לאחר ששר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס הדיח את פרופסור יעל אמתי מתפקידה כנגידה במועצת הנגידים של קרן ישראל-גרמניה למחקר ולפיתוח מדעי (GIF), בטענה כי לפני 13 שנים חתמה על עצומה התומכת בסטודנטים וחברי סגל אשר סירבו לשרת במילואים מעבר לקו הירוק, הגישה אמתי וועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) עתירה לבג"ץ נגד ההחלטה. היום (שלישי) הגישה הפרקליטות את תגובתה לבג"ץ. הפרקליטות, שאמורה לייצג את השר אקוניס, התייצב דווקא לימין העותרת ותמכה בעתירתה, תוך שהיא מבהירה כי החלטת השר אקוניס חורגת ממתחם הסבירות ואיננה יכולה לעמוד. 

בתשובה נכתב כי לאור מהות המינוי, הדרך בה בחרה פרופסור אמתי להתבטא, הזמן הרב שחלף מאז וכן אופי הקרן ולהסכם שמכוחו הוקמה, עמדת המדינה היא שהחלטת השר שלא לאשר את המינוי חורגת ממתחם הסבירות ו"אינה יכולה להיוותר על כנה". עוד נכתב, כי עמדת המדינה הובאה בפני אקוניס, אולם הוא בחר להתעלם ממנה ולהישאר בהחלטתו. יש לציין כי עמדת הפרקליטות התקבלה לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה בעצמם אישרו את הגשת העמדה החריגה, בה הפרקליטות מגישה עמדה המנוגדת לעמדת השר עליו היא אמורה להגן ולייצג. 



כזכור, בועד ראשי האוניברסיטאות ציינו כי העתירה הוגשה לאחר שהשר אקוניס התעלם מהמלצת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לחזור בו מהחלטתו מכיוון שיתקשה להגן על החלטתו בבג"ץ. בעתירה, אשר הוגשה ע"י עו"ד רחל בן-ארי, היועצת המשפטית של ור"ה, מואשם השר אקוניס בניסיון לגרוף "רווח פוליטי" מהחלטתו: "המשיב לא הסתפק בהחלטתו לבדה, והתהדר בה על דפי רשת האינטרנט תחת הכותרת 'תומכים בצה"ל נאבקים בסרבנות', כאילו הייתה העותרת אישיות בלתי לגיטימית הראויה לגינוי, וזאת בניסיון ברור לגרוף רווח פוליטי מהחלטה שהיה עליו לקבל מתוקף תפקידו כשר המדע, באופן ממלכתי וענייני".
 
 
בעתירה נטען כי החלטת השר עלולה לפגוע בשיתוף הפעולה המדעי עם גרמניה: "בראיה ארוכת טווח ההחלטה מסכנת את שיתוף הפעולה המדעי עם גרמניה המתקיים באמצעות הקרן, מעיבה על פעולתה התקינה של הקרן, ומסכנת מיליוני יורו שמיועדים לתמיכה במחקר המדעי בישראל". 


כזכור, שבחודש יולי האחרון מנע השר אקוניס מנע את מינויה של פרופ' אמיתי, מחוקרות המוח המובילות בישראל, לוועדה מדעית ישראלית־גרמנית למדע מחקר ופיתוח, לטענתו בשל חתימתה לפני כעשור על עצומת תמיכה בחיילים המסרבים לשרת מעבר לקו הירוק. בתגובה, יו"ר ור"ה, פרופ' יוסף קלפטר פנה לראש הממשלה בדרישה שיתערב בביטול המינוי, למעלה מ-1,300 חברים במוסדות להשכלה גבוהה מכל רחבי הארץ חתמו על עצומה המגנה בחריפות את ההחלטה וגם האקדמיה הלאומית למדעים פרסמה הצהרה בה נכתב כי היא מודאגת מביטול המינוי על רקע שיקולים פוליטיים. 

פרופסור יעל אמיתי. צילום: מתוך אתר אוניברסיטת בן גוריון
פרופסור יעל אמיתי. צילום: מתוך אתר אוניברסיטת בן גוריון
 
בטור שכתב אופיר אקוניס למעריב, טען כי "אדם הקורא לסרבנות אינו מביע דעה. הוא לא רק פורס את משנתו האידיאולוגית. הוא קורא לביצוע פעולה, ולמעשה מבצע עבירה ברורה על חוק העונשין, האוסר קריאה לסרבנות. פרופסור יעל אמיתי חתמה בשנת 2005 על עצומה הקוראת לסרבנות ומעודדת אותה. בין היתר חתמה על דברים אלה: "אנו, חברי סגל האוניברסיטאות, מביעים בזאת את תמיכתנו והערכתנו לסטודנטים והמרצים המסרבים לשרת כחיילים בשטחים הכבושים... אנו קוראים לקהילת האוניברסיטה לתמוך בסרבנים!".
 
על בסיס זה, ועליו בלבד, החלטתי שלא לאשר את ההמלצה למנות את פרופ' אמיתי לנציגת ישראל בקרן הישראלית־גרמנית למדע, מחקר ופיתוח. בניגוד מוחלט לתעמולה השקרית המופצת על ידי השמאל הקיצוני, שתומך בסרבנות, אמיתי לא נפסלה על סמך עמדותיה או דעותיה - אלא על סמך מעשיה. לא פסלתי ולא אפסול מישהו בגלל דיעותיו, גם אם תהום אידיאולוגית פעורה בינינו. במדינה דמוקרטית זכותו של אדם להחזיק בתפיסותיו, לרבות ראייתו את פתרון הסכסוך הישראלי־פלסטיני, גם אם היא הפוכה לחלוטין לתפיסותי הידועות".