כולם רוצים להאמין שיש להם את האקס פקטור - הדבר החמקמק הזה שמבדיל בין סתם אנשים כישרוניים (יותר או פחות) לבין סופר סטארים. זו הייתה גם נקודת המוצא של סיימון קאוול, כשיצר את ״אקס פקטור״ בשנת 2004 בבריטניה. התוכנית, כמו שאתם כבר בטח יודעים, הפכה מאז ללהיט גדול, עם גרסאות בכל רחבי העולם, מארצות הברית ודרום אמריקה ועד אלבניה, אוקראינה, דרום אפריקה, טורקיה, אוסטרליה, הודו, יפן וכמובן בישראל. הפורמט כבר מוכר היטב: ארבעה שופטים אחראים לארבע קבוצות, מתוכן נושרים מדי שבוע מתמודדים שונים, עד אירוע הגמר שבו יוכתר הכי-שרון המוזיקלי הבא. העונה הראשונה בישראל נחלה הצלחה אדירה, כשגרפה 40% רייטינג (הנתון הגבוה ביותר שנרשם לתוכנית מוזיקה בישראל) וזכתה בפרס האקדמיה ב-2013.



בשבת הקרובה תחזור ״אקס פקטור ישראל״ לעונה שנייה, עם אותו פאנל שופטים שמורכב משירי מימון, עברי לידר, רמי פורטיס ומשה פרץ, כשבר רפאלי אמונה על תפקיד המנחה. קשה לומר שכוכבים גדולים הגיחו מהתוכנית הזו, אם כי יש אנשים שהשם רוז פוסטאנס עדיין מצלצל להם. מעבר לים, לעומת זאת, התוכנית הצליחה לייצר כמה כוכבים גדולים, שממשיכים להוציא להיטים ולגרוף מיליונים גם הרבה אחרי שהטייטל פליטי ריאליטי נשכח. אבל אי אפשר שלא לתהות כמה כוכבים גדולים באמת יצאו מהתוכנית בעשור האחרון? כמה מהם העולם באמת זוכר? דפדפנו אחורה בהיסטוריה של התוכנית ומצאנו חופן מצומצם בלבד.



וואן דיירקשן



ככל הנראה המוצר המצליח ביותר בתולדות התוכנית, עם מיליוני מעריצות ברחבי העולם והיסטריה כללית וגורפת. הלהקה מורכבת מחמישה חברים, כולם בריטים ואירים - נייל הורן, ליאם פיין, הארי סטיילס, לואי טומלינסון וזאין מאליק (שעזב את הלהקה ברעש גדול במרץ האחרון). כל החמישה הגיעו לאודישנים של ״אקס פקטור״ בריטניה אי שם ב-2010, ונבחנו בנפרד. הם התקבלו בנפרד, אבל עין הנץ של סיימון קאוול זיהתה את הפוטנציאל שבהם, והוא איחד אותם ללהקה. עוד בזמן שידור התוכנית הם נחשבו לפייבוריטים, ואף על פי שסיימו אותה במקום השלישי בלבד, קאוול החליט להחתים אותם על חוזה תקליטים, והשאר היסטוריה. יש הטוענים שבזכות וואן דיירקשן חזרו להקות הבנים לתודעה (ואולי זו הסיבה שאנחנו רואים איחודים של להקות בנים מהעבר). נכון להיום יש ללהקה כבר ארבעה אלבומים, ארבעה מסעות הופעות, מכירות של מיליונים ושלל פרסים ותארים.




וואן דיירקשן



פיפת' הרמוני



עוד שיחוק של סיימון קאוול, שהבין שצריך לחבר בין כמה מתמודדות בעלות פוטנציאל כדי להפוך אותן לתרנגולת המטילה ביצי פופ. קמילה קביו, נורמני קורדיי המילטון, לורן הורגי, אלי ברוק הרננדז ודיינה ג׳יין הנסן הגיעו להיבחן בנפרד לעונה השנייה של ״אקס פקטור״ האמריקאי בשנת 2012. הן לא עברו את השלבים הסופיים של מחנה האימונים, אך אוחדו מחדש ללהקה שהגיעה כל הדרך אל הגמר. כמו וואן דיירקשן, גם הן הגיעו למקום השלישי בגמר התוכנית, אבל המריאו מאז לקריירה מצליחה במיוחד. הלהקה שחררה עד כה רק אלבום מלא אחד, אך היא מנוהלת כמו מכונה משומנת היטב, שיודעת ללחוץ על כל הנקודות הנכונות של המעריצים - הן יפות, מוכשרות, לבושות בשמלות קטנטנות ויודעות לתת שואו. הלהקה מקפידה להוציא סינגלים חדשים אחת לכמה חודשים, כשהלהיט התורן שלהן הוא Worth it, המתנגן כל הזמן ברדיו, אולי אפילו בלי ששמתם לב. הן זכו עד כה במספר לא מבוטל של פרסים, וביניהם בטקס פרסי ה-MTV ובטקס נבחרי הילדים. 




פיפת' הרמוני



ליאונה לואיס



לואיס היא ככל הנראה הכוכבת הגדולה האמיתית שיצאה אי פעם מש ערי ״אקס פקטור״. היא זכתה בעונה השלישית של התוכנית הבריטית, רעד היום כולנו זוכרים בעל פה את הלהיט הענק שלה, Bleeding the Love היו שנים שבהן היא נחשבה לאחת הכו כבות העולות של תעשיית המוזיקה מאז ההיסטריה סביבה קצת נרגעה, אב? היא הספיקה להוציא ארבעה אלבומים שטיפסו למקומות מובילים במצעדי ברחבי העולם, ובאנגליה היא נחשבת גם היום לכוכבת גדולה. לואיס גרפה פרסים בטקסי המוזיקה השונים, מביל בורד ועד טקס פרסי ה-VH1 וה-MTV האלבום האחרון שלה יצא בסוף שנת 2013. ב־2014 היא גם השתתפה בסרט Walking on Sunshine, שכלל גרסאות כיסוי ללהיטי שנות ה־80.




ליאונה לואיס



אולי מארס



זה כנראה לא שם שאתם מזהים אם כבר מלאו לכם יותר מ־18, אבל תהיו בטוחים שבבריטניה ובארצות הברית הוא נחשב לכוכב לא קטן. מארס הגיע למקום השני בעונה השישית של ״אקס פקטור בריטניה״, ואף על פי שלא זכה, נהנה מהצלחה בלתי מבוטלת. הוא שחרר ארבעה אלבומים שכללו הרבה להיטים (כמו למשל Dance with me Tonight), ושיתף פעולה עם אמנים כמו דמי לובאטו (אחת השופטות בגרסה האמריקאית של התוכנית) ופלו־רידה. הוא גם נחשב לפייבוריט של רובי ויליאמס, שעשה איתו דואט בגמר העונה ההיא וגם בחר בו לדגמן בליין הבגדים שלו.




אולי מארס



שר לויד



עוד שם שהפך למוכר בכל בית באנגליה. זמרת עם קריירה מרשימה למדי שהתקשתה להתקבל לתוכנית, והיום נחשבת לזמרת וכותבת שירים מצליחה. לויד נבחנה ל״אקס פקטור״ מספר פעמים, אך היא לא עברה את השלבים הראשונים. בעונה השביעית זה הצליח לה, והיא פילסה את דרכה עד לגמר, שאותו סיימה אומנם במקום הרביעי, אך זה לא הפריע לה לחתום על חוזה הקלטות בחברת סייקו מיוזיק. עד היום היא שחררה אלבום אחד, שכלל גם את הסינגל Swagger Jagger, שהגיע למקום הראשון במצעד הבריטי והאירי, היא שיתפה פעולה עם סנופ דוג ושון קינגסטון, והתחילה לעבוד בשנת 2014 על אלבום שני.




שר לויד



ג'יימס ארתור



מי שזוכר את האודישן של פיפת' הרמוני (ע״ע), יזכור אולי שהן ביצעו את השיר Impossible, שהיה פופולרי מאוד באותם ימים. הסיבה לכך טמונה בבחור אחד בשם ג׳יימס ארתור, בעצמו יוצא ״אקס פקטור״, שהחיה את השיר והפך אותו לאחד הלהיטים הגדולים של התקופה. ארתור זכה בגרסה הבריטית של התוכנית בשנת 2012, והסינגל מכר יותר מ־2.5 מיליון עותקים וזכה לרבע מיליון הורדות בתוך 48 שעות מרגע ששוחרר לאייטונס. ארתור אומנם לא שחרר להיטים גדולים כאלה מאז (בשנת 2013 יצא האלבום הראשון והיחיד שלו, שנקרא על שמו), אבל הוא נשאר חרוב בזיכרון הקולקטיבי הודות לאותו להיט, הסינגל האחרון שהוציא היה בשנת 2014 ונקרא Get Down, אבל הוא אפילו לא גירד את ההצלחה של Impossible אפשר רק לקוות (בעיקר בשבילו) שהוא ינסה לשחזר את ההצלחה הזו שוב ולא יתפוגג אל האנונימיות, כדרכם של רוב פליטי הריאליטי.




ג'יימס ארתור



קרלי רוז סוננקלר



חייבים לקנח עם ילדת הפלא, שהופיעה בעונה השנייה של ״אקס פקטור״ האמריקאי כשהייתה בת 12 בלבד. שם היא כבשה את העולם באודישן יוצא דופן כשביצעה גרסה מרהיבה לשיר Feeling Good. היה קשה להאמין שהקול שייך לילדה בת גילה (עד היום האודישן הזה נחשב לאהוב ביותר בתוכנית האמריקאית). סוננקלר זכתה במקום השני בתוכנית, ומאז המריאה לקריירה מבטיחה, שככל הנראה תלך ותתעבה ככל שתגדל. היא שחררה מאז שלושה סינגלים של שירים מקוריים, והשנה אמור לצאת האלבום הראשון שלה.




קרלי רוז סוננקלר



צילומים: יח"צ, רויטרס