"צעקת הנשים כנגד אלימות מינית": היום (שישי) נערכה, זו השנה החמישית, "צעדת השרמוטות" שמטרתה למחות נגד אלימות מינית, תרבות האונס והאשמת הקורבן על ידי החברה והממסד. הצעדה התקיימה מכיכר רבין בתל אביב עד לגן מאיר. צעדות נוספות נערכו בשבועות האחרונים בחיפה ובירושלים. במקביל לצעדה מתנהל גם קמפיין אינטרנטי ובו תמונות ועדויות של נשים שמספרות את הסיפור האישי והקשר שלהן לצעדה. כמו כן, במסגרת הקמפיין, צולם סרטון המפרט התבטאויות שונות ובין היתר של שופטים ושופטות ביחס לנאנסות: "למה עלית לבית שלו? מה חשבת?", "למה פשוט לא סגרת את הרגליים?", "היא נהנתה מהמעשים", "יש לה אופי מתירני" ועוד.  



ברכה ברד, ממארגנות הצעדה בתל אביב: "צעדת השרמוטות היא צעקה של נשים כנגד אלימות מינית. כמעט כל אישה מכל קבוצות האוכלוסייה חווה אלימות מינית מכל הסוגים ואנחנו יוצאות ומוחות כנגד התופעה הזאת. לצערנו, גם בשנת 2016 יש צורך במחאה כזאת, לא רק נגד אלימות מינית אלא גם במטרה לשנות את היחס של הממסד לנשים שסובלות מאלימות מינית ובעיקר את היחס של מערכת המשפט".



צעדת השרמוטות בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני
צעדת השרמוטות בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני



תנועת ה-SlutWalk העולמית נוסדה בשנת 2011 בקנדה כאשר שוטר הצהיר שנשים "צריכות להפסיק להתלבש כמו שרמוטות" אם אין ברצונן להיאנס. יוזמות מצעד השרמוטות הראשון התארגנו למחות נגד התפיסה הרווחת שנשים שמתלבשות או מתנהגות בצורה מינית "מביאות על עצמן" אונס ואלימות מינית. המארגנות מסבירות כי המילה 'שרמוטה' נבחרה דווקא בגלל המשמעות השלילית שלה. "כי זו מילה שקוראים בה לכל אישה כדי להצדיק אלימות מינית, בעיני התוקף, החברה והמערכת שנועדה להגן עליה. זו מילה שמסבירה לך שלא משנה איך את מתלבשת, או איך את מתנהגת, אם שכבת איתו, או אם אמרת לו לא, את שרמוטה וזה אשמתך, וזה החיים שלך כאישה, ככה זה. את צריכה לצפות להטרדות מיניות כשאת נוסעת באוטובוס ללימודים, או ללילה בים המלח אחרי הבגרויות, כשאת יוצאת לפאב בלילה, או כשאת סתם רוכבת על אופניים ברחוב, בין אם את לובשת ג'ינס, שמלה, או חצאית, מאופרת או לא, מחייכת או לא, עונה או לא - לא משנה מה את עושה את תמיד מסתכנת שיקראו לך שרמוטה, שיגידו שביקשת את זה, שאת פתיינית ומחטיאה, שיטילו את האחריות על משהו שנעשה לך- עליך".