהילה בקק"ל, אהרון בר, ויו"ר המרכז העולמי של בני ברית, ד"ר חיים כ"ץ. כמו כן, הוקרן מסר מיוחד מניצולת השואה שרה ג'קסון, שהצילה שלושה צעירים שברחו מהתופת בנובה.

אלפי ישראלים הגיעו להלוויה של שורדת שואה שנפטרה אתמול | תיעוד מרגש

במהלך הטקס הוענק "אות המציל היהודי" על ידי המרכז העולמי של בני ברית והוועדה להוקרת גבורתם של המצילים היהודים בשואה (JRJ) לבני משפחותיהם של 13 מצילים שפעלו בצרפת, איטליה, סלובקיה, גרמניה ופולין. בטקס השתתפו מאות בני משפחה, חניכי מכינות קדם צבאיות, טירוני מג"ב ונציגי בני ברית.

כמדי שנה מאז 2002 הטקס התקיים ב"יער הקדושים", בצילה של אנדרטת "מגילת האש" המגוללת את סיפור הגלות, השואה והתקומה של עמנו בארץ ישראל. מפעל "יער הקדושים" הוא הגדול מבין המפעלים המשותפים של ארגון בני ברית הבינלאומי וקרן קימת לישראל, והוא אתר ההנצחה הראשון שהוקם בארץ לציון השואה, עוד בראשית שנות ה-50 והגדול בעולם.

ביער זה נטועים 6 מיליון עצים לזכר קורבנות השואה ופזורות בו אנדרטאות לזכר קהילות רבות שהושמדו ולזכר חברי בני ברית בגרמניה וברחבי אירופה הכבושה שנספו בשואה.

"אות המציל היהודי" נוסד ב-2011 במטרה להוקיר את פועלם של הגיבורים שהעזו לסייע לאחיהם בצרה ולמרוד נגד הגורל המר שייעדו הגרמנים לכול יהודי. הם סיכנו את חייהם וגילו סולידריות למופת כדי להבטיח שיהודים יוכלו להמשיך להתקיים על אדמות אירופה או לסייע להם להגיע לחוף מבטחים.

אלן שניידר, מנהל המרכז העולמי של בני ברית בישראל, ציין כי עד היום הוענקו אותות לכ-632 מצילים מגרמניה, הולנד, צרפת, סלובקיה, יוון, רוסיה, יוגוסלביה, אוקראינה, אוסטריה, בלארוס, איטליה, פולין, מרוקו, אלג'יר, הונגריה, דנמרק, צ'כיה, ליטא ובלגיה.
 
שגריר איטליה בישראל, סרג'ו ברבנטי אמר כי “השואה הייתה הדף החשוך ביותר בהיסטוריה האנושית וזיכרון השואה חייב להמשיך להיות מונחל לדור הצעיר ולדורות הבאים”. השגריר הוסיף ואמר כי טבח ה-7 לאוקטובר היה הדף החשוך ביותר של ישראל מאז השואה.
הוא הדגיש כי ישנה מדאיגה באנטישמיות בעולם וכי האנטישמיות מהווה סכנה לערכים הדמוקרטיים. הוא ציין כי איטליה מחויבת להיאבק באנטישמיות.
 
אהרון בר, מנהל אגף פדגוגיה בחטיבה לחינוך וקהילה בקק"ל, אמר בטקס כי "גם בדורנו ישנם המבקשים ללכת בדרכם של הצוררים הארורים, מחזיקים את ספריהם בביתם והופכים את משנתם הבזויה לתוכנית הלימודים עבור ילדיהם. הזוועות שביצעו חיות האדם האלה בשבעה באוקטובר, הזכירו לנו את הימים האפלים ההם, ימים שחשבנו כי לא יחזרו לעולם. שלא כמו בימים ההם, היום יש לעם היהודי מדינה וצבא וכוח מגן שיכול להחזיר מלחמה שערה, ללחום בנאצים ובעוזריהם ולהגן על העם.

"קק"ל תמשיך בפועלה רב השנים לשמר את זיכרון השואה ולהניף את דגל התקומה של העם היהודי. עמית, בני, שנפצע קשה בעזה אומר תמיד ׳תחייך אל הפחד והרוע, תבחר בטוב ותילחם׳ וזה לדעתי המסר״.
 
יו"ר המרכז העולמי של בני ברית, ד"ר חיים כ"ץ אמר: "יהודים רבים התגייסו לצבאות הברית כדי לסייע לאחיהם, היו לוחמים יהודים רבים גם במחנות ובגטאות. היום אנו מעניקים את אות המציל היהודי לילדים ולנכדים של יהודים, שעסקו בהצלת יהודים על אדמת אירופה".