בית משפט השלום בחיפה הרשיע היום (רביעי) את חברת בתי זיקוק לנפט בע"מ (בז"ן) ובכירים בחברה בעבירות של זיהום מקורות מים, ובאחריות להזרמת שפכים לים בשני אירועים שונים.
השופט גזר על החברה קנס בסך 732.5 אלף שקלים, שיועבר לקרן למניעת זיהום ים. כמו כן, החברה חתמה על התחייבות כספית בסך 1.4 מיליון שקלים להמנע מלעבור על אחת מהעבירות שבגינן הורשעה למשך שנתיים.

בז"ן הזרימה לקישון פעמיים נוזלים מזוהמים
בכתב האישום נגד בז"ן, שהגיש המשרד להגנת הסביבה, נטען כי בשנת 2010 החברה הזרימה נוזלים מזוהמים לנחל הקישון מפני שהתרשלה בתחזוקת מיכלי האגירה המיועדים לקליטת מי גשמים. המיכלים לא נוקו ורוקנו והכילו שפכים מזהמים, שמקורם בתקלה במערכת טיהור השפכים.

מי הגשמים שנאגרו במיכלים המיועדים עלו על גדותיהם ובז"ן הזרימה את תכולתם לקישון במשך שעות ארוכות, בניגוד לחוק. עשרות אלפי מ"ק של נוזלים מזוהמים בשמנים, בקולי צואתי ובחומרים שונים גרמו לזיהום סביבתי חמור של הנחל וזרמו לים.

בז"ן לא נערכה כראוי גם לחורף 2011 והאירוע חזר על עצמו עת בוא הגשמים. בהיעדרה של יכולת שאיבה הולמת, ובשל קיומם של שפכים מזוהמים במיכל, בז"ן הזרימה לנחל שפכים מזוהמים במשך כ-24 שעות לפחות, בכמות של עשרות אלפי מ"ק, כשהם עכורים מאוד ומזוהמים ביותר.

"אין שום סיבה לכך שפעילות תעשייה תסתיים בזיהום נחלים ובבעלי חיים מתים"
מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר, מסר: "אין שום סיבה לכך שפעילות תעשייה תסתיים בזיהום נחלים ובבעלי חיים מתים. דרך פיקוח ואכיפה נמשיך לוודא שהמזהם ישלם ולא יזרים שפכים לנחלים ולים על חשבון בריאות הציבור".
מבז"ן נמסר בתגובה כי מדובר באירועים שהתרחשו לפני למעלה מארבע שנים, שבהם הוזרמו לקישון בעקבות אירועי גשם חזק וממושך תשטיפים שלא טופלו במלואם. זאת מפני שבהיקף הגשמים החריג והאמצעים שהיו בידי בז"ן, לא ניתן היה לאגור אותם.
בבתי הזיקוק מדגישים עוד כי "מאז האירועים המדוברים, הגדילה קבוצת בז"ן את שטח איגום מי הגשמים והחלה, בתיאום עם המשרד להגנת הסביבה, בהקמת מערכת להפרדת מי גשם ובניקוז של אזורים מנהלתיים בעלות של עשרות מיליוני שקלים, כדי להימנע מאירועים כאלה בעתיד".
ליאורה אמיתי, מנהלת עמותת "אזרחים למען הסביבה", אמרה בתגובה: "על אף שהאירועים קרו לפני ארבע שנים, מנתוני המשרד להגנת הסביבה שפורסמו בתחילת השנה עולה כי נכון ל-2014, בז"ן היא עדיין המפעל המזהם ביותר בישראל, כך שתגובת המפעל היא היתממות. מגיע לעורכי הדין של בז"ן כל הכבוד שהצליחו להוציא את החברה עם קנס כל כך נמוך, על זיהום מתמשך של הקישון אבל גם של האוויר והסביבה בכלל".

עו"ד ג'מילה הרדל ואכים, מנהלת המחלקה המשפטית בעמותת אזרחים למען הסביבה, מדגישה: "ההרשעה היא על זיהום שאירע בשנת 2010, אבל לפי המידע שיש לנו, בז"ן ומפעלים אחרים ממשיכים להזרים שפכים חריגים לקישון. לכן, כל עוד לא נעשה שינוי מהותי בהתנהלות המפעלים ובתקנים שנקבעים להם, ההשפעה של קנסות כאלה פה ושם מוטלת בספק. גם הכספים הגדולים שמושקעים בשיקום של הנחל יורדים לטמיון".