העיתונאי נחמיה שטרסלר דיווח היום (שלישי) ב"הארץ" על פסק דין מלפני 23 שנים החושף את זהותם של יוצרי ומפיצי כרזתו של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין במדי אס.אס בהפגנה זמן קצר לפני שנרצח. על פי הדיווח שני קטינים בני 16 הועמדו לדין מספר חודשים לאחר הרצח באשמת הכנת הכרזה וההפצה. הדיון בעניינם נערך בדלתיים סגורות עקב היותם קטינים ומסיבה זאת גם לא פורסם פסק הדין.  



על פי פסק הדין שהקל עם הצעירים בגלל שהביעו חרטה על המעשה אחד הנערים הכין מיוזמתו את הכרזה כאשר הוא מציב את ראשו של רבין על תמונתו של ראש האס.אס היינריך הימלר. לאחר מכן, בתחילת אוקטובר 1995 צילם עותקים נוספים של הכרזה במשרד של אביו ואז הגיע להפגנה בכיכר ציון שם הפיץ את הכרזות.  המשטרה גילתה בנוסף בביתו מדבקות עליהן נרשם בכתב ידו "מוות לרבין".



הנאשם השני גם הוא בן 16 הניף על פי פסק הדין את הכרזה מול מצלמות הטלוויזיה במהלך העצרת בעוד אדם אחר מעלה אותה באש. חמישה ימים לאחר הרצח רכש הנער ביחד עם קטין נוסף תרסיסי צבע והשניים ריססו ברחבי ירושלים כרזות נגד שמעון פרס לצד סמלה של תנועת "כך". 



בראיון לכאן ב' התייחסו שטרסלר והעיתונאי ויו"ר מועצת יש"ע לשעבר ישראל הראל, שהואשם על ידי שטרסלר בדיווחו בהפצתה של התיאוריה כי מודעות אלו הופצו על ידי אבישי רביב, סוכן השב"כ שפעל בקרב ארגוני הימין, על מנת לעורר פרובוקציה. הראל תקף את שטרסלר ואמר כי "קודם כל הפרסום היה צריך לעורר רעש רב. האשימו את המתנחלים, האשימו את הליכוד, את נתניהו והנה מתגלה שנער בן 16 יצר את כרזה הזאת, אז במקום להגיד פשענו, חטאנו לוקחים ומטילים את האשמה על אלה שלא עשו את זה בכלל. מי שי לנו יותר מוועדת שמגר שהיו לה את כל האמצעים והמסמכים שקבעה כי אבישי רביב הציף אותה". 



"הייתי במועצת יש"ע ואת ההפגנה כבשו מאיתנו אנשי הליכוד והפכו אותה לשלהם,", המשיך הראל, "אני התקפלתי ולקחתי אחורה והייתי בקהל. לא ידעתי אז מי זה אבישי רביב. ידעתי שהוא איש שלילי אבל לא ידעתי שהוא מהשב"כ ושהם מפלילים את המתנחלים בדיוק כמו שעושה שטרסלר. אבישי רביב וזבי החוטם של ארגון איי"ל הניפו את הכרזות ומה ששטרסלר עשה זה להמשיך את עלילת הדם נגד אלו, שאפילו בדרך להפגנה נפגעו מאוסלו. היה מותר להם לצעוק צעקות חריפות כי יום יום לא ידעו אם יגיעו לעבודה ולא ידעו אם יגיעו חזרה לביתם והיו אבדות נוראיות בכל מקום. התפוצצו אוטובוסים ובתי קפה ומי שיצר את זה ואמר גם שגוש אמונים זה סרטן בגוף האומה זה רבין ומי שאומר את זה אז צעירים כאובים עונים לו. אז כראש ממשלה שאחראי למהלך הוא אשם יותר מהם".

לגבי טענתו כי השב"כ אחראי לכרזה אמר הראל כי "אני שמעתי בפורום סגור מאחד מאנשי השב"כ שהכרזה הייתה באחריות השב"כ שייצר את הכרזה. אני צריך להתקשר למקור שלי לברר ואם יתברר שטעיתי אני אומר זאת".
 
נחמיה שטרסלר ענה להראל ואמר כי "הם פעלו באופן עצמאי ולא קשורים לא לשב"כ כמו שישראל הראל אמר במשך שנים ולא קשורים לאבישי רביבי. זאת יוזמה של הנערים בני ה-16, אין פה פרובוקציה אלא דבר אמיתי שקרה וזה לא השב"כ שחימם את הקהל. הקהל מיוזמתו צעק 'רבין רוצח' ו'את רבין נגרש בדם ואש' והניף את הכרזות. האם זאת לא הזדמנות לישראל הראל שמתברר שמה שהוא כתב לא נכון, שלא אבישי רביב הפיץ את הכרזה אלא בן 16, אז לא הגיע הזמן שיגיד טעיתי?".