מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה במשרד לשוויון חברתי, אוה מדז'יבוז', התייחסה השבוע בכנס "מנהיגים 2018" של "מעריב" לוועדה הציבורית שהיא עומדת בראשה למאבק בתופעת ההטרדות והתקיפות המיניות: "הוועדה תגיש את מסקנותיה בקרוב, ואני אציג תובנה שלפיה כדי לייצר שינוי אמיתי אנחנו חייבים להתחיל בשינוי תפיסות חברתיות, ובראש ובראשונה באחריות שאנו מייחסים לא רק למי שמטרידים מינית אלא גם לצופים מהצד. אני רואה לנגד עיני את חוק השומרוני הטוב שמחייב הגשת סיוע במקרה של תאונת דרכים ושואלת – מה ההבדל?".



מדז'יבוז' הציגה בכנס את נתוני הסקר שערכה הרשות, במיוחד עבור הוועדה הלאומית בראשותה לצמצום הטרדות מיניות ומניעתם בישראל. מהסקר, שעליו השיבו יותר מ־1,500 ישראלים, עולה כי רק 5% מבין אלה שחווים הטרדה מינית בישראל מתלוננים. 95% מהמקרים נותרים לא מדווחים.



"הכפלנו את מספר המועמדות לראשות הרשויות המקומיות"



לדבריה, כשמנתחים את הסיבות שבגללן נשים קורבנות בוחרות שלא להתלונן מתקבלת תמונת מצב מדאיגה, שלפיה אי אפשר לסמוך על מערכת אכיפת החוק. "ולמה שיחשבו אחרת? המציאות מוכיחה פעם אחר פעם שלא נעשה צדק עם קורבנות עבירה מינית. לא כשכל כך קל להשיג הסדרים מקילים ועסקאות טיעון, לא כשפרשיות חמורות מסתיימות בתקופות מאסר קצרות, לא כשקורבנות עוברים ובעיקר עוברות לינץ' ציבורי, חקירות משפילות בבתי משפט וניסיון לקעקע את אמינותן".



מדז'יבוז' התייחסה בנאומה ללעג של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כלפי המתלוננת נגד מועמדו שמונה לשופט העליון, ברט קבאנו, ואמרה: "מאות אלפי נשים בעולם אשר תחת ההאשטג 'לא התלוננתי' חשפו את סיפוריהן האישיים הכואבים ואת הסיבות שבגללן בחרו שלא להתלונן בזמן אמת - כל אחת מהסיבות הללו חזקה ועומדת בפני עצמה, וכולן יחד הן תעודת עניות לחברה כולה".



מדז'יבוז' דיברה בכנס גם על המבוכה שגרמה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בביקורה בישראל לתעשייני ההייטק שאירחו אותה, כשהשתוממה מדוע אין ביניהם ולו אישה אחת. "איך נעניק לנשים את הביטחון להתלונן על הטרדה מינית כשכל המודלים שמוצגים גם לילדות שגדלות ב־2018 הם מודלים של הדרת נשים?", תהתה מדז'יבוז' והוסיפה: "אנחנו זקוקות להרבה יותר נשים בעמדות מפתח בחברה הישראלית. נשים שייקחו חלק פעיל ביצירת שינוי. בזכות קמפיין שניהלה הרשות הכפלנו את מספר המועמדות לראשות הרשויות המקומיות שבה הן מתגוררות. עכשיו הציבור צריך לגלות אחריות ולבחור נשים, לבחור שינוי".