הארגון הבינלאומי לשמירת הסביבה גרינפיס פרסם השבוע ניתוח של נתונים מצילומי לוויין חדשים של סוכנות החלל האירופית שנאספו מ־1 ביוני ועד ל־31 באוגוסט השנה, אשר חושף את הנקודות החמות והגדולות ביותר ברחבי העולם של זיהום אוויר מחנקן דו־חמצני (NO2). בסניף הישראלי של הארגון בחנו את הנתונים הרלוונטיים לישראל מהתצלומים, ומהם עולה כי תחנת הכוח הפחמית של חברת החשמל בחדרה, אורות רבין, וזיהום האוויר כתוצאה מהתחבורה בגוש דן גורמים לריכוזים גבוהים ביותר של ה־NO2, גז רעיל הפוגע במערכת הנשימה של האדם.
 
צילומי הלוויין מוכיחים, למרבה הדאגה, כי הזיהום שמקורו בחדרה ובגוש דן מורגש יותר דווקא באזורים שאליהם הרוח, המערבית רוב השנה, מסיעה אותו – ממזרח לגוש דן באזור מודיעין, וממזרח לחדרה באזור ואדי ערה ועמק יזרעאל. אף שגם האוויר במפרץ חיפה עתיר תחמוצות חנקן ואף גזים מסרטנים מתעשיית הדלקים והכימיה כמו בנזן, בחרו בגרינפיס להתמקד בחנקן הדו־חמצני בשל היכולת שריכוזיו מקנים להתחקות אחר מקורות הזיהום העיקריים הגורמים לריכוזים גבוהים שלו באוויר – ייצור חשמל ממקורות מזהמים ותחבורה מדלקים מזהמים. 
 
שלא במפתיע, תמונת הלוויין של ריכוזי ה־NO2 מעל ישראל מראה את שני הריכוזים המזיקים ביותר של הגז הרעיל באזורים הסמוכים למקורות הזיהום שאליהם נושאת אותו הרוח ושם הם שוקעים יותר. במילים אחרות: רבבות התושבים שהיגרו מגוש דן לאזור מודיעין כדי לזכות באיכות חיים טובה יותר, בעצם נושמים את החנקן הדו־חמצני שמקורו בצפיפות התחבורה בגוש דן. כך גם תושבי העמקים במבואות הגליל התחתון, שחיים במרחב כפרי פסטורלי, ניזוקים מאיכות האוויר הפגומה שמקורה בתחנת הכוח שעל חוף ימה של חדרה אף יותר מתושבי היישובים הסמוכים לה. 

 צילום לוויין של סוכנות החלל האירופית. צילום באדיבות גרינפיס
צילום לוויין של סוכנות החלל האירופית. צילום באדיבות גרינפיס

 

בגרינפיס ישראל מדגישים: "צריך לזכור שעיקר ההשפעה של חנקן דו־חמצני על הבריאות אינה ישירה (דרך מחלות ריאות) אלא עקיפה, דרך ריאקציה כימית שגורמת ליצירת חלקיקים מזיקים עדינים החודרים לדרכי הנשימה של האדם. ההערכה היא שכשליש מהחלקיקים הנשימים מהארובה של תחנת כוח פחמית יוצאים כתחמוצות חנקן שעברו ריאקציה כימית שכזאת, וחנקן דו־חמצני הוא הדומיננטי מביניהן".
 
ד"ר יונתן אייקנבאום, מנהל הקמפיינים של גרינפיס ישראל, מוסיף: "נתוני הלוויין נותנים לנו אישור נוסף לכך שהזכות הבסיסית לנשום אוויר נקי מופרת בחלקים נרחבים בישראל. שר האנרגיה יובל שטייניץ הציג לאחרונה את תוכניתו לסגור את כל התחנות הפחמיות של ישראל עד 2030. אולם, לטענת ארגון הבריאות העולמי, כמחצית מהתמותה המוקדמת שקשורה לזיהום אוויר מקורה דווקא בתחבורה. אוויר מזוהם הוא לא גזירת גורל והפתרון מאוד פשוט: פחות רכב פרטי, יותר חלופות".