חשיפת התוכניות של חזבאללה והמנהרות ההתקפיות, שגרמו למתיחות גדולה באזור הצפון, גרמו לצבאות סוריה, לבנון וחזבאללה להעלות את הכוננות שלהן בימים האחרונים, כשכלי התקשורת במדינות עוקבים אחר כל מילה שיוצאת מישראל בנושא. מי שהתייחס לנושא הוא פרופסור עוזי רבי, ראש מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה באוני' ת"א. הוא התראיין ב"כאן ב'" וסיפר על המהלכים הבאים ועל הרגישות באזור.



"גלגלי המוח של חסן נסראללה ואנשיו עובדים שעות נוספות  בפעם המי יודע כמה, ישראל מציבה את איראן ושותפיה במבוכה. הפעם רק, ופה אני מתחבר למה שפורסם, ישראל חשפה והשמידה זנבות של מנהרות בשטח ישראל. כלומר חזבאללה או הפטרון שלו איראן נתנו לישראל את העילה של 'המתחיל במצווה אמור לו גמור', כי ידוע שמה שיש כרגע בלבנון זה כמות בלתי נסבלת של טילים, שעוברים גם עם שכלול ודיוק".

"בסופו של דבר, חלק ניכר מהטילים כבר לא מגיע מסוריה ללבנון בשיירות, כי הן מותקפות, אלא דרך מטוסים שנוחתים בביירות. אם אנחנו בוחנים את הדברים, אפשר לראות שאחרי ששמנו את המגבלות של המזרח התיכון.

"כרגע לחזבאללה אין עניין לעשות מהלך שייתן לישראל מומנטום לכניסה ומתקפת מנע לכל מיני דברים שהצליח לצבור לאחרונה, אבל מה שנחשף כאן זה קצה קרחון של איום, שכך או אחרת, ישראל לא תוכל לחיות איתו לזמן ארוך, לכן מה שיש לנו כאן זה משהו מתגלגל, ממבצע מגן צפוני, לדברים שישראל תצטרך להידרש אליהם. ישראל נהגה בשכל כשהתריעה בפני האמריקאים והבטיחה גב מדיני אמריקאי, כי ארה"ב היא היחידה שתוכל לתמוך בישראל אם וכאשר, וארצות הברית גם נמצאת במהלך סנקציות נגד איראן, וחזבאללה הוגדר כארגון טרור". 
מה מצבו של חיזבאללה?

"חשוב לומר שהוא רכש הרבה מאוד מיומנות בסוריה. היו הרבה אבידות, טענות ומענות על כך, אבל הוא צבר יכולות אופרטיביות לא מבוטלות. חיזבאללה יותר מאי פעם הופך להיות מגרש המשחקים ישן-חדש של איראן. בסוריה יש בוס. כיוון שפוטין לא רוצה להגיע למצב שהנערים ישחקו לפניו, לא איראן ולא ישראל. לכן איראן פונה לכיוון לבנון. נצטרך לחכות ולראות לאן זה יתקדם. יש כאן מבוכה לא קטנה לחזבאללה, אנחנו נשמע את נסראללה ואז נראה מה הוא יגיד". 
לסיכום אמר פרופ' רבי לאסתי פרז כי "ההערכה שלי היא שנסראללה יעשה טעות גדולה אם ייצא נגד ישראל, ולא יקבל אישור מהפטרון שלו לעשות משהו. להזכירכם מה הוא אמר אחרי מלחמת לבנון השנייה. אם הוא ייתן לישראל עילה לבצע משהו גדול, ישראל תוכל ברשות ובסמכות לבוא חשבון עם כל מה שהוא בנה בלבנון דרך איראן בחודשים ובשנים האחרונות.

צריך לזכור שבפעם האחרונה תשתית איראנית שלמה הלכה בפעם הקודמת בגלל פזיזות החזבאללה. ישראל היא זאת שלא תוכל לתת למה שקורה בלבנון להימשך, ובכך אנחנו נכנסים לספר החוקים של המזרח התיכון. אי אפשר למצוא אותם בשום מקום. אם ישראל לא תעשה משהו, איראן תעשה. ישראל אומרת כאן - יודעים מה יש לכם, ונוכל לתת את התשובה במקום המתאים. הסיפור הזה לא תם ולא נשלם".