המשטרה נערכה היום (רביעי) משעות הבוקר המוקדמות לאבטח מבצע הריסה מטעם רשות המקרקעין של בנייה לא חוקית בישובים הבדואים בציר עומר-שוקת, לו נתן כבר בית המשפט את אישורו. הביצוע של ההריסות כבר החל והוא המשך של מימוש מדיניות דומה עליה דיווחנו בעבר.

נתניהו צפוי להודיע לראש ה-CIA: לא מקבלים את הצעת חמאס, ממשיכים במבצע ברפיח
נתניהו התקפל בפני ביידן: ההוראה החדשה לגבי הסיוע ההומניטרי לעזה

מדובר בכמה עשרות בתי מגורים של תושבים בדואים בשכונת ואדי חליל, ליד הכפר אום בטין בנגב. בכוונת המדינה להעביר את התושבים שגרים במקום לשכונה אחרת באום בטין.  

לאור זאת, פורסם בחלק מיישובי האזור המשתמשים בציר הזה להגעה לבאר שבע, כמו מיתר וכרמית, כי צפויות הפגנות ועלולות להתפתח התפרעויות אלימות באזור, וכן כי צומת שוקת צפוי להיסגר.

הריסת מבנה לא חוקי בוואדי חליל (צילום :רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

המועצה האזורית לכפרים הלא מוכרים בנגב טוענת, שהריסת שכונת ואדי חליל היא "פשע" ושגם אם תושבי השכונה היו מוכנים לעבור לשכונה 1 באום בטין, כפי שדורשת המדינה - בניית הבתים שם כלל לא החלה.

עוד הם טוענים ש"המדינה מנסה לכפות על תושבי ואדי חליל לעבור להתגורר בשכונה 1 באום בטין, שבה אנשים המאיימים לנקוט אלימות קשה. תושבי ואדי חליל מוכנים לפנות את שכונתם - לטובת הארכת כביש 6 לכיוון דרום - אך מסרבים לעבור לשכונה המסוכנת באום בטין, ומבקשים להתגורר בשכונה הנמצאת בתהליכי פיתוח בתל שבע".

אתמול אותו גוף הוציא הודעה דחופה לעיתונות שבין השאר נכתב בה: "זהו מבצע הריסות הבתים הגדול ביותר ביום אחד מאז הרס הכפר אל עראקיב ב-2010, בהובלת השרים איתמר בן גביר ועמיחי שיקלי. מטרתם היא להדליק את הנגב כדי להעמיק את האפליה הגזענית".

הבוקר הם מדווחים שבמהלך הלילה, מי שהדליק את האש הם דווקא חלק מהתושבים ששרפו את הבתים המיועדים להריסה. בהודעת המועצה נכתב: "מהייאוש שורפים את הבתים. מעדיפים את זה מלראות את השופלים עולים עליהם".

הריסת מבנה לא חוקי בוואדי חליל בנגב (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
הריסת מבנה לא חוקי בוואדי חליל בנגב (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

מלשכת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נמסר: "הריסת עשרות מבנים לא חוקיים בצביר אבו עסא שבנגב, היא צעד חשוב של ריבונות ומשילות. אכן כפי שהשר הבטיח עם כניסתו לתפקיד, יש עליה ניכרת בהריסות הבתים הלא חוקיים בנגב והשר גאה להוביל מדיניות זאת ועושה זאת מדי שבוע בשולחנות עגולים ובהשתתפות הרשות להסדרת התיישבות הבדואים בנגב עם השר שיקלי , רמ״י בהובלת השר גולדקנופף וראש רמ״י יקי קווינט, רשות לאכיפת מקרקעין והסיירת הירוקה. הערכה מיוחדת למשטרת מחוז דרום ולממ״ז אמיר כהן שמיישמים המדיניות ופועלים לאכוף את החוק בנחישות ונחישות. ידע כל פורע חוק בנגב שאדמות הנגב לא הפקר ומדינת ישראל תילחם מלחמת חורמה במי שמשתלט על קרקעות ומנסה לקבוע מציאות בשטח".

בן גביר עצמו מסר כי "ההריסות הבוקר בנגב הם תוצאה של עבודה אינטנסיבית שאנחנו עושים יחד עם הרשות לאכיפה במקרקעין, הסיירת הירוקה, רמ״י, המשרד של השר שיקלי, כמובן משטרת ישראל שמקיימת את המדיניות שלי - ריבונות ומשילות בנגב. פורעי החוק צריכים להבין שהסתיימו הימים שהם בונים איפה שהם רוצים, עושים מה שהם רוצים. תהיה משילות בנגב".

מעל 600 שוטרים של המחוז הדרומי פועלים לסייע לרשות לאכיפה במקרקעין באכיפת צווי הריסה שיפוטיים של מבנים בלתי חוקיים שנבנו בפזורת אום בטין בנגב תוך שמירה על הסדר הציבורי, זאת במטרה לאכוף את החוק ולחזק המשילות בדרום.

בתום אישור תכניות של מפקד מחוז הדרום- ניצב אמיר כהן, ולאחר השלמת כלל ההכנות המבצעיות לכך, החלו הבוקר כוחות משטרה גדולים של המחוז הדרומי בסיוע לוחמי מג"ב להיערך בצירים ובשטחים הפתוחים בסמוך לפזורת אום בטין, ולסייע לרשות לאכיפה במקרקעין לאכוף צו בית משפט שאושר בשלוש ערכאות, בכלל זה ערכאת בג״צ, נגד צביר מבנים בלתי חוקיים אשר נבנו בשטח המיועד לתשתית לאומית - סלילת המשך כביש 6. 

מאות שוטרים אוכפים צווי הריסה בפזורת אום בטין (צילום: דוברות המשטרה)
מאות שוטרים אוכפים צווי הריסה בפזורת אום בטין (צילום: דוברות המשטרה)

ראוי לציין כי קדמו לפעילות ניסיונות רבים להדברות מול מחזיקי המבנים במטרה להגיע לפשרה ולמצוא חלופות מתאימות, אך כולם נדחו ע"י מחזיקי המבנים. במהלך הפעילות ניסו מספר מוחים ששהו במקום להיכנס אל תוך שטח המבנים המיועד להריסה ולהפריע לשוטרים בביצוע פעילות האכיפה. המוחים נהדפו על ידי השוטרים כשאחד מהם, תושב המקום, נעצר לחקירה בגין תקיפת שוטר.

התמונה והסרטון בכתבה פורסמו לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected].