יום השנה ה־23 לרצח ראש הממשלה יצחק רבין יצוין היום (ראשון) בשורה של אירועים ממלכתיים ואחרים. נשיא המדינה ראובן ריבלין נאם בפתח טקס הזיכרון, שהתקיים בבית הנשיא. "עולה מארגנטינה, תושבת חיפה כתבה שמונה ימים לאחר רצח רבין: 'בהתחלה הרגשתי כאב, כעס, חוסר אונים, חוסר הבנה, שחור הכל. זה לא עובר. אינני יכולה עוד לבכות לדבר ולשמוע . הפחד חוגג'. השנה, ממרחק הזמן התחלתי להרהר מהו אותו פחד שהיא חשה. מה הסתתר מאחורי אותה אימה גדולה שמילאה את לבבות כולנו?", אמר ריבלין, "אני סבור היום שהתשובה לשאלה הזאת, היא שהפחד שחשנו אז, היה הפחד מעצמנו".
לדבריו, זאת היתה הפעם הראשונה שהבנו באיזה קלות אנחנו יכולים להרוס את כל מה שבנינו, ובנו אבותינו ואחינו הגדולים. "ב-23 השנים שחלפו, ידענו עיתים קשות, מלחמות, מהלכים מדיניים קשים ומעוררי מחלוקת, ובכולם למרות הקיטוב בדעות לא ידענו עוד רגעים איומים כאלה", הוסיף, "האם נרפאנו? ובכן אינני בטוח גם אינני יודע".
הנשיא אמר: "יתכן שאנחנו הדור שידע את יצחק, הדור שרבים מאתנו צעד אחריו בקרבות כמפקד הפלמ"ח, כמפקד גזרת ירושלים וחטיבת הראל בחטיבת העצמאות. הדור שראה אותו כמפקד צה"ל במלחמת ששת הימים ושמע את נאומו המכונן מעל פסגת הר הצופים בירושלים". הוא הסביר כי "הדור שראה אותו כצבר הראשון שעומד בראש ממשלת ישראל בממשלתו הראשונה, הדור שחזה במהפך בימי ממשלתו השנייה. יתכן שהדור הזה שראה איך רוצח שפל פחדן ובן עוולה יורה בו בגבו יתכן שהוא לא יחלים. הדור הזה לא ישכח ולא יסלח. בוודאי לא יסלח לעצמו". הוא הסביר כי "אנחנו הדור הזה שלא קרא את הכתובת שהיתה על הקיר ושהרצח קרה במשמרת שלו".

"ישנה שחיקה במשמעויות בציבוריות הישראלית לרצח רבין"

ריבלין הסביר כי "האתגר שלנו איננו הדור הזה שלנו, אלא הדורות הבאים". לדבריו, מיום ליום גדל הדור אשר לא ידע את יצחק ולא ראה בעיניו את המדרון החלקלק והאפל שבין ההסתה והשנאה לשפיכת הדמים. "צעירים וילדים שגדלו ונולדו ועלו ב-23 השנים האחרונות, מנהיגי המחר שלנו, לא ידעו את יצחק ולא ידעו את הרצח", ציין, "האמת היא, שמשהו לא עובד, כי בכל שנה אנו נושאים נאומים ועורכים טקסים, אבל בפועל אנו עדים לשחיקה במשמעויות של הרצח ובמשמעויות שלו בציבוריות הישראלית. אנו עדין מתקשים מאוד להעביר את נר יצחק, לפיד הזכרון של אותו הלילה הרע הלאה".

צילום: קובי ריכטר/TPS
הנשיא הוסיף בנאומו: "אני חושש שטקסים ונאומים לא יועילו כל עוד אנו מתקשים להסכים מה אנו מתקשים לזכור. בחלק מבתי הספר זוכרים את האיש, בחלקם עוסקים באוסלו, באחרים עוסקים בציון פטירתה של רחל אמנו שחל באותו מועד ובחלקם עוברים לסדר היום ללא אזכור". לדבריו, רצח רבין מחלק אותנו לשבטים ולמחנות. "23 שנים להרצחו של יצחק נדמה לי שאין מנוס מלומר שכל אחד יכול לזכור בדרכו את יצחק רבין כאיש וכמנהיג", אמר, "אבל, אנחנו מוכרחים להסכים שאנו רוצים לזכור ביחד את הרצחו של רבין ראש ממשלת ישראל וההסכמה הזאת חיבת לקבל ביטוי מעשי ממשי בבתי הספר בארבעת זרמי החינוך, בתנועות הנוער לסוגיהן, במוסדות ובטקסים הלאומיים".
ריבלין אמר כי "יום הזכרון לרצח ראש ממשלת ישראל יצחק רבין יכול להיות המועד היחיד בלוח השנה הישראלי, שמשותף לכל שבטי ישראל. יש לנו הזדמנות וחובה להדליק ביום הזה את נר יצחק. את נר הזיכרון לראש ממשלת ישראל שנרצח וזאת בכל בית ובית בישראל". הוא ציין כי "לעם היהודי יש ניסיון בשימור והחייאת הזכרון. עלינו ללמוד מההיסטוריה היהודית איך להמשיך ולזכור איך להעביר את הלפיד מדור לדור. עלינו, שנכשלנו במניעת הרצח מוטלת האחריות להשלים את החובה הזאת". הוא סיכם: "באותו שבוע חמש שנים אחריו נפטרה מן העולם גם לאה. לאה שהלכה בדרכו, שכאבה את מותו יותר מכל. לאה, שהמשיכה לכתוב לו מכתבים גם אחרי לכתו. יהי זכרם ברוך".
נכדו של רבין: "קורא לנשיא להגביל את כהונת ראש הממשלה"
יונתן בן ארצי, נכדו של רבין אמר: "השנאה לאחר מעולם לא היתה חלק מאיתנו. העם היהודי מעולם לא חיפש להוכיח עליונותו על דרך הפגיעה והנמכת האחר. לחיות בשלום רצינו ואלו שהסכימו חיבקנו חזרה והושטנו יד פתוחה".

בן ארצי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


צילום: קובי ריכטר, TPS
 
לדבריו, "הרצון לסמן ישראלי אחד טוב יותר בגלל מוצאו הוא פסול. הרצון לסמן אחד כבוגד בגלל דעותיו הוא ערעור הבסיס עליו בנינו את ארצנו. הרצון לצמצם זכויות לקבוצה אחת של אנשים על חשבון אחרת בגלל דתם, דעתם או הרגשתם הוא עלוב . "כוחנו היה ונותר באחדותנו הישראלית. באהבתנו לארץ ישראל לנופיה לגוונים השונים בה, למשותף ולאחר".
 
הוא הוסיף בנאומו: "רבותיי, דמוקרטיה אינה מלוכה. אזרחי המדינה אינם נתינים. אני קורא מכאן לכבוד נשיא המדינה לפעול יחד עם מחוקקי ישראל להגבלת תקופת כהונת ראש ממשלה במדינת ישראל". בן ארצי הסביר כי "הגבלת משך כהונת ראש ממשלה היא הכרחית וחשובה למנוע ממנהיגנו להפוך למלכים נבדלים מעם. אזרחי המדינה כולם, זכאים להנהגה שדואגת לצרכיהם ואינה משתעממת מהם ומהצרכים שלהם".
 
נכדו של רבין אמר כי "תפקיד ההנהגה במשטר הדמוקרטי הוא לשרת ולאהוב את כולם באופן שווה. לכבד אותם. לחלוק להם כבוד לדאוג להם למזון למחסה לטיפול רפואי ולחיים בכבוד". הוא הסביר: "מנהיגות המעודדת הפרדה והתקפות אלימות נגד דעות אחרות, ההוא הדוחף ומסית להגדרה וקיטלוג של כל אחד החושב אחרת ממנו, כחמוץ או שמאלן, ממשיך לפרק בנו ויביא לחורבן הבית הבא".
 
בן ארצי סיכם ואמר כי "מנהיגות הלועגת ומזלזלת לאזרחים החשים מצוקה היא מקור אותו הרוע, והיא תעמיק את השסע הפילוג והסכסוך הפנימי על אף מאמצנו ארוכי השנים. יהיי זכרו של יצחק רבין סבא שלי שנרצח כאן אחרי שעשה ורצה שיהיה כאן רק טוב יותר – מבורך לעולמי עולמים".