ביום שבת האחרון צוין ברחבי העולם יום המתנדב הבינלאומי. בישראל, דווקא במציאות שבה נרשמת בשנים האחרונות תופעה מתגברת של התנדבות מאורגנת קבוצתית דרך מקומות העבודה, אם ביוזמת המעסיקים או ועדי עובדים. זאת דווקא על רקע מציאות שבה מספר שעות העבודה רק עלה בישראל ביחס לממוצע במדינות המערב, כשעובדים רבים במשק ממשיכים את עבודתם גם מהבית והרבה מעבר לשעות העבודה הרשמיות, כשמעסיקים מקדשים בעיקר את מיצוי משאב כח האדם כדי להגדיל את פריון העבודה וכשנדמה לעיתים שערך הסולידריות החברתית הוא נחלת העבר.



התופעה רחבה היום עד כדי כך שארגוני מתנדבים מעידים כי חברות ועסקים הפכו למנוע של ממש בעולם ההתנדבות בישראל, תופעה מקומית שהולמת גם את המגמה העולמית. מדובר בהתנדבות עם ילדים ונוער בסיכון, חולים בבתי חולים, יזמים מתחילים, העשרה בבתי ספר, פעילות למען אוכלוסיות נזקקות, אנשים וילדים עם מוגבלויות ועוד.



כולם מרוויחים מהתנדבות


אהובה ינאי, היא מנכ"לית "מתן - משקיעים בקהילה", עמותה ששמה לה למטרה ליצור חברה אזרחית פעילה, ובמסגרת תפקידה היא מקשרת בין ארגונים המעוניינים להתנדב לבין שלל מקומות ותחומים בקהילה הזקוקים למתנדבים. היא מספרת: "במקומות עבודה, כמו בכל התנדבות, הפעילות תורמת למתנדב לא פחות מאשר לקהילה. משום שלמתנדב יש יכולת לשלב את היכולות שלו עם לב ונתינה. במקום העבודה יש להתנדבות עוד ערך מוסף, ואת זה מראים כל המחקרים בתחום - לעובד המתנדב יש הערכה גדולה יותר למקום העבודה כשההתנדבות היא דרכו".




"לעובד המתנדב יש הערכה גדולה יותר למקום העבודה כשההתנדבות היא דרכו". צילום: נתי שוחט,פלאש 90


עוד הרחיבה על השימוש בהתנדבות ככלי ניהולי: "ההתנדבות יכולה לקשור בין קולגות כמו שהיומיום לא יכול והיא מאפשרת למקום העבודה להציע לעובד לממש מנעד של יכולות שלא באות לידי ביטוי בעבודה עצמה. למשל, ארגון united way, אחת העמותות הגדולות בעולם שאנחנו חברים בה, ערכו מחקר בחמש מדינות בנושא ההתנדבות במקומות העבודה בחמש מדינות וגילו שההתנדבות יוצרת בכל מקום רווח גם לעובד, גם למקום העבודה וגם לקהילה".



נשאלת השאלה כיצד הדבר עולה בקנה אחד עם מציאות של שעות עבודה מרובות, וינאי מסבירה: "דווקא ההתנדבות מאפשרת לעובד להכיר צד נוסף של הקולגות שלו במקומות שביומיום הוא לא פוגש. עולם ההייטק למשל מוביל היום בתחום ההתנדבות הקבועה ואלה בדרך כלל אנשים עם משפחות צעירות שתורמים גם במילואים, ומסתבר שדווקא הישראלים שהכי תורמים לחברה הם גם הכי מתנדבים". ינאי מדגישה שהיוזמה מגיעה דווקא ממעסיקים בעיקר: "עולם העבודה משתנה אבל גם היום ברוב החברות שעות ההתנדבות הן לפחות בחלקן על חשבון שעות העבודה ובכלל זה תקציבים תומכי התנדבות, כי ישנה הבנה גוברת בקרב מנהלים באשר לתרומה לארגון, לעובדים ולקשר ביניהם".



"מקבלים משובים נהדרים מהעובדים"


בני דוידוב הוא מנהל מחלקת ההדרכה של קבוצת הבנק הבינלאומי, והוא הגורם בחברה המחבר פעילויות התנדבותיות בהתאמה לקבוצות עובדים בבנק מכל רחבי הארץ ומתנדב בעצמו. "כל פעילות ההתנדבות בארגון היא רשות ועדיין ההיענות גבוהה מאד. מקום העבודה מכיר ביום התנדבות כיום עבודה לכל דבר לא מעניין תדמיתי, אלא מתוך אותה הבנה שגם הארגון וגם העובד נתרמים בעצמם מהפעילות של תרומה לקהילה". דוידוב מספר שברוב המקרים לא מדובר דווקא על פעילות מתמשכת אלא על פרוייקטים חד פעמיים או כאלה שנמשכים מספר שבועות אחת לשבוע: "מדובר באנשים בעלי משפחות, ואנחנו צריכים לאזן בין צרכי הקהילה שזקוקה למתנדבים לבין החיים הפרטיים שלהם" הוא מסביר.



אחת מאותן תכניות אליה נרתמו עובדי הבנק היא "נקודת מפנה", פרויקט קהילתי של הבנק הבינלאומי בשיתוף "מתן-משקיעים בקהילה" ועמותת ג'וינט-אשלים, הפועל כבר שמונה שנים ומתמקד בפיתוח תוכניות לקידום בני נוער בסיכון. אחת התכניות במסגרת הפרוייקט היתה הדרכה ליזמות עסקית והכנה לשוק העבודה שבה עובדים רבים מהבנק תרמו מניסיונם לצעירים בתחילת דרכם כדי לתת בידם כלים לעתיד.




"זה ממלא בצורה בלתי רגילה". צילום: נתי שוחט


דוידוב מדגיש: "אנחנו מתאימים את ההתנדבות גם ליכולות של העובדים ומקבלים מהם משובים נהדרים. השתתפתי בעצמי בכמה התנדבויות ולראות ילדים שהשקענו בהם בחשיבה ויצירה מאושרים, לראות מקום ששיפצנו לטובת אנשים שהיו זקוקים לזה - זה ממלא בצורה בלתי רגילה. ברוב המקרים מה שצריך זה קצת חום, כתף ואוזן קשובה ואת זה כמעט לכולנו יש, אנחנו מצויידים בזה מלידה".



מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו לקראת יום המתנדב עולה כי בשנת 2014, התנדבו כ-1.2 מיליון ישראלים, שהם 23% מבני 20 ומעלה. מדובר ב-22% מהנשים ו-24% מהגברים, 26% מהיהודים ו-9% מהערבים. חרדים ודתיים מתנדבים בשיעורים גבוהים יותר (40% ו-39%, בהתאמה) מאשר מסורתיים וחילונים (25%-23%).



46% התנדבו במסגרת ארגון או כמה ארגונים, 39% התנדבו באופן פרטי ו-15% נוספים התנדבו הן במסגרת ארגון והן באופן פרטי. מבין המתנדבים במסגרת ארגון, 729.1 אלף ישראלים, 39% התנדבו בארגון שתחום פעילותו הוא עזרה לנזקקים (כגון: קשישים, נכים, מיעוטי יכולת, נוער במצוקה) ו-21% התנדבו בתחום החינוך.