ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם היום (רביעי) באזכרה הממלכתית השנתית ה-45 למותו של ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון ז"ל בשדה בוקר. בטקס השתתפו גם נשיא המדינה ראובן ריבלין, יו"ר האופוזיציה ח"כ ציפי לבני, שרים וחברי כנסת נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, והרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט ומשפחת בן גוריון. נתניהו התייחס למצב הביטחוני ואמר כי חמאס "התחנן להפסקת אש" וכי הציבור לא יכול להיות שותף לשיקולים הביטחוניים. 



"אני עומד כאן ליד קברו של דוד בן גוריון, ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל ומנהיג גדול של עם ישראל. ברגעי מבחן בן גוריון קיבל החלטות גורליות, לפעמים עשה זאת בניגוד לדעה הרווחת בציבור אך במהלך הזמן ההחלטות התקבלו כנכונות. מנהיג חייב להיות קשוב לרחשי העם ויש לו לנו עם חכם. בעת החלטות גורליות בתחום הביטחון, הציבור לא יכול להיות שותף לשיקולים", אמר נתניהו. 



"מנהיגות זה לעשות את הדבר הנכון, גם אם זה קשה. מנהיגות זה לעמוד מול ביקורת, שאתה יודע דברים חסויים ורגישים, שאתה לא יכול לחלוק עם התושבים, במקרה זה עם תושבי הדרום, שאני אוהב", הוסיף. "אני שומע את אנשי הדרום, דבריהם חודרים ללבי, אבל יחד עם ראשי הביטחון, אני רואה את התמונה הכוללת, ואינני יכולה לשתפה עם הציבור".

"הלוואי והייתי יכול לשתף בכל מה שאני יודע, אבל בביטחון ישראל, רב הנסתר על הגלוי. אויבנו התחננו להפסקת אש והם יודעים למה. אנחנו נקבע את התנאים הנכונים למדינת ישראל ולביטחוננו. אני מגיע לכאן מביקור של משפחתו של לוחם גיבור, שנפצע השבוע, בן למשפחת גיבורים, אני מצדיע לגבורה של חייליו, לוחמי העלטה המופלאים. אני מצדיע לגבורתם של טייסנו האמיצים. מכאן אני שוב שולח תנחומים למשפחתו של הסא"ל גיבור ישראל", אמר ראש הממשלה. 


"צבא עם ממלכתי"
 
"אנחנו עושים הכל למען בטחון ישראל, באחריות, בשיקול דעת, בכל החזיתות. חיילי צה"ל פועלים ביום ובלילה", אמר נתניהו. "אנחנו נמשיך לעשות את הדברים הנכונים למען ביטחון ישראל, ולמען עתיד ישראל. זוהי תמצית המורשת שהנחיל לנו בן גוריון, איש הספר והתנ"ך, איש החזון רב המעש. יהי זכרו ברוך".

נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס בדבריו לצה"ל ואמר שהוא צבא העם וכן צבא ממלכתי. "הבוקר בדרכי הנה נפגשתי עם פורום מטכ"ל. טובי בנינו ובנותינו העושים לילות כימים בהבטחת ביטחוננו. גם הם הקשוחים והאמיצים, יודעים ומבינים היטב שלא מספיק לדבר על צה"ל כ'צבא העם', אלא כצבא עם ממלכתי, ואני תומך בקריאה זאת של הרמטכ"ל", אמר ריבלין.

"צה"ל הוא צבאה של מדינת ישראל. צה"ל נתון למרות הממשלה הנבחרת ומערכת החוק, ופועל בשמם ובכוחם", אמר הנשיא. "ויחד עם זאת צה"ל הוא צבא עם ממלכתי שנמנע משיקולים אישיים ופוליטיים, מעצים את המשותף תוך שהוא נותן כבוד לזהות של כל אחד ואחת מהמשרתים בו. רק התנהגות מופתית של לובשי המדים הצבאיים, לצד התנהגות ממלכתית מצד לובשי מדי משרתי הציבור, היא זו שתעצים את אמון הציבור בצה"ל, אמון שבלעדיו אין."