משלחת של הכנסת תייצג השנה לראשונה את מדינת ישראל כאירועים לציון יום השנה לטבח העם הארמני. במשלחת יצאו חברי הכנסת נחמן שי (המחנה הציוני) וד׳׳ר ענת ברקו (ליכוד), ואליהם יתלווה השגריר הלא תושב של ישראל בארמניה, שמואל מירום.



המשלחת תצא בעקבות הזמנה שהגיעה משגרירות ארמניה בישראל אל משרד החוץ בירושלים. הארמנים הזמינו נציגים רשמיים של ישראל להשתתף בטקסים לציון 100 שנה לטבח, שיתקיימו בסוף השבוע הבא בירוואן, בירת ארמניה.



אף שבטבח, שבוצע בשנים 1915־1918 (סוף עידן האימפריה העותמנית), נרצחו 1.5 בני אדם (לטענת הארמנים) או בין 300,000 ל־800,000 (לטענת הטורקים) באמצעות צעדה ללא מזון ומים אל מדבריות סוריה, לא הכירה ישראל באופן רשמי ברצח כ׳׳ג׳נוסייד" או כ"שואת עם" אלא מתייחסת אליו כאל טרגדיה היסטורית. הסיבה: כדי להימנע מעימותים עם טורקיה, שהיחסים עמה חשובים ורגישים, ועם אזרבייג׳ן. גם המשלחת הנוכחית אינה מבטאת שינוי במדיניות זאת. מנגד, ישראלים רבים שבהם חברי כנסת מסיעות שונות ובראשן מרצ, תובעים להכיר ברצח העם הארמני וזאת מתוך שותפות גורל שחשים בני העם היהודי עם הארמנים.

חבר המשלחת ח"כ נחמן שי אמר אמש: "ההשתתפות שלנו היא בראש וראשונה מעשה מוסרי ממדרגה ראשונה. אי אפשר להתכחש לעובדה שהטורקים ביצעו בארמנים רצח עם. את מדינת ישראל הקימו ניצולי שואה ויש לנו חובה מוסרית להזדהות איתם ולהביע אמפתיה לעם אחר שעבר טרגדיה נוראית.
"נכון שישראל הרשמית ברחה מהנושא אבל בשנים האחרונות התגברנו קצת. משלחת הכנסת לירוואן היא סוג של פשרה וההשתפות בטקסים בירוואן הם בעיני חובה מוסרית מהמעלה הראשונה והבעת הזדהות של כנסת ישראל, מדינת ישראל והעם בישראל, עם הכאב הארמני".
חברי המשלחת ישתתפו בדיונים על הטבח ויטלו חלק בטקס המרכזי בבירה ירוואן.