ארגוני הנשים הפגינו אמש בתל אביב נגד אלימות כלפי נשים לרגל יום המאבק באלימות נגד נשים. מי שהגיעה למקום היא הפעילה למען דרום תל אביב, שפי פז שביקשה למחות על ההטרדות המיניות שחוות נשות הדרום מידי המסתננים ונעצרה על ידי המשטרה. הבוקר (שני) היא שוחחה עם ענת דוידוב וינון מגל ב-103FM וסיפרה מה קרה. "במשך שנים נשות דרום תל אביב מושתקות", אמרה פז, "האלימות נגד נשים בדרום תל אביב מושתקת, זה לא נוח לאנשים וקשה להתמודד עם זה. הפמיניסטיות לא מדברות על נשים שנפגעו, שהוטרדו. לא מתייחסים לזה".



ענת: להפגנה שהתקיימה אתמול הייתה מטרה. באת עם מגפון ואת יודעת שעשית מה שלא היה צריך לעשות. באת לפוצץ את ההפגנה.
פז: "מותר לי לעשות הכל במסגרת חופש הביטוי. באנו לתהלוכה עם השלטים שלנו ועל זה חטפנו קללות וצעקות. ייתכן שהייתי צריכה לבקש אישור לעלות לבמה ולאחר שהייתי מקבלת את הסירוב זה היה יותר לגיטימי שאעשה לבמה עם המגפון".



ינון: יש כאן עניין פוליטי לגבי נושא תקיפה מינית של נשים?
פז: "לגמרי".


"מותר לי לעשות הכל במסגרת חופש הביטוי". שפי פז. צילום: יוסי אלוני
"מותר לי לעשות הכל במסגרת חופש הביטוי". שפי פז. צילום: יוסי אלוני


ענת: כל מי שבא להזדהות במחאה היה שמאלן?
פז: "אומר זאת בצורה הכי ברורה. יש אלימות מינית של מסתננים כלפי נשים. זה מתבטא בקללות כשהמילה הנפוצה ביותר בפיהם היא 'שרמוטה'. זה מתחיל בהטרדות ועובר להצעות מגונות. עלינו לבמה ברווח שהיה בין ההתארגנות להפגנה לבין תחילת הדברים. ישר צעקו שיקראו למשטרה".

ינון: אולי זו שאלה מטורפת אך לדעתך יש הבדל עדתי בין קבוצת המפגינות למען דרום תל אביב לבין שאר הפמיניסטיות?
פז: "סביר להניח. אני לא ממש שמתי לב. אני מודה שהלכנו עם שלט פרובוקטיבי אך המטרה שלי היא לא לעשות חיים קלים".



מרים שלר מהמרכז לנפגעות תקיפה מינית הצטרפה לשיחה והגיבה לדברים: "אינני יודעת מאיפה להתחיל. כשמדברים על אלימות נגד נשים היא כלפי כל אישה. מה שקרה אתמול היה מתחת לכל ביקורת. לא ייתכן שנהיה בהפגנה נגד אלימות ואנשים יתנהגו באלימות באותה ההפגנה. אני לא יודעת מה שפי טוענת - אני יודעת את העובדות. דחפו אותי באופן אישי והתנהגו כלפיי בצורה אלימה. היו בהפגנה המון נשים מכל מקום בעיר".

ינון: האם יש יותר תקיפות מיניות בדרום תל אביב מאשר בשאר המקומות בישראל?
שלר: "אין ספק שאפשר לעשות הרבה דברים כדי להגן על נשים בדרום תל אביב, אין ספק שנשים מסתובבות בפחד וללא ביטחון. משם ועד לשים את הזרקור על הפליטים היא בריחה מהפגיעה המינית שקורית בכל העדות והמעמדות. הרבה מהשיחות שלנו מגיעות אלינו בצורה אנונימית ולכן איננו יכולים למפות. אני כן יכולה לומר שיש מקומות מסוכנים יותר בהן נשים מרגישות פחד".

ינון: האם יש יותר בעיה עם פליטים רווקים שגרים בתנאים פחות טובים?
שלר: "בדיוק כמו שיש בעיה אצל רבנים, מורים בצפון בדרום ובמרכז. לשים את הזרקור על הפליטים זה לא משקף. פוגע יכול להיות מכל מקום באוכלוסיה. אין לזה קשר למצב הזוגי שלו ולחיי המין שלו. אנחנו פועלים בכל מקום. מקרי האלימות בדרום תל אביב אינם רק של הפליטים אלא גם של הצברים שנולדו כאן. בדרום תל אביב יש עוני, בעיות דיור, תעסוקה ועוד בהיקף רחב אך זה לא קשור רק לפליטים".

ענת: דרום תל אביב הוא מקום מוזנח יותר משאר העיר והדברים שקורים הם פועל יוצא של היעדר הטיפול.
שלר: "אני קוראת לכל מי ששומעת אותי לדעת שהיא לא לבד. יש לנו קו חירום ואתן מוזמנות להתקשר אליו".