יכל להסתיים ברצח: אורנה פרץ, הגיעה היום (שלישי) למשכן הכנסת כדי להשתתף באירוע השקת השדולה לקידום והעצמת נשים בפריפריה. שמה של פרץ, פעילה חברתית בקריית שמונה, עלה לכותרות לאחר
דבריה הנוקבים של אורנה פרץ בכנסת: "יכלו לרצוח אותי". צילום: דניאל צירלין
שראש הממשלה בנימין נתניהו אמר עליה כי היא "משעממת", לאחר שהתפרצה לדבריו בדרישה להקים חדר מיון בעיר במהלך אירוע חנוכת מוקד רפואי בעיר.

בדברים הנוקבים שאמרה פרץ במהלך הדיון, תוך תמיכה מחברות הכנסת שהשתתפו בו, דרשה פרץ כי "תפסיקו לעשות עלינו פוליטיקה, תתנהגו אלינו כאל בני אדם". לדבריה, "באותו יום כשמחאו לראש הממשלה כפיים, אני הרגשתי שם חשופה, עירומה, כי דחפו אותי, כי הרביצו לי, כי קיללו אותי. באותו יום המשפחה שלי ואחותי התאומה, כי חושבים שזאת אני, עברנו מסכת התעללות. אני לא אתן שישברו אותי, לא אתן. לא אתן שאף אחד ידרוך עלי ואף אחד לא ירמוס אותי".
 
"זה שאבי גבאי התקשר אליי באותו יום, לא הסתכלתי על זה כפוליטיקה אלא כבן אדם שהתקשר אליי. וואו, ממש אסון, גבאי התקשר, העולם התמוטט. גם כחלון התקשר והביע את כאבו, כי הוא הרגיש שכאבו בבת שלו. בגלל זה צריך לעשות פוליטיקה?".
 
"בקרב לא שואלים אותך האם אתה שמאלני או ימני, כולנו נלחמים ביחד", אמרה בקול רועד. "תאחדו את העם הזה, אני הגנתי על עצמי בגלל הדבר הזה אבל הגיעו אליי הביתה לקלל אותי וזרקו עלי אבנים. אז מה? זה צריך להסתיים ברצח? יכלו לפגוע בי בגלל הדברים האלו, יכלו לרצוח אותי".

אורנה פרץ מפונה מנאום נתניהו בקריית שמונה. "הרגשתי שם חשופה ועירומה, הרביצו לי וקיללו אותי". צילום מסך טוויטר
 בטקס השקת השדולה שבראשה עומדות חברות הכנסת לאה פדידה (המחנה הציוני), אלי אלאלוף (כולנו) ומיכאל מלכיאלי (ש"ס) משתתפות אורלי וילנאי, אוה מדז'יבוז', גליה וולך ונשים נוספות. קודם לאירוע הוזמנה אורנה פרץ ללשכתה של ח"כ פדידה. היא סיפרה כי הייתה בעבר מספר פעמים בכנסת במהלך המאבק למען הדיור הציבורי "בלי כל קשר מפלגתי".
 מוקדם יותר, עוד בטרם הדיון, שאלה ח"כ פדידה את פרץ האם נתניהו התנצל. פרץ השיבה בשלילה והחלה להתייפח. "עברתי שבוע לא פשוט", אמרה, והוסיפה כי מבחינתה ראש הממשלה הוא המשעמם ולא היא. "אני מותקפת מכל מיני כיוונים כי אמרתי אמת. הכי כואב לי שזה מגיע דרך אנשי ליכוד בקרית שמונה, מראש העיר והמשנה לראש העיר ועוד כמה שלא מעניינים אותי".


"אני באה מהפריפריה אבא שלי קיבל ביום העצמאות את יקיר העיר מטעם הליכוד אבל אני לא רוצה להיות מקוטלגת לא מימין ולא משמאל. אני זועקת זעקה שהגיע הזמן להסתכל על תושבי הפריפריה כמו כל בן אדם שווה, לא רק מתי שצריך אותנו בבחירות ואחרי הבחירות כולם נעלמים", אמרה.

ח"כ פדידה הבטיחה לה: "לא ננוח ולא נשתוק עד שיטפלו בחצר האחורית של המדינה".

"תפסיקו לעשות עלינו פוליטיקה". נתניהו בנאום בקריית שמונה שהצית את האש. צילום: באסל עווידאת, פלאש 90


לקראת כינוס השדולה הוכן, במסגרת מרכז המידע והמחקר של הכנסת, מחקר שחושף את המציאות קשה – מצבן התעסוקתי של נשים בצפון הוא הגרוע ביותר בכל פרמטר אפשרי. על פי המחקר, במחוז הצפון מתקיים הפער הגבוה ביותר בין שיעורי התעסוקה בין גברים לנשים (פער של למעלה מ-20 אחוז); שיעור האבטלה של נשים הוא הגבוה ביותר (למעלה מ-6 אחוז); העלייה בשיעור הנשים המועסקות היא המתונה ביותר; השיעור הנמוך ביותר של נשים בעלות השכלה של 16 שנות לימוד ומעלה; הנשים בצפון משתכרות בשכר הברוטו הממוצע הנמוך ביותר (כ-6,000 ש"ח) ועוד.חה"כ פדידה, מיוזמות הכנס וממקימות השדולה, אמרה כי "כפי שעולה מממצאי המחקר, הדיבורים של ממשלת ישראל והעומד בראשה על צמיחה של הפריפריה בשנים האחרונות הם דיבורי סרק ללא כל כיסוי – הפריפריה נשארה הרחק מאחור ובמיוחד הפריפריה הצפונית. ומי שנאלצות לשלם את המחיר הכבד ביותר של אותה הזנחה מכוונת ופושעת הן, כרגיל, החוליה החלשה ביותר בפריפריה – הנשים".
 
לדבריה, "ללא שינוי מהותי בסדר העדיפויות הלאומי, המציאות הקשה הזו לא רק שלא תשתפר, היא אף תלך ותחמיר. זאת, לאור הצמיחה האמיתית המתחוללת בשנים האחרונות, זו של מרכז הארץ – צמיחה שלמעשה הולכת ומרחיבה את הפערים החברתיים ואת מדדי אי השוויון בחברה הישראלית. גם אם האמת הזו אינה מעניינת את ראש הממשלה ואף משעממת אותו, אנחנו מביאות אותה היום לכנסת".