קצת פחות משלושה חודשים אחרי שציינו על תשתית ראייתית המתגבשת בפרשת הצוללות כנגד החשודים המרכזיים בפרשה, ומעל שנה וחצי מאז החלה חקירת המשטרה, הגיעה החקירה שמנהלת היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית (יאל"כ) בראשותו של תנ"צ אלי אסייג לשלב הסיכומים של החקירה ועמו שלב גיבוש ההמלצות והמסקנות.



נזכיר כי החקירה התנהלה תחת פיקוח של היועץ המשפטי לממשלה (יועמ"ש) אביחי מנדלבליט ופרקליט מלווה ומעת לעת התכנסו בכירי הגורמים הרלוונטיים לפגישות עבודה במהלכן דרשו היועמ"ש ופרקליט המדינה שי ניצן, לעבות את חומר הראיות בתיק.



עתה, עם ההגעה לשלב הסיכומים, עולה כי כפי שפרסמנו כבר ביולי השנה, היחידה החוקרת סבורה כי התגבשה תשתית ראייתית מספקת לחשדות כנגד עו"ד דוד שמרון, נגד מפקד חיל הים לשעבר האלוף במיל' אליעזר צ'ייני מרום, נגד ראש המל"ל לשעבר אבריאל בר יוסף ונגד דוד שרם. מי שהצליח ככל הנראה לחמוק מהפרשה ללא המלצה לכתב אישום הוא יועצו הבכיר של ראש הממשלה עו"ד יצחק מולכו.



השבוע פרסמנו אודות כוונתו של עד המדינה בפרשה מיקי גנור, לסגת מההסכם עליו חתם בראשית החקירה ולפיו ישלם קנס בסך 10 מיליון ש"ח וירצה עונש מאסר בן שנה. גנור החליף את פרקליטו עו"ד אלי סופר שפרש מהייצוג בתיק וקשר בהסכם עם עורכי הדין בועז בן צור, מאיר ארנפלד ורמי תמם. השניים האחרונים הינם חוקרים בכירים לשעבר ביחידה החוקרת.



נתניהו. מקורבים אליו ניצלו את הקרבה אליו בפרשת הצוללות? צילום: מרק ישראל סלם



במסגרת עדותו, קשר גנור כבר בראשית הדרך את פרקליטו עו"ד שמרון וטען כי מדובר בשותף סמוי שהיה אמור להנות מרווחים עצומים במסגרת מימוש העסקה לרכישת הצוללות.



כזכור, עו"ד שמרון נחשב למקורבו של ראש הממשלה ואיש סודו. במסגרת פרשת הצוללות, הוא שימש כיועצו המשפטי של עד המדינה בפרשה מיקי גנור המתווך בעסקה מול התאגיד הגרמני טיסנקרוף.



לפני כשלושה חודשים מסר ראש הממשלה עדות פתוחה בפרשה האמורה ולאחריה החליטו החוקרים בעצה עם היועמ"ש לממשלה מנדלבליט ופרקליט המדינה ניצן, כי החקירה מיצתה את עצמה עם עדותו של ראש הממשלה וניתן לעבור לשלב הסיכומים. במקביל, מציינים גורמים במערכת אכיפת החוק כי עדותו של עד המדינה בפרשה האמורה הייתה מהימנה, אמינה, רצופה וצרופה במסמכים וראיות שמחזקים את החשדות כנגד המעורבים.



פרשת הצוללות התפוצצה בקול תרועה רמה עם החתימה על הסכם עד המדינה, אולם בכל מהלך החקירה נטען כי ראש הממשלה אינו חשוד בפרשה וכי מקורבים אליו ניצלו קרבה זאת על מנת לסייע לקידום העסקה לכאורה בתנאים בלתי כשרים ותוך ניגוד עניינים וחשד לקבלת טובות הנאה ושוחד.