רשות ההגבלים העסקיים בראשות עורכת הדין מיכל הלפרין ממשיכה לחשוף שיניים. מספר ימים לאחר שקנסה את חברת החשמל ב-13 מיליון שקל על פגיעה בתחרות, הודיעה אתמול (שלישי) הרשות על כוונתה להטיל עיצום כספי של 63 מיליון שקל על החברה המרכזית לייצור משקאות קלים, שבבעלותה המותג קוקה קולה ישראל. גובה הקנס גבוה משמעותית מהקנס המרבי, בסך 24 מיליון שקל, אך נראה שהוא יוטל לנוכח ההפרה הסדרתית של החוק.



הסיבה לכך היא ניצול לרעה של מעמדה המונופוליסטי, הפרת הוראות, הפרת צו מוסכם והפרת תנאי מיזוג. כמו כן, בכוונת הלפרין לקנוס את ניר לוינגר, מנכ"ל החברה למכירות והפצה, בסכום של 340 אלף שקל. בכך, מיישמת הלפרין את מדיניות האכיפה הלא מתפשרת שקיבלה את ברכת שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן. על פי ההודעה, המדובר בחברה דומיננטית בתחום המשקאות הקלים. המותג קוקה קולה הוא מותג חזק ובבעלותה מותגים נוספים מתחום השתייה כמו פיוז טי ונביעות.



בפבואר 2014 נפתחה חקירה הנוגעת למכירות קמעוניות לשוק המשקאות הקר בין היתר במזנונים ומסעדות מזון מהיר. החקירה העלתה חששות לניצול לרעה של הכוח, בעיקר במותג קוקה קולה, שכללו מתן מקרר או איום בהוצאת מקרר קיים, הקדמת הנחות, הענקת שלט ממותג או ציוד ממותג, איום על ביטול הנחות, ועוד.



במסגרת דחיקת המתחרים פעלה החברה, לכאורה, באופן ספציפי כנגד מותג התה נסטי. כמו כן, היא גיבשה מדיניות של הפסקת אספקת משקאות מוגזים ללקוחות שמכרו מוצרי קוקה-קולה מיבוא מקביל. הרשות קובעת שמדובר לכאורה בניצול לרעה של מעמד מונופוליסטי.



בתוך כך, מדובר גם על הפרת התנאים למיזוג חברת המים המינרליים נביעות עם החברה המרכזית. לחברה ניתנה זכות להשמיע טענותיה בפני הממונה בטרם תגובש העמדה הסופית.



מהחברה המרכזית לייצור משקאות קלים נמסר: "בניגוד להודעת הרשות להגבלים עסקיים, החברה המרכזית לייצור משקאות קלים לא דרשה מבתי עסק בלעדיות למוצריה, לא קשרה בין המוצר שבמונופולין למוצריה האחרים, ולא פעלה לחסימת יבוא מקביל. כמו כן, החברה לא פעלה לסילוק מתקני מזיגה של משקה נסטי, וכן לא פעלה שלא כדין בכל הקשור למקררים בבתי העסק. ההפך הוא הנכון, מדיניותה המוצהרת של החברה היא עמידה בכל הוראות הדין ובאופן קונקרטי, הקפדה על קיום הוראות חוק ההגבלים העסקיים וההוראות שניתנו לחברה על ידי הרשות לאורך השנים".



"לא ברור על יסוד מה מתכוונת הרשות לקבוע קביעות מרחיקות הלכת עליהן הודיעה, שכן אין להן כל יסוד. העובדות לאשורן יוצגו בפני הרשות במסגרת השימוע אליו הוזמנה החברה, ואנו סבורים כי בסוף ההליך יתברר כי החברה פעלה באופן תקין בהתאם לדין".