אישה בת 65 נהרגה היום (שני) מהכשת נחש בעת שעסקה בקטיף פירות בשטח פתוח באזור בנימינה. כוחות ההצלה שהגיעו למקום האירוע איתרו אותה במצב אנוש ופינו אותה לבית החולים הלל יפה בחדרה, תוך ביצוע פעולות החייאה בה. בבית החולים נקבע מאוחר יותר מותה.



חובש מד"א, ירון משיח, סיפר: "הגעתי עם האמבולנס לתוך המטע. האישה שכבה בסמוך לעצים כשהיא מחוסרת הכרה במצב קריטי. ביצעתי בה במהירות בדיקות רפואיות ראשוניות, והתחלתי לבצע בה פעולות החייאה יחד עם צוות ניידת הטיפול הנמרץ שהגיע למקום, תוך שימוש בתרופות. כאשר מצבה אפשר זאת, פינינו אותה תוך כדי המשך טיפול רפואי מציל חיים לבית החולים".
אריה צ'יפקיס, חובש באיחוד הצלה שהגיע ראשון למקום, סיפר: "כשהגעתי למקום באופנוע החירום של איחוד הצלה נתקלתי בגברת כבת 65 שעסקה בקטיף של מורקוטים (זן של קלמנטינות), והוכשה על ידי נחש. הגברת הייתה ללא דופק ונשימה והתחלתי בביצוע פעולות החייאה, והצטרפו אלי חובשים נוספים. לאחר מכן, היא פונתה בניידת טיפול נמרץ להמשך קבלת טיפול רפואי בבית החולים, תוך כדי המשך פעולות החייאה במצב אנוש".

כוחות ההצלה בשטח. צילום: איחוד הצלה
כוחות ההצלה בשטח. צילום: איחוד הצלה


בעקבות האירוע, במד"א פרסמו רשימת צעדים שיש לנקוט בהן לאחר הכשת נחש. ראשית, אין להתעכב ותמיד לחשוד כי מדובר בנחש ארסי. מלבד זאת, אומרים במד"א, יש לחייג מייד 101, להרחיק את הנפגע ולהעבירו למקום בטוח, תוך דאגה למנוחה מוחלטת של הנפגע ולהרגעתו. בהמשך יש להסיר את בגדיו והתכשיטים מהגפה הפגועה, לקבע את הגפה ולחפש את סימני ההכשה. לבסוף יש לנסות לשחזר את תאור המראה של הנחש ביחד עם הנפגע (צבע, סימנים מיוחדים, פסים). 
 
הנפגע יציג בדרך כלל את הסימנים הבאים: סימני הכשה (שיניים, שריטות, נפיחות מקומית), כאב מקומי, ייתכנו פסים אדומים, תחושת נימול ועקצוץ, חולשה כללית, הזעה, בחילות והקאות, דופק ונשימה מואצים, פרכוסים, הפרעות בקצב הלב ודיכוי הכרתי. 
 
במד"א מדגישים גם כי אין לחתוך את מקום ההכשה, אין למצוץ את הארס, אין להניח חסם עורקים, אין לתת לנפגע מזון או שתייה ואין לרדוף אחרי הנחש.