דבריו של שר החינוך נפתלי בנט בנוגע למעורבות היועצים המשפטיים בלחימה, וכי "החיילים מפחדים יותר מהפצ"ר מאשר מראש החמאס יחיא סינוואר, ממשיכים לעורר סערה. בן כספית ואראל סג"ל דיברו הבוקר (שלישי) עם דובר צה"ל לשעבר ופרשן מעריב בהווה אבני בניהו, ועם האלוף במיל' גרשון הכהן, ב-103FM ושוחחו על הנושא.



את הדיון פתח סג"ל ואמר: "לא דיברנו על נאום ההתקפלות, אני לא רוצה לקרוא לו כך אך בתוך הנאום של בנט היה המשפט 'חיילי צה"ל מפחדים יותר מהפצ"ר מאשר מסינוואר'. זה הטריף את המערכת, גם את מנדלבליט , גם הרמטכ"ל ואפילו ראש הממשלה נאלצו להתייחס לנושא הזה". כספית ענה לו, והסביר כי "בנט עשה פיגוע לעצמו. יש הבדל בין לומר 'יש עודף משפטיזציה בצבא' ולבין ללכת על הראש של הפצ"ר, אלוף בצבא שכולם מעידים עליו שהוא פועל בטוהר כוונות. מה אתה הולך על קצין? במקום לדבר על המהות של דבריו, מדברים רק על זה. אני מעריך ומחבב את בנט אך יש לו קצה של פתיל ילדותי שהוא לא נטרל".



"הסיפור של מעורבות קצינים בדין הבינלאומי הפך להיות הרבה יותר משמעותי משהיה", ענה סג"ל, וכספית עקץ כי "גם העולם השתנה". סג"ל ציין בתגובה כי "העולם גם משתנה לצד השני, אם מסתכלים על הרצון של טראמפ לפרוש מהאג וחוסר הרצון להיכנס לאמנת הפליטים. האמריקאים לא רוצים להיכנס לזה", ולכך ענה כספית כי "אם כולם היו טראמפ הייתי מצטרף למפלגה שלך".







בשלב זה סג"ל העלה לשידור את הכהן, ושאל אותו "האם יש עודף משפטיזציה בצבא?", והאלוף ענה "לא. את הנושא הזה צריך ללמוד לעומק", אמר הכהן, "בשורה האחרונה, הייסוד שעליו מושתתת עבודת הפרקליטות שזה גוף צבאי הכפוף לרמטכ"ל ותכליתו היא כמו תכלית הצבא - להביא את מטרת המלחמה בהצלחה. עכשיו השאלה היא מה עושים עם כל הסיפור. בשורה התחתונה אני יכול לומר שהבעיות הגדולות עם המשפטיזציה בצבא היו בשנות ה-90, מאז צה"ל והמערכת המשפטית התקדמו, צה"ל נמצא במקום מאוד מתקדם בהשוואה לייעוץ המשפטי הצבאי של צבאות אחרים".



סג"ל פנה אז לבניהו ואמר "אני לא יודע אם אתה מסכים עם גרשון אבל רק לפני שלושה ימים קראנו דו"ח של אלוף משנה במילואים שהתייחס במפורש לעודף המשפטיזציה והחיילים שחוששים לפעול. השאלה היא האם אנחנו מתעלמים מזה לחלוטין או אומרים שהשתנו הזמנים?"


"ציינת שראש הממשלה נאלץ להתנער מהאמירה של בנט אך מי שנאלץ היה להתנער מהאמירה הזו היה שר הביטחון שאחראי על צה"ל ולא ראש הממשלה", אמר בניהו בהומור והמשיך, "אחזיר אתכם לאינתיפאדה הראשונה. קחו את המציאות הזו ותעבירו אותה לטוויטר ותגלו שאין חדש תחת השמש. התפקיד של הצבא הוא גם לנצח וגם להישאר בני אדם, לא להיות פראיירים אך לעשות את הדברים לפי הנהלים שאנחנו קבענו לעצמנו. זה נכון שיש עליה בייעוץ המשפטי בצבא וזה כי אנחנו פועלים בסביבה משתנה. אנחנו פועלים בסביבת מצלמות, ארגוני זכויות אדם, או"ם, תקשורת ועוד. אנחנו חייבים לנצח ולהישאר בני אדם. את זה הרמטכ"ל מנסה לעשות בקדנציה שלו והפצ"ר עוזר לו בכך".



"אני מכיר המון מקרים מקרוב בהם הפצ"ר עזר לחיילי צה"ל ומפקדיו להסיר מכשולים. פעם כשהמח"ט היה רוצה להיכנס לעוטף עזה הוא היה רוצה לסגור את החשמל והיועץ המשפטי היה נוהג לומר שסגירת החשמל תפגע בחפים מפשע בבתי החולים - זה היה הלך ונהיה מסובך יותר ולכן התפקיד של הפצ"ר הוא מאוד מאוד חשוב. האמירה של בנט היא משוללת כל יסוד שעושה עוול. זה עצוב שזה הגיע משר החינוך שרוצה להיות שר הביטחון".



בשלב זה שאל סג"ל: "אם אני מבין אתכם נכון, ישחררו את הידיים של צה"ל ככל שיהיו לו יותר ויותר אבידות. אם היו פוגעים באוטובוס מלא חיילים לא הייתה ברירה לצה"ל ולהיכנס חזק ברצועה. בסקר שפורסם היום הציבור בעצמו מעיד שיש עודף משפטיזציה בצבא".



על כך ענה הכהן כי "הציבור לא לומד את נושא. לציבור יש עולם דימויים והוא לא נכנס לעומק הסוגיה. האחריות היא על המפקדים ולא על היועץ המשפטי. כשיושב פרקליט או יועץ משפטי בתוך החמ"ל אין לו את היכולת לומר 'אני לא מאשר', הוא יועץ. תפקיד הפצ"ר, כמו תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, הוא דואלי. יש לו אחריות אחת על אכיפת הדין ויש לו תפקיד שני של ייעוץ משפטי. אלו תפקידים שונים והשאלה היא על מי מהם באים בטענות".



סג"ל התייחס בשלב זה למכתב ששלח אלוף משנה אלון מדנס, בו הוא התייחס לחוסר ההכשרה של הקצינים בתחום, ולמקרה אלאור אזריה: "כדי לסדר את האוזן אקריא את הדברים של אל"מ מדנס, בוגר לימודי משפטים: 'חלק מהבלבול נובע מחוסר המקצועיות שלנו בתחום. כשיש מפקד נטול ידע בסיסי במשפטים וכשיש משפטן ללא רקע של פיקוד בשדה הקרב ונטול כל אחריות מקצועיות אזי הפרקליטות הצבאית תמשיך ללא כל כוונה רעה להכשיל אותנו כמערכת ומזכיר את מקרה אלאור אזריה כדוגמה".



בניהו: "מקרה אלאור אזריה הוא ניסיון להפוך את הגיבוי שצה"ל יודע לתת לחייליו תחת אש לחיפוי על מעשה פלילי. לפני עופרת יצוקה שינינו את כללי המשחק, הפסקנו להיות פראיירים והחלטנו שאם יש מסגד שיש בתוכו גראדים - אנחנו נשמיד אותו. החלטנו שאם שני מג"דים של חמאס יוצאים לפעולה עם אישה ותינוק במושב הקדמי - אנחנו נשמיד את הרכב. החלטנו שהאזרחים שלנו במקום הראשון והחיילים שלנו במקום השני ולא האזרחים שלהם. הפרקליטות הצבאית הולכת כתף אל כתף עם הצבא ועם השינויים באזור".



כספית ציין לבסוף: "אסכם זאת כך - תמיד אעדיף להיות בצד של אלו שמנסים במלחמה להיות חוקיים ומוסריים מאשר בצד של הכנופיות", ולכך ענה סג"ל: "לא אמרתי שצריך לבטל את הפצ"ר חס וחלילה אבל אפשר להתווכח על המעורבות המשפטנית".