שר הדתות דוד אזולאי, ששימש גם כחבר כנסת מטעם סיעת ש"ס עד חודש מרץ האחרון, נפטר היום (שלישי) במיטת חוליו כתוצאה ממחלת הסרטן והוא בן 64 במותו. הוא הותיר אחריו את אשתו פנינה ואת ארבעת ילדיהם. אזולאי, שהחל לכהן כשר לשירותי דת בחודש מאי 2015, נבחר לכנסת לראשונה בשנת 1996 מטעם סיעת ש"ס והוא כיהן בה במשך 22 שנים בתפקידים שונים, בהם סגן שר הפנים, יו"ר וועדת הפנים והגנת הסביבה ויו"ר הוועדות המיוחדות לפניות הציבור. 



בין היתר, במהלך כהונתו במשרד הפנים בין השנים 2001-2003, מונה על ידי אלי ישי לעמוד בראש צוות מקצועי לבדיקת מעמדם של בני הפלשמורה, ביתא ישראל החיים באתיופיה. בסיום הבדיקה של הוועדה, התקבלה החלטת ממשלה לאפשר את כניסתם של שארית יהודי אתיופיה לארץ, מהלך שעד כה לא הושלם במלואו.



דוד אזולאי ביחד עם שר הפנים אריה דרעי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



במהלך כהונתו רבת השנים בכנסת, יזם אזולאי מספר חוקים, מרביתם ביחד עם חברי כנסת אחרים מהסיעות השונות. הבולטים שבהם הוא חוק האוסר על גביית דמי כניסה לגנים ציבוריים, הקטנת רף ההסכמה הנדרש מדיירי הבניין כדי לבצע חיזוק מבנה לפי תמ"א 38, הארכת רישיונו של עובד זר העוסק במתן טיפול סיעודי גם אם הוא לא הועסק בכל פרק הזמן אצל אותו המטופל הסיעודי, זאת מטעמים הומניטריים מיוחדים. אזולאי היה שותף כאמור גם להצעות חוק רבות נוספות.



בחודש מרץ השנה, הגיש ליו"ר הכנסת את התפטרותו עקב מצבו הבריאותי הקשה. למרות ההתפטרות מהכנסת, הוא המשיך כאמור לכהן בתפקידו כשר, ואת מוקמו כחבר כנסת תפס בנו ינון אזולאי. בחודשים האחרונים לא הגיע לישיבות עקב מצבו הבריאותי, ועוד לפני התפטרותו מהכנסת קוזזו הצבעותיו בדרך כלל עם חברי כנסת מהאופוזיציה.



"בן אדם ערכי"



לשכת ראש הממשלה פרסמה הודעה כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו וממשלת ישראל מביעים צער עמוק על פטירתו של חבר הממשלה השר דוד אזולאי". 

השר אריה דרעי ספד: ״ברוך דיין האמת. אני בוכה על חברי היקר, אהובי, שותפי לדרך עשרות שנים, הרב דוד אזולאי, שהלך כעת לעולמו לאחר יסורים רבים והוא רק בן 64. רבי דוד הישר, הצנוע, איש החסד, איש המעשה, צדיק אמיתי, נפטר והשאיר את משפחתו, את משפחת ש״ס ואת בית ישראל, כואבים וחסרים. יהי זכרו ברוך״.

יו״ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין ספד אף הוא: ‫"תנחומים מעומק הלב בשמי ובשם כנסת ישראל למשפחתו של השר דוד אזולאי, שנפטר היום לאחר מאבק ממושך במחלה קשה. דוד ואני נבחרנו שנינו לכהונה ראשונה בכנסת לפני 22 שנים ומאז עבדנו יחד למען מטרות משותפות. הוא היה ח״כ מצויין ושר חרוץ אבל יותר מזה בן אדם ערכי וטוב. הוא יחסר לי מאוד‬".
 
הרב הראשי לישראל ונשיא הרבנות הראשית הראשון לציון הרב יצחק יוסף: "עולם הרבנות ושירותי הדת איבד היום את אחד מגדולי תומכיו ומעריציו, ידידנו השר הרב דוד אזולאי זכרונו לברכה שפעל ללא לאות בדרכו השקטה הייחודית בעוצמה ולשם שמים לשמירה על כבוד הרבנות ומסורת ישראל ולשמירת זהותה היהודית של המדינה, וזכה להעמיד דורות ישרים ההולכים בדרכו. תנחומיי למשפחתו היקרה".
 
שר החינוך ויו״ר הבית היהודי, נפתלי בנט: ״השר דוד אזולאי ז״ל, איש מאיר פנים, טוב לב. שליח ציבור אמיתי שחיבר בין ציבורים בענווה. עלה ממרוקו, שירת בצה״ל כחובש קרבי ופעל רבות בזירה המקומית והארצית. דוד, החיוך שלך יחסר. ברוך דיין האמת״.
 
עו"ד עודד פלוס מנכ"ל המשרד לשירותי דת: "פטירתו של השר אזולאי היא אבידה קשה לעם ישראל איבדנו היום שר ומורה דרך שבעבודתו הציבורית פעל למען כלל העם. מעמדו של המשרד שודרג הודות לפעילותו בממשלה ובכנסת. בכהונתו המשרד לשירותי דת רשם הישגיים רבים בתחומי הכשרות הקבורה שיפור השירות במועצות הדתיות".
 
יו"ר סיעת ש"ס בכנסת, ח"כ הר יואב בן צור: "הסתלקותו של רעי, השר לשירותי דת, הרב דוד אזולאי, אדם מסור, אוהב ישראל, איש של עשייה וחיבור לכל אזרח ואזרח, מוותיקי תנועת ש"ס והשרים, היא אבדה גדולה לכולנו. מעבר לעשייתו הרבה והצנועה של השר אזולאי ז"ל, לא אשכח את מסירותו לעם ישראל גם בשנתו ובימיו האחרונים כאשר מצבו הרפואי החמיר והקשה רבות על תפקודו האישי. אני מבקש לשלוח תנחומים למשפחתו של השר אזולאי המנוח, שהמקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים ולא תוסיפו לדאבה עוד".

ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס) מסר כי "פטירת שר הדתות הרב דוד אזולאי, היא בשורה קשה ועצובה לעם ישראל בכלל ולי ברמה האישית בפרט. עם ישראל איבד היום אדם מיוחד שפעל עשרות בשנים למען כלל ישראל בשקט ובצנעה, וביצע מהפכות גדולות". הוא הוסיף: "ברמה האישית, איבדתי את מורה דרכי בעשייה הציבורית. זכיתי להיות ראש מטה שלו כשר הדתות, ושם למדתי מהי מסירות למען הציבור. הרב אזולאי לא היה נח ולא שקט עד שהפנייה של האזרח הפשוט, הייתה מסתדרת על הצד הטוב ביותר. גם לאחר מכן, כשנכנסתי לכנסת ישראל, התייעצתי וקבלתי את הדרכתו על כל צעד ושעל".

חבר הכנסת אמר עוד כי "בשעה קשה זו, משגר תנחומים לאשתו הצדקנית ולכל בני המשפחה היקרים, אשר זכיתי לראות את מסירותם העצומה בכל מהלך התקופה הקשה".