מחר תקיים עמותת בשביל החיים לתמיכה במשפחות שיקיריהן התאבדו את הצעדה השנתית שלה. האירוע מתקיים זו השנה השישית במסגרת היום הבינלאומי למניעת התאבדויות. מדי שנה מתאבדים בישראל כ־500 בני אדם ויותר מ־6,000 מנסים להתאבד. הנתונים הקשים לא פוסחים על שום מגזר ועל שום קבוצת גיל. השנה תיערך הצעדה בסימן הנתון הקשה והמצער שלפיו אחד מכל חמישה בני נוער שוקל להתאבד.



בספרו "להאיר את הרי החושך - התנהגות אובדנית בקרב בני נוער בישראל" מתאר ד"ר יוסי לוי־בלז, ראש המחלקה למדעי ההתנהגות במרכז האקדמי רופין וחבר הנהלת עמותת בשביל החיים, מציאות קשה שבה נרשם ניסיון התאבדות של נער או נערה ברחבי העולם בכל חמש דקות. כ־150 אלף צעירים מתאבדים מדי שנה ברחבי העולם. שיעורי ההתאבדות אצל בנים גבוהים פי ארבעה מאשר בקרב בנות, על אף העובדה כי בנות מנסות להתאבד פי שניים יותר. משאלונים שחולקו בישראל עולה כי אחד מכל חמישה בני נוער שוקל התאבדות במהלך חייו הצעירים. כלומר, כ־20% מבני הנוער בישראל חווים מחשבות אובדניות בכל רגע נתון.



"הנתונים הקשים אינם  מתייחסים רק להתנהגותם של  בני הנוער, אלא גם להתנהגות של סביבתם. ברוב מקרי ההתאבדות של בני הנוער, מישהו בסביבתו הקרובה של המתאבד - משפחה וחברים - ידע עליה מבעוד מועד. ממחקר נוסף, שנערך ב־2013 ובדק 70 סיפורי חיים של תלמידים ישראלים שהתאבדו, נמצא כי 56% מהם רמזו על כוונותיהם. את הרמזים נתנו בעיקר לחברים ולא למבוגרים", אומר לוי־בלז.



מחקרים מהעשור האחרון הצביעו על כך שבניגוד להנחות העבר, מודעות ודיבור פומבי אחראי בנושא מסייעים למנוע התאבדויות. ד"ר אבשלום אדרת, יו"ר עמותת בשביל החיים, מדגיש: "פתיחות חברתית לגילויי מצוקה אובדנית ונכונות להקשבה יסייעו למנוע התאבדויות. ההגעה לצעדה היא הצהרה על כך שאנו חברה פתוחה, המאפשרת דיבור חופשי על כאב נפשי ונכונה לסייע למי שנתון במצוקה. אנו קוראים לכל מי שרוצה לסייע לנו להציל חיים להגיע ולצעוד".



הצועדים יתכנסו מחר בשעה 19:00 ברחבת בית אריאלה בתל אביב, ומשם ייצאו לצעדה המתקיימת בשעות החשכה, כביטוי לאפלה ולמצוקה שהם מנת חלקם של מי שפוקדות אותם מחשבות אובדניות. שעתיים לאחר הצעדה המעגלית ייערך ברחבה האירוע המרכזי, שבו יוקרנו סרטונים שמטרתם העלאת המודעות לאובדנות, קטעי שירה של בני ובנות משפחה ונאומים. באירוע ישתתפו מנכ"ל משרד הרווחה, ד"ר אביגדור קפלן, ויו"ר שדולת הכנסת למניעת אובדנות, יו"ר ועדת החינוך ח"כ יעקב מרגי מש"ס.