לאחר כ-60 שנה רכבת העמק קמה לתחייה ותחזור לפעול בעוד שנה וחצי, בראשית 2017 – כך נמסר מנתיבי ישראל, החברה הלאומית לתשתיות תחבורה. הרכבת היא פרויקט הדגל של נתיבי ישראל ומושקעים בה ארבעה מיליארד שקל. עד כה הונחו כ-20 ק"מ של מסילות ברזל וכעת עובדים על השלמת התחנה הסופית שלה בבית שאן.

הרכבת תיסע על אדני בטון במהירות של 160 קמ"ש בתוואי של 60 ק"מ. לפי שעה, יהיו לרכבת חמש תחנות: בלב המפרץ (התחנה הראשונה), בכפר יהושע, בכפר ברוך, בעפולה ובבית שאן (התחנה הסופית).

זאת, בתקווה לימים של שלום, שבהם ניתן יהיה להמשיך אותה אל מעבר לגבול. רכבת העמק ההיסטורית, שהוקמה על ידי הטורקים בראשית המאה ה-20, הגיעה לירדן ושם התחברה למסילה החיג'אזית, מדמשק לערב הסעודית. הרכבת הורדה סופית מהפסים ב-1954, בשל חוסר הכדאיות להמשיך להפעילה.

התחנות החדישות מוקמות בסמוך לתחנות ההיסטוריות, שבהן נעשית פעולת שימור מקיפה על ידי המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל. הרכבת מוקמת תוך התחשבות מירבית בסביבה ובאמצעות מערכת מסועפת של גשרים ומעברים תת-קרקעיים, כך שלא תהיה במגע עם התחבורה בכבישי העמק.

רבים מצפים שהקמת הרכבת "תנער" את בית שאן ותביא לפיתוח כלכלי מואץ באזור העמקים,  תפתח את התיירות במקום ותרחיב את אפשרויות התעסוקה שם. ההערכה היא שהפעלתה תצמצם משמעותית את תנועת כלי הרכב בכבישים ותפחית את תאונות הדרכים באזור.