צחי, צעיר בן 22, סובל ממחלה קשה בריאות המחייבת אותו להסתובב עם מחולל חמצן 24/7, גם בעת השינה וגם בעת המקלחת. כשנולד, ננטש על ידי אמו בבית החולים ואומץ על ידי מי שהייתה המטפלת שלו. כיום, הם אמא ובן לכל דבר. למרות מוגבלותו, צחי התנדב במשך שנתיים במסגרת השירות הלאומי במרכז לבריאות הנפש בחולון והיה אחראי על יומן מוזמנים, קבלת קהל ומענה טלפוני.



"למרות העבודה הלא פשוטה במרכז, שאליו מגיעים אנשים שסובלים מבעיות נפשיות קשות, זאת הייתה חוויה מדהימה ששינתה לי את החיים, העניקה לי בטחון עצמי, אסרטיביות וגם מקצוע לחיים" הוא מספר. בזמן שהיה במרפאה, הוא לקח קורס מקצועי במזכירות רפואית, ובזכות הניסיון שרכש במרפאה הוא עובד כיום בקופת החולים מכבי. "התנדבתי בשירות הלאומי כדי לתרום ולתת לחברה, אבל קיבלתי בחזרה, כי השירות הלאומי פתח לי צוהר לשוק העבודה", אומר צחי. 

ברשות לשירות לאומי-אזרחי מתנדבים כיום כ-1,100 צעירים עם מוגבלויות מתוך כ-1,500 תקנים. אחת ממטרות הקמפיין היא ולאפשר לצעירים לאייש את התקנים הקיימים. מדובר אמנם בקפיצה של מאות אחוזים בהקצאת התקנים בשירות לצעירים עם מוגבלויות בתוך כמה שנים בודדות, אך עדיין מעט מאד ביחס לחלקם באוכלוסייה. בכל זאת, מתקשים בשירות הלאומי לאייש גם את מספר התקנים הנמוך הזה. כעת, לאחר שרשות השירות הלאומי הגדילה את מספר התקנים ובנתה מעטפת תכניות הכשרה למתנדבים, משימתה היא לעודד צעירים שאינם יכולים להתגייס לצה"ל להתנדב. 

לקראת היום הבינלאומי לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, שמצוין היום (שני) ברחבי העולם, יצאו רשות השירות הלאומי-אזרחי, קרן הזדמנות והפורום לקידום השירות הלאומי, לקמפיין רשת ייחודי החושף את התנדבותם של צעירים עם מוגבלויות במסגרות השירות. זאת, במטרה להעלות את המודעות למפעל השירות הלאומי עבור צעירים עם מוגבלויות שונות.


קמפיין השירות הלאומי-אזרחי לצעירים עם מוגבלויות. צילום: עדי טל כהן


הקמפיין נועד לסייע לאותם צעירים להבין שגם ללא הגיוס לצבא, יש באפשרותם לתרום לחברה הישראלית בצורה משמעותית - וכי השירות יקנה להם כלים לעתיד. "צעירים עם מוגבלויות המתנדבים לשירות זוכים לתנאים זהים לחיילים משוחררים, מקבלים הכשרה ברמה פרטית וקבוצתית וזוכים לאפשרות תעסוקתית וצוות מקצועי מלווה" אומרים למעריב ברשות השירות הלאומי. על הקושי באיוש התקנים מסבירים ברשות כי "עדיין קיים בקרב הצעירים עם המוגבלויות והוריהם חשש לצאת לעולם התעסוקה. זוהי הזדמנות טובה לגשר על הפער הקיים ולהציג את מגוון האפשרויות הרחב שעומד בפניהם". 
ראובן פינסקי, מנכ״ל השירות לאומי-אזרחי, מוסיף כי "השירות הלאומי-אזרחי, בשיתוף משרדי הרווחה, החינוך והבריאות, מעוניינים לסייע לצעירים עם מוגבלויות להשתלב בפרק בחייהם של כל צעיר וצעירה ישראלים ולתרום למדינה על ידי שירות משמעותי. כמו כן, לצמצם את הפער התפיסתי בכל הנוגע לצעירים עם מוגבלות ולהביא למודעות הציבור ליכולתם של הצעירים לקחת חלק בעשייה אזרחית.
 
בשנה שעברה נחקק חוק השירות האזרחי המעגן את זכותם של צעירים עם מוגבלויות להתנדב ואף קובע סף מינימום של מתנדבים. כמו כן, בחוק נקבע כי יש לעשות את ההתאמות הנדרשות במקומות ההתנדבות על מנת שצעירים עם מוגבלויות יוכלו לקחת חלק בשירות. אנו רואים חשיבות רבה בשילוב צעירים עם מוגבלויות בחברה ובתעסוקה וכחלק ממדיניות זו, בשנתיים האחרונות הצלחנו להכפיל את מספר התקנים המיועדים למתנדבים עם מוגבלויות ולהרחיב את המעטפת השירותים הניתנת להם".