ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) את תמיכת הממשלה בהצעת חוק של חברת הכנסת פנינה תמנו-שטה ממפלגת "יש עתיד" לתיקון חוק אימוץ ילדים בהוספת סעיף המורה לשירותי הרווחה למצות את האפשרות של אימוץ אצל קרובי משפחתו הביולוגית כל עוד הם עומדים בקריטריונים הקבועים על פי חוק.



"במרבית המקרים ילד המובא לאימוץ מנותק בצורה מוחלטת מסביבתו הטבעית ומכל המוכר לו מבחינה חברתית, מסורתית ומשפחתית. הצעת החוק הזאת נועדה לצמצם ניתוק זה ולהעניק לילד את האפשרות להמשיך ולגדול בסביבה מוכרת ככל הניתן. תרחיש זה עדיף עשרת מונים עבור הילד, שגם כך נמצא במצב נפשי מורכב, על ידי זרים גמורים. העדפת אימוץ על ידי קרוב משפחה תתרום לחזרת הילד לחיי שגרה תקינים" כותבת ח"כ תמנו-שטה בדברי ההסבר להצעת החוק.



החוק נולד כתוצאה ממקרה עצוב אותו מלווה תמנו-שטה מלפני חמש שנים, בו פעוט ממוצא אתיופי הוצא מחזקת אמו שסבלה ממחלה נפשית אבל דודתו ובן זוגה לא קיבלו את ההזדמנות לאמצו, אף שהוכיחו כי הם מסוגלים להעניק לו חיי משפחה יציבים וחמים. רק השבוע פורסמה תביעת ענק של צעיר נגד משרד הרווחה אשר לא קיבל חזקה על בנו שאת דבר קיומו גילה לאחר שהילד נמסר כבר לאימוץ.



פנינה תמנו שטה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
פנינה תמנו שטה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



הח"כית אמרה לאחר אישור הצעת החוק על ידי ועדת השרים לחקיקה: "הצעת החוק משמיעה את קולם של ילדים שאינם יכולים לעמוד על זכותם לחיות בקרב משפחתם. לצערי מקרים רבים קרו בעבר ובהם ילדים הוצאו מביתם והועברו לאימוץ במשפחה זרה בזמן שהייתה לילד אפשרות ראויה לגדול בתוך סביבתו הטבעית, בקרב דודיו, סבים או אחים".



תמנו-שטה המשיכה: לצערי יש מקרים שאני ליוויתי שבהם כבר לא ניתן להחזיר את הגלגל לאחר שהילד כבר נמסר לאימוץ מבלי שנבדקה לעומק האפשרות להשאירו בקשר עם המשפחה ולגדלו בחיק המשפחה וזה עוול שקשה לתאר. ילדים הם לא חפצים, מדובר בדיני נפשות". הצעת החוק תובא להצבעה בקריאה טרומית במליאת הכנסת ביום רביעי השבוע.