המשרד להגנת הסביבה מפרסם (שני) את מדד ההשפעה הסביבתית לשנת 2017, המציג את נתוני הסיכון הסביבתי הנשקף ממפעלי התעשייה של כ-40 חברות ציבוריות וממשלתיות. במדד המתפרסם זו השנה השביעית מככבות שוב החברות שמובילות את הרשימה האדומה של המפעלים בישראל ובעשירייה הראשונה לבדה נמצאים חמישה מפעלים בבעלות "החברה לישראל" המחזיקה בין היתר בשליטה על כימיקלים לישראל (כיל) וקבוצת בז"ן.

במקום הראשון - רותם אמפרט נגב, שלושת מפעלי מתחם קבוצת בז"ן במפרץ חיפה במקומות השני, הרביעי והחמישי, ומגנזיום ים המלח במקום השישי. כולם עם שינויים קטנים בלבד בניקוד ביחס לשנה שעברה. מפעל גדול אחר של הקבוצה, מפעלי ים המלח, דורג במקום ה-12. משלים את החמישייה הלא מחמיאה המובילה את המפעלים המזהמים – בית הזיקוק פז באשדוד במקום השלישי. שתי תחנות הכח הפחמיות של חברת החשמל שאמורות להיסגר עד 2030 – באשקלון (מקום 7) ובחדרה (מקום 10) גם הן בעשירייה הפותחת. 
את הבכורה על התואר המפעל המזהם לשנת 2017 נטל ממתחם בתי הזיקוק בחיפה מפעל "רותם אמפרט" בין השאר כתוצאה מהדליפה של חומצה לנחל אשלים בקיץ שעבר. בשנת 2017 קרס קיר בבריכה במפעל והוביל לשפך מאסיבי של חומר חומצי ומסוכן לנחל אשלים. "בימים אלו מתנהלת חקירה פלילית נגד המפעל, וכן המדינה הגישה בקשה לתביעה ייצוגית בשל אירוע זה, בשם הציבור כולו, על הנזק הסביבתי" מדגישים במשרד להגנת הסביבה. 
במקום השני דורג מפעל בז"ן – בתי הזיקוק לנפט בחיפה, עם עלייה של 11% בדירוג הנובעת בעיקר מהפרות בהיתרי הזיהום של המפעל שתועדו בפיקוח ואכיפה של המשרד. "ב-2017 המפעל הורשע בפלילים על הפרות של חריגות בפליטות לאוויר ושל תשתית ותפעול. למפעל הוצא צו מנהלי על חריגות בניטור הסביבתית של בנזן והוצאו התראות על חריגות מערכי הסף המותרים לפליטה לאוויר של מגוון מזהמים" אומרים ראשי המשרד להגנת הסביבה שמתגאים בהחמרת האכיפה על המפעלים המזהמים, אבל בפועל בתי הזיקוק בחיפה מובילים את המדד בקביעות בשנים האחרונות והאכיפה לא מראה כל תוצאה אחרת – גם בשנה הקודמת דורג המפעל במקום השני ובשנה שלפניה במקום הראשון.

כך גם ביחס לשני מפעלי הקבוצה האחרים באותו המתחם במפרץ חיפה שנמצאים בעקביות בחמישיית המפעלים המזהמים בישראל גם ב-2016 וב-2015 וכך גם ביחס לבית הזיקוק השני בגודלו, של "פז" באשדוד, אשר ספג בשנה החולפת קנס על הזרמת שפכים לים והליך שימוע על ליקויים בארובות ובתשתיות, ובכל זאת נמצא בעקביות בשלישייה הראשונה גם בשנים הקודמות. 

מבין חברות הדלק – סונול השיגה זו השנה השנייה ברציפות את הציון הסביבתי הטוב ביותר עם ההשפעה סביבתית הנמוכה ביותר של תחנות הדלק שלה. זאת בפער גדול מהחברות האחרות – כשדור אלון היא המזהמת ביותר, אחריה פז ובמקום השלישי דלק. 
במשרד להגנת הסביבה מתגאים בעיקר ביכולתם לאיתור הפרות הזיהום של המפעלים: "בשנת 2017 נרשמה עלייה של 29% באיתור הפרות סביבתיות במפעלים המדורגים במדד, כתוצאה מהגברה בפיקוח ובאכיפה של המשרד להגנת הסביבה על מפעלי התעשייה הגדולים" ומנכ"ל המשרד ישראל דנציגר, מוסיף: "אנחנו ממשיכים במגמת ההרחבה וההעמקה של הפיקוח, לצד החמרת האכיפה, תוך שימוש בכל הכלים העומדים לרשותנו. אנו קוראים לציבור ולמשקיעים להיעזר בנתוני המדד ולקחת בחשבון את ההתנהלות הסביבתית של החברות". 
תגובות המפעלים 
מקבוצת בזן נמסר בתגובה: "מדד ההשפעה אינו מתחשב בהיקף הפעילות של המפעלים אותם הוא מודד, ואינו לוקח בחשבון את התועלת של המפעלים למשק – כלכלית וסביבתית. על מפרץ חיפה מושתים תקני הסביבה המחמירים ביותר בעולם המערבי. לאחרונה פרסם המשרד להגנת הסביבה דוח שקבע, כי כל שקל אחד השקעה שביצעו המפעלים משמעותו תועלת של 3 שקלים למשק בעקבות הפחתת מזהמים. תוצאות ההשקעה במפרץ חיפה – שיפור של למעלה מ-90% באיכות האוויר באזור, כפי שמעידים הדוחות של הגופים הרשמיים במדינה". 
מכימיקלים לישראל נמסר בתגובה: "כיל משקיעה מאות מיליוני שקלים בשנה בנושאים הקשורים לאיכות סביבה, וגאה על השיפור המתמשך במדדים במפעליה. אנו לומדים ומפיקים לקחים מכל דרוג על מנת שנמשיך להשתפר גם בעתיד. דירוגה של רותם אמפרט משקף אירוע חריג בנחל אשלים שבעקבותיו החברה פעלה לשיקום מלא של הנחל בתיאום כלל הגורמים. בשנים האחרונות השקיעה רותם אמפרט עשרות מיליוני שקלים בתחומי הגנת הסביבה, והיא תמשיך לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותה על מנת לעמוד בתקני הסביבה המחמירים ביותר".

מחברת החשמל לישראל נמסר: "חברת החשמל מדווחת בשקיפות מלאה על כל אירוע קטן כגדול למשרד להגנת הסביבה , בניגוד לפרקטיקה המקובלת בתעשייה , מה שבסופו של יום משחק לרעתנו בדירוג, כאשר חלק גדול מהאירועים הם זניחים ומטופלים באופן מיידי. לצד מדיניות שר האנרגיה להפחתה מאסיבית בפחם , נתוני 2017 הראו ירידה בפליטות , מגמה שהמשיכה גם ב 2018 עם הפעלת המערכת להפחתת הפליטות ב'אורות רבין' (תחנת הכח בחדרה) אשר הביאה להפחתה משמעותית  בפליטות. חברת החשמל כמדיניות משקיעה ותמשיך להשקיע משאבים עצומים לטובת שמירה על איכות הסביבה".
ארגוני הסביבה בחיפה: מפקירים אותנו 
ליהי שחר-ברמן, מארגון "מגמה ירוקה" בחיפה לא מופתעת מהנתונים ואומרת למעריב: "'החברה לישראל' שוב ושוב מוכיחה שהיא זורעת הרס וחורבן בכל רחבי הארץ – החל מהרס שמורת נחל אשלים מהיפות בישראל לדורות, ובנוסף נמצא במובילים כמדי שנה את שלושת מפעלי מתחם בז"ן בחיפה, המפעל המזהם ביותר שגורם לתחלואה במפרץ חיפה עם עלייה של עשרות בפליטת חומרים מסרטנים ביחס לשנה שעברה כאשר חיפה, כמו בכל שנה, מובילה את התחלואה בסרטן ובמחלות נשימה.

אנו קוראים לממשלת ישראל להתעורר ולהגן על בריאות התושבים, קדם כל לפרסם את דוח מקינזי שקבע כי ניתן לסגור את בתי הזיקוק, בצורה שקופה לציבור. ולהביא להחלטת ממשלה אמיצה לסגירתם. לא יתכן שאזרחי המדינה ימשיכו לשלם בבריאותם ובחייהם על מזבח רווחי בעלי ההון ששולטים בקבוצת המפעלים החזקה במשק. הגיע הזמן לשים לזה סוף וטוב מוקדם ממאוחר כי נמאס לנו לספור את מתינו". 
ד"ר רויטל גולדשמיד מהמרכז לחקר הסביבה בחיפה מוסיפה: "מדי שנה אותם המפעלים הפטרוכימים מתאגיד בז"ן זוכים בתואר המפוקפק להיות בחמישייה הפותחת של 'מזהמי השנה' כמו שמדי שנה האזור בישראל הסמוך למפעלים המזהמים בישראל, מפרץ חיפה, זוכה בתואר המפוקפק ‘עיר הסרטן׳ בתסקירי משרד הבריאות. למרות כל זאת המדינה עדיין טומנת ראשה בחול ומתכחשת לקשר ההדוק בין זיהום לתחלואה. בכך מוסדות השלטון מתנערים מאחריותם למיגור זיהום הסביבה.

במשרד להגנת הסביבה נמנעים מלהתעמת עם איילי הון העושים רווחיהם על חשבון איכות חיי אזרחים וכך המדינה מפקירה את הציבור שוב ושוב לתחלואה כרונית. אנו דורשים בדק בית במסדרונות המשרד להגנת הסביבה: יש לבדוק מדוע המשרד מאפשר פגיעה סביבתית וציבורית בהיקפים מדאיגים ומועל בתפקידו כשומר סף".