"התלמידים יכולים לשנות את המציאות בה אנחנו חיים, הם מחפשים את המשותף ביניהם ורואים אותו. אנחנו בני אדם, חיים באותה המדינה ומבחינה תרבותית ואורח חיים אנחנו חיים כמעט את אותו הדבר. נושמים את אותו האוויר, שותים אותם מים. הילדים בפעם הראשונה פוגשים ילדים בני אותו הגיל ממגזר אחר, זו חוויה מעניינת, כולם יצאו מרוצים ושיתפו פעולה", כך מספר ל"מעריב אונליין" אחמד מוסא, מורה למחשבים, המלמד בבית ספר בדיר אל אסד, במסגרת תוכנית TEC4SCHOOLS.



מדובר בתוכנית הנעשית בתמיכת משרד החינוך, להעמקת ההיכרות והאמון בין תלמידים מכיתות ה'-ו' ממגזרים שונים, בה שותפים כ-3,000 תלמידים וכ-100 מורים העובדים בקבוצות קטנות באמצעות מודל למידה שיתופית מדורג. "זה פרויקט מאוד מעשיר בו התלמידים הכירו את השכנים מכל המגזרים, אפילו מהמגזר הערבי אבל מאזור הדרום", מסביר מוסא.



"מקווים להרחיב את הפרויקט"


בתחילה התלמידים משוחחים בתקשורת טקסטואלית, ממשיכים בצ'אטים קוליים, וידאו צ'אט ולבסוף נפגשים פנים מול פנים. מוסא עבד עם תלמידי כיתות ה' שלדבריו חיכו לפעילויות. "חלקם שומרים על קשר גם עם סיום התוכנית וחלק מההורים השתתפו בכנס סיום שנה והביעו תמיכה. אנחנו מקווים להרחיב את הפרויקט ולפרסם את זה בכל בתי הספר".



ד"ר מירי שינפלד, ראש מרכז TEC במכון מופ"ת ומרצה במכללת סמינר הקיבוצים, משמשת כראש התוכנית, מסבירה כי בהתחלה התוכנית פעלה עם סטודנטים: "הרעיון שאיתו יצאנו היה לנסות לקשר בין סטודנטים החיים בבועה תרבותית ובעצם להכיר להם את האחר דרך למידה שיתופית מקוונת". את התוכנית היא מפעילה בשיתוף ד"ר אסמא גנאים ממכלת אלקאסמי בבאקה אל-גרבייה וממכללת תלפיות בחולון ד"ר איילין חוטר.



ד"ר מירי שינפלד. צילום: אלי מעייני
ד"ר מירי שינפלד. צילום: אלי מעייני



"הרעיון הוא שבסופו של דבר, לאחר שעבדת עם קבוצה במשך כמה חודשים, שכאשר תפגוש אותם כבר לא תסתכל איך הם נראים כי אתה מכיר אותם, יודע את היכולות שלהם". על חששות ההורים ממפגשים ביישובים ערבים מסבירה ד"ר שינפלד כי "אם יש מפגש ביישוב ערבי בסיום שנה אז יש קצת חששות וזה לא פשוט ולפעמים אנחנו מבקשים מההורים להצטרף. ההורים הופכים גם להיות חלק בתוך הסיפור ואנחנו מקווים שגם ועדי ההורים ומנהלים וראשי מנהל חינוך ירחיבו את התוכנית הזו מעבר למה שהיא נמצאת כעת. החזון שלנו זה שזה יגיע לכל ילד וילד לפחות שנה אחת".



ד"ר תמר קטקו, יו"ר הכנס ה-12 לחינוך מתקדם של מכללת סמינר הקיבוצים שמתקיים היום, התייחסה לתוכנית ואמרה כי "נהוג לחשוב על החברה הישראלית כ'רב-תרבותית' וכמקשה צבעונית של עדות ודתות, אך לאמתו של דבר יש כאן ריבוי תרבויות כשלכל תרבות אמת מבוצרת משלה. הגיע העת לשנות זאת. בכנס נחשוף צדדים מוארים ועשייה חיובית ומרגשת שכבר נעשית בכיוון זה בשדות חינוכיים וחברתיים חוצי תרבויות וזהויות ונעודד את המשך קידומם והפצתם. אנו קוראים לחבר את הקצוות, לדבר, להכיר ולמצוא את המשתף על חשבון המבדל".