לרון חולדאי ואסף זמיר, שמתמודדים לראשות עיריית תל אביב, יש פחות או יותר אותה אג'נדה. מה שהכי כואב לי זה שהם מנסים לגרוף קולות על ידי הפניית עורף ליהדות ומסורת ישראל", אומר משה חיים, הניצב במקום השלישי ברשימת ש"ס בבחירות המוניציפליות למועצת עיריית תל אביב.
חיים (51) התפרסם כבעלה של פנינה רוזנבלום, לה נישא בשנת 1993, כשהוא צעיר ממנה ב־13 שנים. הם אימצו שני ילדים, חן, כיום בת 25, וגל, בת 23, התגרשו ב־2001, נישאו בשנית לאחר זמן קצר והתגרשו שוב ב־2003. 

אלא שכיום חיים רחוק אלפי שנות אור מאותה תקופת זוהר, שבה כל צעד של בני הזוג פורסם מיד בכל מדור רכילות. מאז הוא חזר בתשובה, והוא נשוי מזה 14 שנים לדקלה (37), בעלת אשכול גני ילדים ברמת אביב. לשניים ארבעה ילדים משותפים: מאיר (14), שירה (10), תמר (8) ונועה, בת שבועיים. "אני מנהל אורח חיים דתי, שומר מצוות, מתפלל שלוש תפילות ביום ומקיים את כל מנהגי ישראל", הוא מספר. "אני מעדיף לא להגדיר את עצמי כשייך לזרם כזה או אחר, אלא מרגיש שבדעותיי ובהשקפותיי אני מדבר לכולם". 
 
את היכולת שלו, כדבריו, "לדבר לכולם" החליט חיים לנתב כאמור לפוליטיקה המקומית. "לצערי הרב, העיר תל אביב נהייתה מופקרת", הוא חורץ. "אצלנו היום בצפון תל אביב בחורה בת 13־15 יוצאת מהבית, והאלטרנטיבות שלה זה ללכת או לנמל או לחוף הים או לעשות קרנבל כזה או אחר. אלה בדיוק הדברים שגורמים לי ללכת לפוליטיקה.

הייתי רוצה לתת לבחורה הזאת אפשרויות נוספות שקשורות ללימוד ולתכנים, ליהדות, לערכי משפחה. להיצמד למסורת היהודית זה הדבר הכי נפלא. אני מקווה שנפתיע בבחירות האלה, ואז באמת נוכל לעשות דברים. אנחנו נמצאים עכשיו במצב חירום בתל אביב בנושא הרוחני, ממש בצו השעה, וחשוב שכל מי שאכפת לו מיהדות ומהערכים היהודיים, שייצא להצביע". 

פנינה רוזנבלום ומשה חיים. צילום: ברק פכטר
פנינה רוזנבלום ומשה חיים. צילום: ברק פכטר

 
מה דעתך על פתיחת עסקים בשבת?
"אני נגד זה. אנחנו חיים במדינה שבה עסקים סגורים בשבת, ומה שמנסים לעשות עכשיו בתל אביב זה דווקא הדרה חילונית ולא הדרה דתית. מה היה בארץ ישראל עד עכשיו? היה סגור ולא פתוח. עכשיו עושים הדרה חילונית, ואנשים חושבים בטעות שיש פה ניסיון להתחרד".
 
קשר חם

חיים נולד בבאר שבע. בצבא שירת בהנדסה קרבית, ובהמשך כנהג מבצעים בלשכת אלוף פיקוד דרום. את רוזנבלום פגש במקרה על חוף הים, כשהוא בן 23 בלבד. החיבור שלו לדת החל עוד במהלך הקשר ביניהם. "כשהרגשתי שהמערכת שלנו נכנסת למבוי סתום, חשתי שאני לא מספיק אובייקטיבי לגבי החיים שלי והעדפתי ללכת ולשמוע לעצת חכם בתורה", הוא מספר. "דרך אחי יעקב, שחזר בתשובה ועבר להתגורר בביתר עילית, הכרתי את הרב זמיר כהן. שמעתי מהרב תובנות אחרות לחיים, התחלתי להיפתח לדברים עמוקים והבנתי שבדת אוכל למצוא את התשובות הנכונות לגבי המשמעות והמטרה שלנו בחיים".
 
החיבור לדת סייע לך לעבור את הגירושים?
"גירושים זה לא דבר קל, אבל ההתחזקות שלי כלפי בורא עולם היא משהו שחוויתי בפני עצמו. אולי זה קרה במקביל לגירושים, אבל זה לא תוצאה של הגירושים. בוודאי שההתחזקות סייעה לי לעבור זאת כי אתה מתחבר לבורא עולם, אתה מקבל עוצמה, אתה מבין שכל מה שקורה לך זה מהלך אחד גדול וצריך להתרומם מכל דבר".
 
כשנה אחרי גירושיו מרוזנבלום, חיים כבר נישא בשנית. "הבנתי שאני צריך מהר להקים בית", הוא מספר. "אחרי הגירושים אתה פתאום נחשף לחיי רווקות ומוצא עצמך בעולם אחר לגמרי. בגלל שהייתי עסוק בנושא של החיזוק העצמי, זה דווקא פיקס אותי להתעסק בדברים מהותיים בחיים, ולא להישאר גרוש מבוקש במשך תקופה ארוכה.

הסטטוס החדש של הגרוש ממש לא סנוור אותי. תמיד הייתי איש משפחה, גם במערכת היחסים הקודמת וגם במערכת היחסים הנוכחית. נאלצתי לוותר על הרבה דברים כלכליים בחיים בעקבות הגירושים מפנינה ולהתחיל לבנות הכל מחדש. הבנתי שאני חייב את החצי השני שלי, שאני חייב לעשות זאת עם הפרטנרית הנכונה. היה לי חשוב להקים בית ולצאת לדרך חדשה, וקיבלתי מתנה גדולה, את אשתי, שהייתה איתי ברגעים הכי קשים, ומשם רק התקדמנו".

איך הכרת את דקלה? 
"יום אחד לא הרגשתי טוב. חברה שלה באה לפגוש ידיד שלי ואמרה לדקלה: 'אולי תבואי איתי, תעשי לו תה'. לדקלה יש נתינה עצומה. היא באה, לא הכירה אותי בכלל, הכינה לי כוס תה. מצא חן בעיניי שהיא לא מזהה אותי. זה התחיל להתגלגל לעוד מפגש ועוד מפגש, תוך התייעצות עם הרב כמובן. הקמנו בית, בהתחלה אני התחזקתי בדת, ודקלה הצטרפה אלי אחרי כשנתיים". 
 
איך ילדיך הבוגרים, חן וגל, מגיבים להתקרבות שלך לדת?
"אני מאוד משתדל לתת לאנשים להרגיש בנוח, ואני לא טיפוס שכופה. אני נגד כפייה. הילדים שלי ושל דקלה מאוד מחוברים לחן וגל. הם באים אלינו בימי שישי לקידוש ויש לנו קשר מאוד חם. צריך לדעת לחיות בהרמוניה. חן וגל הולכים להצביע בשבילי בבחירות הקרובות. אני מקווה שגם אמא שלהם תצביע בשבילי". 
 
איך הקשר שלך עם פנינה?
"יוצא לנו להיות בקשר לגבי דברים שקשורים בילדים. חן אמורה להתחתן יומיים לפני שבועות, ולאחרונה עשינו מפגש משפחתי. אספר לך קטע. לפעמים חן וגל היו חוזרים מבית הספר והיו מביאים מבחנים. השמות שהמורות היו כותבות במבחנים היו חן רוזנבלום־חיים או רק חן רוזנבלום וגל רוזנבלום. הנקודה הזאת של שם המשפחה הייתה חשובה לי כאבא, אבל פנינה הייתה אומרת: 'עזוב, רוזנבלום פותח דלתות', ותמיד הייתה לי צביטה בלב לגבי כך. בסופו של דבר, צחוק הגורל הוא ששם משפחתו של החתן של חן לעתיד הוא חיים, ושם אביו משה חיים. כך שבסופו של דבר אלוהים רצה שחן תישאר חיים לכל החיים".
 
יהלומים לא מלוטשים

לתקופת הפרסום והזוהר שחווה בעבר חיים לא מתגעגע, אבל את העובדה שעדיין אינספור אנשים מזהים אותו ברחוב הוא מתעל לכיוונים אחרים. "אם כבר להשתמש בפרסום, אז לדברים יותר ערכיים וחשובים", הוא אומר. "למשל לפני שש שנים הרגשתי שבמקום שבו אני גר בצפון תל אביב יש חסך מאוד גדול בכל הקשור ליהדות. פניתי לרב זמיר כהן, והוא הגיע להתארח אצלנו בשבת ואמר ש'יש פה הרבה יהלומים, אבל לא מלוטשים'. התחלנו לעשות שיעור תורה פעם בשבוע בימי חמישי.

בהתחלה עשינו זאת במקלט, אבל מהר מאוד השיעור התחיל לגדול ולגדול, התחילו להגיע מאות אנשים, ובמקביל, ביוזמת קבוצת חברים שגרים בשכונה, התחלנו לבנות את בית הכנסת החדש על שם אדמונד ספרא. לפני כחמש שנים הוקם בית הכנסת, וגם בו כבר החלה להיות צפיפות מאוד גדולה. אז פנו אלינו מבית הכנסת הגדול באלנבי. החלטנו להעביר את השיעור של הרב לשם והכפלנו את כמות האנשים. השיעורים גם מועברים בשידור חי בדף הפייסבוק שלי ובערוץ 'הידברות'. במקביל, התחלתי להפעיל את עמותת 'נזר כהן' המתקצבת אברכים שלומדים תורה. לשם כך גם הקמנו בביתר עילית את הכולל 'נזר דוד'". 
 
חיים הפך גם לסוג של כוכב רשת המתהדר ב־71 אלף עוקבים בעמוד הפייסבוק שלו. "בימי שני וחמישי אני משדר קריאת תורה מבית הכנסת אדמונד ספרא", הוא מספר, "כמו כן, בעקבות פניות שקיבלתי בפייסבוק לגבי שאלות בהלכה, פתחתי את השירות 'רב על הקו' - מענה הלכתי לשאלות הלכתיות שנעשה דרך וואטסאפ על ידי רבנים מוסמכים".
 
לדברי חיים, לאחרונה הוא חש שינוי בשכונה הצפונית שבה הוא מתגורר. "רמת אביב הייתה מעוז של מרצ הרבה שנים, אבל דור ובא ודור הולך, והגיעו לכאן יותר חבר'ה צעירים שקיצוניות משום צד לא מעניינת אותם", הוא אומר. "הם מחפשים דרך לחיות בשיתוף, אבל מובן שיש עדיין כאלה שמתנהגים בצורות לא נעימות, כמו למשל לא להשכיר דירות לחרדים. אני יכול להגיד לך בוודאות שכיום יש שאיפה מאוד גדולה לרוחניות. לתפילת שבת ולשיעורי תורה מגיעים מאות חבר'ה, יש התעוררות מאוד גדולה. אנשים הבינו שרוחניות הרבה יותר משתלמת מהפקרות". 

איך נוצר החיבור בינך לבין רשימת ש"ס?
"יו"ר הרשימה, נתן אלנתן, ראה את זיכוי הרבים הגדול שאנחנו עושים בצפון תל אביב והציע לי להצטרף לרשימה. היו לי היסוסים, זו החלטה לא פשוטה כי אני לא בא מעולם הפוליטיקה, אבל המטרה שלי היא להעביר מסרים. אם פעם התעסקתי בדברים פחות ערכיים, היום אני מעביר מסר הרבה יותר נכון ועמוק. אנחנו פונים לכל הקהלים. אם ש"ס עד היום פנתה בעיקר לציבור בדרום תל אביב שזקוק ליותר יחס מבחינה תקציבית, אז כיום בצפון תל אביב אנשים כאילו מסודרים מבחינת משאבים כלכליים, אבל הצד הרוחני בצפון העיר מאוד נפגע. אנשים מחפשים רוחניות, ולכן אנחנו פונים לכל מי שאכפת לו מיהדות וממסורת". 

יש לך רעיון איך להתמודד עם סוגיית הפליטים בדרום תל אביב?
"מה שקורה שם כואב מכל מבט. זה כואב גם כשאתה מסתכל על הפליטים המסכנים, וגם כשאתה מסתכל על התושבים שחיים שם. אבל אנשים צריכים לדעת שזו בעיה שפותרים אותה לא ברמה המוניציפלית. יש מועמדים שמצהירים במצע הבחירות שהם יטפלו בפליטים, אבל זה פשוט להטעות את המצביעים. זהו טיפול ברמה הארצית, זה לא בידיים של העירייה".

אתה חי בשלום עם יוקר המחיה בתל אביב?
"כמו שניו יורק היא מרכז העסקים העולמי, אז מרכז העסקים בארץ הוא תל אביב. זו עיר מתפתחת, מעניינת, עיר שמושכת תיירים, ואין מה לעשות - היא עיר מבוקשת. הכל זה עניין של היצע וביקוש. עובדה שאפילו הניסיון של הממשלה להוריד את מחירי הדיור לא הצליח".