משרד החינוך פרסם היום (שני) לראשונה את ה"תמונה החינוכית" המשקפת הישגים ערכיים, קהילתיים וחברתיים לצד הישגים לימודיים בבתי הספר העל-יסודיים. הישגי בתי הספר משקפים לראשונה גם את שיעור המעורבות החברתית, שמירה על טוהר הבחינות, שיעור הנשירה ממוסדות החינוך, שיעור הקרבה והאכפתיות בין מורים ותלמידים ועוד.



התמונה החינוכית כוללת ארבעה אשכולות: ערכים ואקלים חינוכי, נשירה והתמדה, הצוות החינוכי ולמידה והישגים. בכל אשכול למידה מוצגים הערכים הרלוונטיים לאשכול בראייה רב שנתית (למעט היגדים שהמדידה שלהם החלה בתשע"ה). מהנתונים עולה כי לראשונה מערכת החינוך חוצה את שיעור הזכאים לבגרות, שכעת עומד על 56% (כולל חרדים ומזרח ירושלים). בשנת הלימודים תשע"ד עמד שיעור הזכאים לבגרות על 52.7%, כך שבסך הכל חלה עלייה של כ-3.3% בקרב כלל שכבת הגיל בשנת תשע"ה.



בקרב בתי ספר המגישים לבגרות חלה עלייה מתונה יותר בשיעור של 0.6% כאשר סך הזכאים עומד על כ-66%. שיעור המצטיינים עלה אף הוא ב-0.6 אחוז. לצד זה שיעור הנושרים מבתי הספר גדל בכ-16%. במגזר היהודי מתשע"ד לתשע"ה חלה עלייה מ-76% ל-81%, מדובר בעוד 74,128 תלמידים הזכאים לבגרות. במגזר הערבי מתשע"ד לתשע"ה, חלה עלייה מ-47.8% ל-50.3%, שהם עוד 11,040 תלמידים הזכאים לתעודת בגרות. במגזר הבדואי חלה עלייה מ-30.3% ל-32.4% שהם עוד 1,761 זכאים לבגרות.



חלה ירידה בחשיפה לקטטות


בתחום עידוד למעורבות חברתית, המצב השתפר - 13 אחוזים יותר, דיווחו על מאמצי בית הספר בנושא, 54 אחוז בשנת תשע"ה לעומת 41 בשנת תשע"ד. בתחום האלימות, חלה ירידה של אחוז אחד במי שדיווחו כי היו עדים לקטטות משמונה לשבעה אחוזים מבין התלמידים. לעומת זאת, בתחום הקרבה והאכפתיות בין המורים לתלמידים נרשמה ירידה של אחוז והיא עומדת על 42 אחוז. כמו כן, חלה עלייה של 0.9 בשיעור מסיימי לימודי המתמטיקה בהרחבה לחמש יחידות לימוד (נתון מלפני הרפורמה של שר החינוך נפתלי בנט בלימודי המתמטיקה) כאשר בתחום האנגלית נרשמה עלייה של 1.3 אחוז מבין הלומדים ברמה הגבוהה ביותר.



משרד החינוך מפרסם השנה גם את המדד שמתייחס לקידום הסובלנות: כ-72% מקרב התלמידים דיווחו שבית הספר שלהם מקדם פעילויות למען הסובלנות. במדד טוהר הבחינות, חלה עלייה בגילוי מחברות פסולות מ-0.5% ל-ל0.6%.



"השר בנט: לא מכונות של ציונים"


שר החינוך בנט התייחס לנתונים ואמר: ״בתי הספר הם לא מכונות של ציונים אלא חממות של ערכים. בית ספר שבודק את התלמידים רק לפי הציון - לא מעניק חינוך, אלא נותן מסר שלילי לתלמידים. הבטחתי למורים שפגשתי בשטח והיום אני מקיים - נמדוד בתי ספר לפי מדדי איכות, ערכים ומניעת נשירה לצד מדידת זכאות. אני מאמין ששינוי שיטת המדידה תביא לשינוי משמעותי במערכת החינוך".



"אם מודדים רק הצלחות וזכאות - מפספסים את הערכים, את ההתעקשות על כל תלמיד, את החינוך לעזרה לזולת, ואת זה אנחנו משנים היום", הוסיף השר בנט.



מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן: "מערכת החינוך יוצאת היום לדרך חדשה. דרך שתעצב שפה ושיח חינוכי אחר ושונה. דרך שתשקף את מגוון העשייה של המנהלים, המורים והתלמידים במוסדות החינוך ותביא לידי ביטוי את היכולות הרב גוניות של כל אחד ואחד. מהיום, מערכת החינוך תציג תמונה חינוכית שמעלה על נס את העשייה הערכית אשר כוללת, בין היתר, מעורבות חברתית, קרבה ואכפתיות בין מורים לתלמידים, התמדה ונשירה. אלה יעמדו לצד העשייה הלימודית, שאף היא תכלול היבטים חדשים".



חנן יזדי, יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית: "אנו מצהירים הצהרה חינוכית חשובה מאוד ומבהירים כי ערכים ומעורבות חברתית-אזרחית הם חלק בלתי נפרד מדמות הבוגר שמסיים את מערכת החינוך הישראלית. תם העידן בו בתי הספר ימדדו הצלחה אך ורק על פי אחוז הזכאות לבגרות שמייצג רק חלק קטן מהתהליך החינוכי שכל בן ובת נוער במדינת ישראל צריכים לעבור".