רון קופמן, עיתונאי ותיק בתחום הספורט, בעל טור פובליציסטי בעיתון "מעריב", ומי ששידר לאורך השנים בכמה וכמה תחנות רדיו ביניהן גלי צה"ל, קול ישראל ומגיש כיום תוכנית קבועה ב"רדיו ללא הפסקה 103FM", זכה בעיטור "מגן הצדק החברתי" לשנת 2016. קופמן, המופיע בשורה של תכניות טלוויזיה והאחראי למותג המוביל של ערוץ הספורט "יציע העיתונות", תוכנית בה הוא משתתף מיום היווסדה, כתב בעבר במשך יותר מעשור בעיתון "הארץ" וב"ישראל היום", והומלץ לוועדה כראוי לקבל את הפרס על יד מספר גורמים בתקשורת הישראלית.



הוועדה שעקבה אחרי פעילותו למען ניצולי שואה התייחסה לכך ש"בעשור האחרון שם קופמן לנגד עיניו את הסיוע לניצולי שואה והצפת המודעות בעניין הזה בציבוריות הישראלית, באמצעות הופעותיו במדיה". לוועדה התברר כי קופמן לקח לטיפולו האישי את בעיית הכספים המוחזקים על ידי גורמים שונים במדינה ומיועדים לניצולי שואה.



במהלך השנים האחרונות ביקר קופמן בכמה וכמה עמותות המסייעות לניצולי שואה והתרשם מכולן, אבל לשיא ההתרגשות הגיע במהלך ביקורו בעמותת "יד עזר לחבר" לפני כשנתיים. עמותת יד עזר לחבר המפעילה את הבית החם לניצולי שואה, בית המשכן במבנים שבבעלותו כמאה ניצולים כמעט ללא תמורה, אירחה את קופמן הידוע בחספוסו בעיקר בשל התבטאויות בענייני ספורט ופוליטיקה. במהלך ביקורו, גילו מארחיו איש גדול ממדים אבל עם לב ענק ורגישות רבה לנושא. שיאו של הביקור היה כשקופמן "האיש הגדול" הזיל דמעה במהלך פגישתו עם ניצולת השואה שושנה קולמר בת ה-96 ששרדה את מחנה ההשמדה אושוויץ, ממנה שמע את סיפורה המצמרר.



רון קופמן וניצולי השואה בעת קבלת הפרס



הוועדה שבחרה השנה את "מגן הצדק החברתי" לשנת 2016, חרגה ממנהגה ובחרה שני זוכים. הגברת שרה נתניהו רעיית ראש הממשלה והעיתונאי קופמן. בנימוקי הבחירה של קופמן נכתב על ידי חברי הוועדה, בראשה המנכ"ל ומייסד העמותה שמעון סבג, כי "קופמן בדעותיו הנחרצות, בקולו המיוחד, באמירותיו החדות והנכונות לאורך שנים, הוכיח כי ניצולי השואה לא נועדו ליום הזיכרון השנתי, אלא יש לחשוב, לדאוג ולעשות הכל למענם כל השנה. דרישה זו עומדת לנגד עיניו".



"איפה הממשלה?"


קופמן קיבל את הפרס בטקס שהתקיים בשבוע שעבר במועדון של העמותה בנוכחות חיילי צה"ל שמתנדבים בעמותה, עשרות ניצולי שואה מהבית החם ומתנדבי העמותה. בדברי התודה לאחר קבלת הפרס אמר קופמן: "אני לא בן אדם שמתרגש כל כך בקלות, אבל זה רגע מרגש מאד עבורי. אני רואה כאן את הפעילות של מר סבג, מולכם ניצולי השואה ואני נרגש מעוצמות הנתינה של האיש הזה. זה משהו שלא נראה במקומותינו וחבל. אני רק מטיל ספק כמה זמן יוכל סבג למשוך בלי סיוע של המדינה".



בשלב הזה קופמן תקף את נבחרי הציבור ואמר: "אני שואל איפה המדינה, איפה הממשלה? איפה המוסדות שרק יודעים לדבר אבל לא עושים כלום. ככל שהדבר יתאפשר לי - אלחם כל יום וכל שעה שהניצולים יקבלו את מה שמגיע להם מהמדינה". קופמן קיבל את המגן ולאחר מכן הצטלם עם עשרות הניצולים והסקרנים שליוו אותו החוצה. "עבורי זה יום מיוחד, זו התרגשות שאנצור בליבי. כל מי שיכול לסייע לעמותה הזו מוזמן לעשות את זה".