"כל ערב חתמתי על ליקויים": ערן זפוליו, עובד לשעבר בחברת סמי, המבצעת את פרויקט הרכבת לירושלים חשף היום (שני) בפני ועדת הכלכלה ליקויים חמורים בפעילות הרכבת. את הדברים אמר זפוליו בעת ישיבת מעקב שזימן יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ איתן כבל, לטיפול בכשלי פרויקט קו הרכבת ירושלים - תל אביב. מתוך הועדה עלתה תמונה קשה של ליקויי בטיחות חמורים שברכבת התעלמו מהם. 

זפוליו סיפר כי בחברה ביקשו ממנו לשתוק על אף הליקויים, והוסיף כי "כלי הצמ"ה המסילתיים הם ללא אישורי עבודה או פסולים לעבודה. הייתה שריפה ברכבת של כלי מסילתי ואף אחד לא רצה לפרסם את התמונה. האחראי על הכיבוי יכול לאשר את זה, אני מדבר מדם ליבי. היו עובדים שעבדו בגבהים לא נורמליים. פניתי למנכ"ל הרכבת עשרות פעמים וביקשתי פגישה, פניתי לאחראי בטיחות של הרכבת שאמר שזה לא באחריותו". כבל אמר בתגובה לדבריו כי מדובר בדברים חמורים שיש להם משמעויות פליליות, וביקש להעביר את החומרים למבקר המדינה ולהנהלת הרכבת. 

את הישיבה פתח כבל בדברים קשים, ואמר כי כי אנחנו בדרך לכאוס תחבורתי. לדבריו "הצפיפות על הכבישים והתפוסה ברכבות רק תלך ותגבר, ואין למשרדי הממשלה שום פתרון ממשי או ודאי באופק. בזמן שראש הממשלה ושר התחבורה מרימים הצגה שלמה של קו רכבת חדש ונוצץ, מתרוצצים פקידי האוצר, החשכ"ל ומשרד התחבורה בבהלה, תופסים את הראש ופשוט לא מבינים איך הם הגיעו למצב הזה". 

ועדת הכלכלה. צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת


"עבור ראש הממשלה ושר התחבורה הציבור מטומטם, והציבור ייסע ברכבת חצי ריקה שעושה את חצי הדרך ויהיה מבסוט, כשמאחורי הקלעים כל העתיד התחבורתי של מדינת ישראל עולה באש", הוסיף כבל. 

מנהל הפרויקטים, שי וקסמן סיפר בוועדה כי הפעלת הקו לירושלים עם גנרטורים היא אלתור מוחלט: "הממשלה מדברת ב-17 קולות. הות"ל הערים כמעט כל מכשול אפשרי, המשרד להגנת הסביבה המציא מדד לקרינה, משרד הבריאות תמך בהם בלי שום ידע ומחקר ואף אחד בממשלה לא הקשיב", אמר. 

בנוסף, יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל, דן הראל, אמר בדיון כי "ב-2014 לרכבת היו 98 מערכים, קטר וקרונות, ונסעו בה 181 אלף איש. השנה יש לרכבת 94 מערכים ונסעו בה 291 אלף איש. על אותה כמות בסיסית של מערכים כמעט הכפילו את כמות האנשים מה מתפלאים שיש כאלה עומסים? וזה ילך ויחמיר. אנחנו עובדים על קצה גבול המערכת. אין לנו מספיק ציוד נייד, הממשלה ואנחנו לא נערכנו מספיק טוב". 

בתגובה לכך אמר כבל כי "הדברים מחייבים הקמת ועדת חקירה, כי מה שעולה מהם הוא שלא יהיה פתרון לכאוס התחבורתי הישראלי גם לא בעוד 10 או 15 שנה. משבר התחבורה גדול יותר ממשבר הדיור ופרשת הצוללות מחווירה ליד הסיפור הזה ומישהו צריך לתת על זה את הדעת. מבקר המדינה כבר הודיע כי יפתח בחקירה לבקשתי". כבל הוסיף כי הוועדה תזמן את שר התחבורה על מנת לתת תשובות לציבור.