אולמה של שופטת בית משפט השלום בראשון לציון, איטה נחמן, היה היום (שלישי) עמוס לעייפה.



במקום נכחו עשרות עיתונאים, צלמים, בני משפחה של חשודים, שוטרים מהיאחב"ל (יחידה ארצית לחקירת פשיעה בין-לאומית) ומימ"ר ת"א, סוהרים, פרקליטים, סנגורים וכמובן 19 מתוך 44 החשודים שהובאו לדיון בבקשת המשטרה להאריך את מעצרם באחת הפרשות היותר גדולות שמתנהלות בימים אלה במשטרה.



מדובר בפרשה שזכתה לכינוי "512", במרכזה עומדים חשדות חמורים כנגד איציק אברג'יל, ראש ארגון הפשע הגדול במדינה, וכנגד שורה של מעורבים אחרים, חלקם עומדים בראשי ארגון קטנים יותר. המאחד את כולם היא העובדה שהם חברו יחד, על פי טענות המשטרה, לפעילות פשיעה ענפה, חובקת עולם, תחת ארגונו של אברג'יל.



לדברי חוקרי היאחב"ל, מדובר בחקירה המתנהלת לסירוגין כ-13 שנה, מאז 2002. מפעם לפעם, בעקבות מידע חדש שמגיע לפתחם של חוקרים בפרשיות שונות ולנוכח ראיות לכאורה שנאספו במסגרת חקירה של פרשות אחרות, נערם חומר רב שקושר את החשודים לעבירות החמורות כאמור.



"יריית הפתיחה" של השופטת



שופטת בית המשפט, נחמן, הבהירה כבר בראשית הדיון בענייני של אברג'יל, "למען הגילוי הנאות", כהגדרתה, כי היא מכירה את תיק החקירה זאת תקופה ארוכה מאוד: "אבהיר לנוכחים כאן כי התיק הזה מוכר לי לא מהיום, אני מעורה בפרטי החקירה במסגרת בקשות שהוגשו להוצאת צווי מעצר ובקשות נוספות שהונחו על שולחני". באמירתה זו, נתנה השופטת נחמן לפרקליטיהם של החשודים שנכחו באולם, "יריית פתיחה" לכך שהזירה האמורה מוכרת לה. היא כבר עסקה בחלק ניכר מהראיות שעלו מן החקירה במהלך השנים, ונדמה כי רק טיעונים חריגים יוכלו לצמצם או למזער את מספר ימי המעצר של החשודים שמבקשת המשטרה בשלב הראשוני הזה.



טרם כניסתה של השופטת נחמן לאולם, הובל לדיון ראש ארגון הפשיעה, אברג'יל, כשהוא לבוש בבגדי אסיר ומלווה באנשי שב"ס. אברג'יל מילא פיו מים, כפי שנהג בחקירתו. למעט חיוך קל, הוא לא התייחס לשאלות העיתונאים.



פרקליטו של אברג'יל, עו"ד שרון נהרי, טען בראשית הדיון כי אין מקום לייחס לחשוד עבירות של חברות כראש ארגון פשיעה וסחר בסמים בשנים 2003-2006. לדבריו, "יש עניין של סיכון כפול, לא ניתן לעצור ולחקור אותו בגין הפרשות הללו כיוון שהוא כבר נשפט עליהן בבלגיה ובארצות הברית. מחלק מהאישומים הוא זוכה ובחלק אחר הוא הורשע ונידון לחמש שנות מאסר".



לטיעון הנ"ל הסתייג בתוקף ראש צוות החקירה, רפ"ק אבישי גולן מהיאחב"ל, שטען: "לצערי הסנגור אינו מדייק בלשון המעטה. יש לטענה שלנו מענה גם פרוצדורלי וראייתי. טענת הסיכון הכפול אינו יכולה לעלות כאן ואין מקום לדון בה בבית משפט בשלב הזה של ההליך".



גולן הוסיף: "מעבר לעובדה שאברג'יל נשפט בגין חלק מהחשדות שאנו מייחסים לו כעת, המסמכים שהוצגו בפני בית המשפט מעידים כי מדובר מבחינתנו בחשדות חמורים הרבה יותר".



אבי רוחן: "אין לי קשר לאירועים"



כפי שהותר הבוקר לפרסום, אל אברג'יל וחשודים נוספים, מיוחסים שני ניסיונות החיסול של העבריין זאב רוזנשטיין. מדובר באירוע שהתקיים ביוני 2003 בגני התערוכה בתל אביב באמצעות רכב תופת ובאירוע שהתקיים בדצמבר 2003 ברחוב יהודה הלוי בתל אביב - בו נרצחו שלושה אזרחים חפים מפשע. כמו כן מיוחס אליו חשד לביצוע רצח מיכה בן הרוש, הנעדר משנת 2005.



עוד טען נציג המשטרה כי התיק נחקר במשך שנים: "זהו תיק חוצה גבולות, ישנן פעולות רבות לבצע שרק חלק קטן מהן הוטחו בפני החשוד ועל פי שיקולי חקירה נמשיל להטיח בו החשדות והראיות שבפנינו".



פרקליטו של אברג'יל ביקש מבית המשפט לפקח על החקירה ולצמצם את ימי המעצר. השופטת נחמן החליטה להאריך את מעצרו במלוא הימים שביקשה המשטרה וציינה: "בהתחשב בחומר החקירה המונח בפניי, קיים יותר מחשד סביר שהחשוד מעורב בפרשות המיוחסות לו". נחמן הוסיפה: "לא התעלמתי מהעובדה כי החשוד נשפט בעבר בגין חלק מהחשדות שעולים, אולם קיימת בהחלט התפתחות בחקירה ואני אמרת זאת כשבית המשפט מעורה בפרטים".



מיד אחר כך הובא לדיון חשוד מרכזי נוסף בפרשה, אבי רוחן, שלאחרונה נקשר שמו במספר פרשיות חמורות, לרבות מעורבות ברצח עד תביעה- הירקן מהוד השרון- בפיצוץ מטען ברכבו. רוחן שוחרר ממעצר ע"י בית המשפט בגין פרשיות אלה.



גם הפעם סבור רוחן שהדרך שלו אל החופש קצרה. לשאלות התקשורת הוא השיב בטרם הדיון בעניינו: "כל שבועיים עוצרים אותי וראיתם כבר שאני משתחרר בסופו של דבר. זה עוד בלון של המשטרה, אין לי קשר לאירועים".



מיוחס לך מעורבות בניסיון חיסול של רוזנשטיין, הוא אויב שלך?


"אין לי אויבים, גם לא רוזנשטיין, זו המצאה של המשטרה".



מיד אחר כך החל הדיון בעניינו וגם כאן האריכה השופטת את מעצרו של ב-15 ימים.



כיוון שבית המשפט בראשון לציון הפך ל"מוקד עלייה לרגל" וכסרט נע עלו וירדו בני משפחה, חברים ומקרובים של כל אחד מהחשודים- במשטרה דאגו להפריד בין קרובי המשפחה של כל חשוד וחשוד, ואפשרו כניסה אך ורק של מקורבים לחשוד שעניינו מתנהל בדיון.



בבית הקפה שסמוך לבית המשפט ניתן היה לראות כי מדובר באירוע רב משמעות, שכן כיסאות בית הקפה היו עמוסים מפרקליטים מצד אחד ובני משפחת החשודים מהצד השני.