המשטרה עצרה לפנות בוקר 40 רופאים, סטאז'רים ורוקחים שהציגו בפני משרד הבריאות תעודות סיום לימודי רפואה ורוקחות ("DIPLOMA") מאוניברסיטאות בארמניה, כאשר בפועל הם למדו שם פרק זמן קצר מבלי שסיימו את תקופת הלימודים הנדרשת. על בסיס תרמית זו קיבלו החשודים רישיון לעסוק במקצועות רפואה בארץ.



החקירה החלה בעקבות פנייה של משרד הבריאות למשטרת ישראל לחקור תלונה אנונימית שהוגשה אליהם בנושא והוטלה על ימ"ר צפון אשר ניהלה פעילות סמויה במשך תקופה ארוכה. 



הבוקר ניתן האות ובפעולה מתואמת, פשטו כוחות משטרה על בתי החשודים ברחבי הארץ ועצרו בו זמנית 40 חשודים, מלקיה בדרום ועד מג'דל שמס בצפון, ביניהם רופאים, סטאז'רים ורוקחים, אשר חלקם עובדים בבתי חולים או במוסדות ציבוריים אחרים.



במסגרת החקירה עלה כי החשודים למדו רפואה במוסדות שונים בחו"ל, משלא עמדו בדרישות אותם מוסדות לקבלת ההסמכה הנדרשת, הם פנו למאכער (אשר גם הוא בעבר לא הצליח לסיים את לימודי הרפואה שלו ולבסוף קיבל הסמכה לפיה כביכול הוא בוגר השכלה רפואית) שהפנה אותם למוסדות אקדמאים שונים בארמניה כמו  SAINT TEREZA, HAYBUSAK, MKHITAR GOSH.


אישור הסמכה לעסוק ברפואה מאוניברסיטה בארמניה. צילום: דוברות המשטרה
אישור הסמכה לעסוק ברפואה מאוניברסיטה בארמניה. צילום: דוברות המשטרה


החשודים, בסיועו של המאכער, נסעו ולמדו באותם מוסדות פרק זמן קצר כשלאחריו קיבלו את תעודת סיום הלימודים, וזאת מבלי שסיימו את תקופת הלימודים הנדרשת.



החשודים שידעו כי הם מחזיקים תעודת סיום לימודים שיקרית הציגו אותה בפני משרד הבריאות במטרה לקבל את רישיון הרפואה הנחשק, חלקם אף הצליחו לעבור את בחינות ההסמכה ולזכות במשרות ציבוריות כרופאים או סטאז'רים בבתי חולים או במוסדות ציבוריים אחרים.



אחד החשודים בשנות ה- 30 לחייו, תושב ערערה, נעצר בזמן שהיה במשמרת בתפקיד רופא במחלקה פנימית באחד מבתי החולים המוכרים בארץ. במקרה אחר, במהלך מעצר של חשוד מטירה שהציג את עצמו כרופא כללי - אביו של החשוד נתפס נמלט מהמקום כשהוא מחזיק ברשותו שני נשקים, האחד מסוג קלצ'ניקוב והשני מסוג קרלו. במקרה אחר, רופא שיניים החשוד אף הוא והינו בעל מרפאה עצמית ריצה בעבר עונש מאסר בפועל בגין עבירות ביטחונית.



במסגרת החקירה נתפסו גם עלונים בשפה הערבית בהם כתוב "אני מבשרים בשמחה לסטודנטים המתקשים בהשלמת לימודיהם – אפשרות העברה לאוניברסיטאות בארמניה, גיאורגיה ללא הפסד שנים – מאוניברסיטאות אירופאיות. יכולת הסבה ממקצועות הטיפול הטבעי והפיזיותרפיה, שמיעה ודיבור לרפואה כללית או שיניים". בהמשך צוינו גם פרטים ליצירת קשר.



ד"ר חסן פחרי, יו"ר עמותת רופאי השיניים הערביים, שחשף את הסיפור, דיבר בתוכנית "קלמן ליברמן" ב"כאן ב'": "ביקרתי במולדובה עם קולגה, ותוך כדי שיחות שלנו, גילינו שיש דברים שלא נראים לנו. פתאום ראינו שסטודנט שנכשל בג'נין, בירדן או באיטליה, בשנה שנייה או שלישית, היה עובר לארמניה והיה ממשיך ללמוד שנה רביעית, לא חוזר אחורה לשנה שלישית, אלא עובר הלאה, וחוזר עם תעודת רפואת שיניים. כשראינו את הנושא הזה, חקרתי את העניין דרך אוניברסיטת ג'נין, וגילינו עוד אנשים שחזרו עם תעודה עוד לפני שהקולגות שלהם סיימו ללמוד". 
ד"ר פחרי המשיך: "הם נסעו לשם וקיבלו תעודות. גילינו שיש כנופיה בארץ שקשורה לכנופיה הקשורה למולדובה וארמניה. היה בחור אחד מסוריה ובחור אחר מעזה, הם אלה שהיו בקשר עם הישראלים. לא כל ה-40 האלה הם רופאי שיניים. זה התחיל משם, ואחר כך התפתח לרפואה כללית. אחד מהם אפילו נעצר במהלך משמרת בבית חולים. מספר התעודות שהיו מזויפות עמד על 217, ו-57  מהן היו ברפואת שיניים. כנראה שהמשטרה הצליחה לאסוף ראיות מוצקות נגד 40 מהם. התופעה היא יותר גדולה מזה, ונמשכת הרבה מאוד שנים. הגשתי את החומר למשרד הבריאות עם כל המסמכים ונתתי עדות מפורטת לגבי מה שאספתי". מרבית החשודים יובאו היום לבית משפט השלום בנצרת לדיון בבקשת המשטרה להאריך את מעצרם.