ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה להמתין עם פינוי חאן אל אחמר מכיוון שלפני כעשרה ימים הגיעה אליו הצעה מגובה בגורמים בכירים ברשות הפלסטינית, ככל הנראה אף בגיבוי אבו מאזן, לפינוי מרצון של התושבים מאדמותיהם ומעברם לאדמות פלסטיניות פרטיות המרוחקות מאזור כביש 1 היורד מירושלים לים המלח, כך דווח הבוקר (ראשון) בגל"צ. 



בתוך כך, גורמים במשרד המשפטים מציינים כי היועץ המשפטי לממשלה לא הביע התנגדות לפינוי חאן אל אחמר, זאת לאחר שגורמים שונים טענו אמש כי ההחלטה לדחות את הפינוי נובעת מהזהרת התובעת בבית הדין הבין-לאומי כי היא עוקבת אחרי פעולות ישראל במאחז הבדואי ושהריסתו עלולה להוות פשע מלחמה. במשרד המשפטים הבהירו כי דחיית הפינוי נובעת מהחלטה מדינית בלבד והיועץ המשפטי לממשלה לא שינה את חוות דעתו המאפשרת את הפינוי, חרף איומי בית הדין בהאג.



הודעת לשכת ראש הממשלה אמש כי הריסת הכפר הבדואי חאן אל אחמר שבמישור אדומים תידחה עוררה זעם רב בימין. "הכוונה היא לנסות למצות את המו"מ ואת ההצעות שהתקבלו מגורמים שונים, כולל בימים האחרונים", נמסר. בלשכת שר הביטחון אביגדור ליברמן אמרו בתגובה כי ההחלטה "התקבלה בניגוד גמור לעמדת שר הביטחון ולמרות התנגדותו הנחרצת".



ההחלטה התקבלה למרות שבחודש שעבר קבע בג"ץ כי הממשלה יכולה להרוס את הכפר משום שנבנה באופן לא חוקי. זאת למרות התנגדות התושבים שטענו כי הם גרים באזור עוד מלפני שנת 67', אז ישראל כבשה את האזור מידי הירדנים. הרכב שופטים בראשות המשנה לנשיאת בית המשפט העליון חנן מלצר, קבע כי "אין דרכו של בית משפט זה להתערב בסדרי העדיפויות של המדינה ולהורות לה לאכוף את הדין". בפסק הדין נקבע כי אין עוררין על כך שהבנייה בכפר חאן אל אח'מר, הסמוך למעלה אדומים, בלתי חוקית. 
"פסק הדין סקר את השתלשלות ההליכים ומצא כי כפי שלא היה מקום להתערב בעבר בהחלטה להשהות את ביצוע צווי ההריסה, כך אין מקום להתערב בהחלטה לבצע את צווי ההריסה. פסק הדין ניתן לאחר כתשע שנים של התדיינויות שבמסגרתן הוצעו ונבחנו חלופות שונות". עוד ציינו השופטים כי פסק הדין הוא "נקודת המוצא ונקודת הסיום" של הסוגיה.

חאן אל-אחמר. צילום: ימי רוט
כזכור, בפברואר 2017 חילק המנהל האזרחי כ-40 צווי הריסה לכל המבנים בחאן אל־אחמר, כחלק ממהלך של פינוי הכפר. במאי 2018 פסק בג"ץ שאין עילה להתערב בהחלטת שר הביטחון לממש את צווי ההריסה האמורים. על הפינוי המיועד נמתחה ביקורת מצד מדינות באירופה ומצד מחוקקים בארצות הברית. במקומו של הכפר מתוכננת לקום שכונה חדשה של כפר אדומים - "נופי בראשית" - ובה 322 יחידות דיור.

"מקומם ומדאיג"

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) תקף את החלטת ראש הממשלה לדחות את פינוי חאן-אל-אחמר ואמר כי "התנהלות המדינה ביחס למאחז הערבי הבלתי חוקי חאן אל אחמר - רפיון חסר תקדים אל מול לחצים שהזמינו דחיות. אני קורא לראש הממשלה לקצוב למאמצי ההעתקה וההסדרה, זמן של שבועיים בלבד ואז להעתיקם", אמר יוגב. "ביקורת בינלאומית אינה סיבה לוותר על ריבונותינו ועל החוק. נמשיך לבנות את ארצנו לאורכה ולרוחבה ארצנו, ונחזק ונבסס בה את שלטוננו".
 
ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר בתגובה: "‏ספרו לי עוד על ממשלת ימין. מכעיס, מקומם ומדאיג. ביום שני בשעה חמש אחר הצהריים אצא לסיור בהובלת חבריי בתנועת רגבים בחאן אל אחמר. אני קורא לחברי בקואליציה להצטרף לסיור במקום להגיע להצבעות בכנסת. נסייר במקום ויחד ננסה לגדל עמוד שדרה".