נכון ליום שלישי בצהריים, 780 יתומים הצטרפו למעגל היתמות בעקבות אירועי 7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל עד כה.

מענה ראשוני בעת משבר: נחנך המרכז לביטחון לאומי החדש
אנחת רווחה? החקלאים יפוצו ב-150 מיליון שקלים על נזקי החורף

בעקבות הלחימה ולקראת יום הזיכרון לחללי צה"ל ופעולות האיבה, ארגונים המסייעים ליתומים חוששים כי בתי הספר אינם ערוכים לסייע לילדים בימים רגישים אלה. לקראת יום הזיכרון, בעמותת חמניות, המפעילה מרכזי תמיכה מונגשים ליתומים ובני משפחותיהם, וארגון נפגעי פעולות איבה, הארגון היציג של אלפי משפחות שכולות, אלמנות ויתומים, פנו במכתב לשר החינוך יואב קיש ובו הם מדגישים כי השנה, מקבלים הימים הלאומיים משמעות מיוחדת ודורשים רגישות מוגברת של המערכות השונות, ובמיוחד מערכת החינוך.

"כארגונים הפועלים לקידום זכויות של יתומים בישראל ובין היתר מסייעים ליתומי המלחמה ויתומי צה"ל אנחנו פונים אליך על מנת לקיים היערכות מיוחדת, שבה תיבחן התמודדות של מערכת החינוך עם הימים המיוחדים באופן אשר רואה את צורכי היתומים ופועל ברגישות הנדרשת, תוך הבנה והיכרות עמוקה עם סוגיות האובדן והשכול", כותבות יו"ר ארגון נפגעי פעולות איבה אייבי מוזס ומייסדת ומנכ"לית חמניות הדר קס.

לשיטתן, למשרד תפקיד קריטי במענה לילדים שהתייתמו וכפועל יוצא גם לפעול לצמצום הסיכונים הנלווים לתופעת היתמות, ולפיכך השניים מדגישים: "צו השעה מחייב היערכות מבעוד מועד להכשרת הצוותים החינוכיים בתחום היתמות והשכול, היערכות פדגוגית מיוחדת לקראת החגים הלאומיים תוך הבנת הצרכים המיוחדים של מי שאיבדו זה עתה את היקרים להם מכל".

משרד החינוך הוציא לאחרונה, בין היתר בעקבות פניות של עמותת חמניות, חוזר מנכ"ל לליווי תלמידים בעקבות משבר מתמשך בעקבות אובדן בנסיבות השונות, לכן מאמינים הארגונים כי גם עכשיו לא מאוחר מדי. "קבוצה רחבה יותר של ילדים שכלו בעת הזו קרובי משפחה, כך שמדובר במספר גדול של ילדים שהצטרפו למעגל השכול בחצי השנה האחרונה" , אומרת הדס קס.

"כל אזרח בישראל יחווה השנה את יום הזיכרון ויום העצמאות בקושי רב, בוודאי ילדים ששואלים את עצמם שאלות ונחשפים לפיסות מידע אלו ואחרות. על אחת כמה וכמה, ילד או ילדה שאיבדו את אחד או שני ההורים בנסיבות הטראגיות של אירועי הטבח והמלחמה יחוו קושי בלתי ניתן לתיאור. הם יחפשו מענה אצל דמות מוכרת ואהובה שמלווה אותם יום־יום כמו המורה בבית הספר, הם יחפשו כתף תומכת אחרי טקס זיכרון או שיעורי מולדת ואזרחות והם זכאים לרגישות יתרה וליווי מקצועי שדורשים לא רק הנחיות מוסדרות לאנשי החינוך בשטח אלא גם הכשרות ייעודיות לצוותים ותגבור באנשי מקצוע ייעודיים בתקופה רגישה זו, כדי שאף יתום מהמאות שכפתה המלחמה לא ירגיש לבד".