לאחר שהיחידה הכלכלית סיימה את חקירת פרשת בזק-וואלה, הידועה גם כ"תיק 4000", פרסמה היום (ראשון) המשטרה את המלצותיה להעמיד לדין את ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה על קבלת שוחד. הפרשן הפוליטי של "החדשות", עמית סגל, התארח בתוכניתם של ענת דוידוב וינון מגל ב-103FM והתייחס להמלצות ולקביעות התקדימיות שיצטרכו להיבחן בבית המשפט, במידה והיועץ המשפטי לממשלה יקבל את המלצת המשטרה.

עמית סגל, מה דעתך?
"ממש הלם מוחלט (בציניות)".



מגל: מה המשטרה אומרת? שהיא יכולה להוכיח מתן שוחד של סיקור חיובי באתר 'וואלה' תמורת הטבות לבזק?


"כן, בשווי של 680 מיליון שקלים. הסיפור המעניין הוא ההמלצות לשוחד אך אנחנו מכירים אותן. העיתוי בעיני לא פחות מעניין. זה קורה ביומו האחרון לכהונתו של המפכ"ל אלשיך. אלשיך עשה שיחות תדרוך עם עיתונאים בשבועיים האחרונים ושמענו רמזים לכך שזה יכול לקרות".



 


דוידוב: בשבוע שעבר דיברו על זה שהחקירות הסתיימו בכל התיקים.
מגל: לפעמים אני שומע את הדברים ומתעצב לגלות כמה שהדברים לא עניינים. הכל אישי.

"אלשיך לא כל כך חשוב בחקירות כמו שהוא עושה את עצמו. החקירה הזאת לא נפתחה בגללו, הוא לא יכל לסגור אותה או להאיץ אותה".

דוידוב: למה אתה מסיט את הדיון לכיוון אלשיך? מדובר בראש ממשלה וברעייתו שחשודים בשוחד יחד עם משפחת אלוביץ'.
"זו באמת לא הפתעה גדולה, אך זה עדיין אירוע דרמטי. זו המלצה שלישית לתיק שוחד כנגד ראש הממשלה והפעם גם אשתו מועמדת לדין בנושא. זה יותר דרמטי מתיק המעונות. יש כאן כמה קביעות תקדימיות שיצטרכו להיבחן בבית המשפט, במידה והיועץ המשפטי לממשלה יקבל את המלצת המשטרה. הראשון - האם סיקור חיובי יכול להיחשב כשוחד. לפי הידוע לי, עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה היא 'כן'".

סגל המשיך: "אם הדבר החשוב ביותר לפוליטיקאי בערב בחירות הוא סיקור חיובי אז זה לא פחות שווה ערך מכסף מזומן. הדבר הבעייתי יותר להוכחה הוא הקשר. אם אתם זוכרים, בתיק 2000 יש הקלטות שמוכיחות את הקשר לעסקה שקרתה או לא קרתה בשטח. בתיק 4000 המקרה הוא הפוך, אנחנו רואים את התוצאות ואת הסיקור החיובי על נתניהו ואת מה שאלוביץ' קיבל בתמורה אבל אין את ההקלטה של השיחה בין השניים. לכן, כאב הראש של הפרקליטות הוא סלילת כביש עוקף באמצעות עדי המדינה ניר חפץ ושלמה פילבר".

מגל: ברוך קרא התראיין לפני כמה ימים ואמר שאין צורך בשיחה שכזאת ומספיק שנראה שהיו הטבות מצד אחד והיה סיקור חיובי מצד שני.
"להערכתי האמת תהיה באמצע, זה שקרה X ואז קרה Y זו אינה הוכחה. במשפט הפלילי צריך הוכחה מעל לספק הסביר. השאלה הגדולה היא האם נסלל הכביש העוקף לקשר הזה".

סגירת תיקים תמורת פינוי הכיסא היא רלוונטית?

"אם נראה דבר כזה זה יהיה אולי אחרי הבחירות, במידה ונתניהו ינצח בהן ולפני שתהיה החלטה סופית לפני שימוע. נדבר בסוף 2019, זה יהיה זמן ההכרעה".

לסיום, מה עמדתך בנוגע לשידור ראיון עם יגאל עמיר?
"במדינת ישראל כבר שידרו בעבר ראיונות עם רוצחים. ראיון לשם הפרובוקציה אינו מעניין אך יש כאן פאזל ענק והמון תיאוריות קונספירציה. השאלה היא מידת הערך העיתונאי וההיסטורי, ולראיון שכזה יש ערך גם עיתונאי וגם היסטורי".