מחאת העובדים הסוציאליים ברחבי הארץ על הפקרתם על ידי הממשלה והרשויות המקומיות לאלימות המופנית נגדם על בסיס יומיומי מצד לקוחות ומטופלים מתוסכלים, נכנסה היום (שני) ליומה השני, כשכל מחלקות הרווחה ברשויות המקומיות ושלוחותיהן הושבתו, ואיתן העובדים הסוציאליים במערכת הבריאות ובביטוח הלאומי.

כ-2,000 מהעובדים קיימו שתי הפגנות גדולות וחסמו במהלכן לתנועה את הכניסה המערבית לירושלים ואת צומת קרית הממשלה בתל אביב, שם נעצרה יושבת ראש איגוד העובדים הסוציאליים ומובילת ההפגנה, ענבל חרמוני, על ידי המשטרה, שעיכבה גם את יו"ר מחוז ירושלים באיגוד, מיכל גומל, בהפגנה בבירה.
מחאת העובדים הסוציאליים
 
לפני מעצרה אמרה חרמוני לאלפי המפגינים: "מי שצריך לקחת אחריות על הביטחון שלנו ועל תנאי העבודה שלנו הם שר הרווחה חיים כץ, שר האוצר משה כחלון, מרכז השלטון המקומי ומשרד הבריאות. אבל אנחנו לא מחכים להם יותר, עכשיו זה הזמן שלנו לזעוק – הגיעו מים עד נפש. אתמול שר הרווחה התקשר לעו"סית שהותקפה ביום חמישי בבית דגן ומסר לה שהוא מחבק ותומך בה, אבל היא לא צריכה חיבוק, אלא מישהו שידאג לנו לפני שאנחנו נפגעים. זה קו פרשת מים לממשלה. אם היא רוצה מדינת רווחה, צריך להשקיע תקציבים ברווחה, אחרת המשמעות היא פירוק השירותים החברתיים. אי אפשר להפיל את הכל עלינו, על האנשים בשטח". 

צילום: אבשלום ששוני

ביום חמישי האחרון הותקפה פיזית עובדת סוציאלית באזור השפלה בידי אישה שבתה נלקחה ממנה בשל העובדה שהיא סובלת מהפרעת אישיות קשה. האם תקפה את העובדת כשיצאה מהמשרד ונכנסה לרכבה. היא ניפצה את שמשות הרכב של העובדת עם פטיש וניסתה לחנוק אותה, אבל העובדת הצליחה להימלט לאחר התגרה. "לעולם לא אשכח את המבט אחוז הטירוף שלה, היא ממש ארבה לי ותכננה את זה", סיפרה אחר כך העובדת ההמומה.

עובדת סוציאלית מאזור המרכז מספרת: "רק בשבוע שעבר התפרצה לעברי אישה ואיימה שתפגע בי. למשטרה לקח עשרים דקות להגיע למקום, והמאבטח המבוגר לא היה רשאי לעצור אותה או אפילו לגעת בה. באותה מידה היא הייתה יכולה להיות חמושה בנשק קר או לממש את האיום שלה, ולא הייתה שום אפשרות למנוע מבעדה. עברו עלי שם רגעים של חרדה כשהיא התחילה לשבור חפצים, צעקה והשתוללה, וכל זה ליד הילד שלה. מזל שלא הייתי שם לבד".
 
חברי כנסת רבים, כולם מהאופוזיציה, השתתפו בהפגנות העו"סים, בהם ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), ויו"ר השדולה למען העו"סים בכנסת, שאמר: "הממשלה הפקירה את העו"סים לדמם בשטח בלי אבטחה, בלי גיבוי ובלי תנאים. האלימות היומיומית המופנית כלפיהם היא בלתי נסבלת כמו העובדה שכל עובדת מטפלת ב-200 תיקים. הגיע הזמן שהממשלה תעשה מה שנדרש כדי להבטיח את שלומם ואת עבודתם".