"המדינה הפסידה, לא רק המשטרה" כך סבור קצין בכיר בדימוס על סיכול מינויו של ניצב בדימוס משה צ'יקו אדרי לכהונה כמפכ"ל המשטרה. את התחושה הזאת מסתבר, מגבים גם קצינים בכירים המשרתים היום במשטרה בכלל ובמחוזות ירושלים ותל אביב בפרט, שני המחוזות עליהם פיקד אדרי בשנות שירותו במשטרה.



נצ"מ בדימוס שפרש מהמשטרה לפני כשנתיים ומכיר מקרוב את אדרי אומר: "עצוב. זו התחושה. רמסו את כבודו על לא עוול בכפו. בחור מוכשר ביותר, קצין מוערך ובעיקר מכיר ואוהב את המשטרה בכל נימי נפשו. הוא גידל דורות של פקודים לאהבת המשטרה ולאבד קצין כמוהו זה הפסד כבד למדינה".



גם קצינים בכירים המשרתים כיום במשטרה מאמינים שמדובר בעוולה ובהפסד גדול למשטרה. "אין לאף אחד מילה רעה אחת להגיד. צ'יקו היה מהמובחרים שבמפקדים, אבא של השוטרים. הוא נגע בכולם והוא מוערך על ידי כולם. הוא 'נשם וחי משטרה' לכן היה אך טבעי שהשר יבחר בו כמועמד לתפקיד. הסיומת הצורמת הזאת מעיבה על כולנו. זה בהחלט הפך לשיחת היום אבל בקרב הקצינים צ'יקו זוכה בקרדיט ענק. אוהבים אותו כאן".



קצינה לשעבר ששירתה תחת פיקודו של ניצב בדימוס אדרי, מצרה על פרישתו מהמרוץ. "כואב הלב, בסך הכל הוא קצין מוערך מאד. אני מאמינה שהוא באמת יכול היה להיות מפכ"ל מצוין בדיוק כפי שהיה קצין משובח. הוא צמח מתוך המערכת, הרקורד שלו מרשים וזה נורא עגום מה שעשו לו. עצוב מאד שהוא פרש מהמירוץ אבל אני בהחלט מבינה אותו, למה הוא צריך את הבלאגן הזה. בסך הכל להיות מפכ"ל זה לא צ'ופר גדול ואפשר לראות מה קרה לרנ"צ רוני אלשיך".


ניצב מוטי כהן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ניצב מוטי כהן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


קצינים בכירים ביקשו לא להתראיין אפילו בעילום שם מחשש לפגוע באדרי. גם תא"ל במיל גל הירש, שחווה חוויה דומה בעת ששמו עלה כמועמד למפכ"לות, לא מוכן להתייחס בינתיים. הירש אמר "זה לא הזמן. יש לי הרבה מה להגיד, אבל אני ממתין". 



כזכור, השר לביטחון פנים גלעד ארדן, החליט לפני כשלוש שנים וחצי למנות את הירש לכהונה כמפכ"ל המשטרה. הרעיון לא צלח ואת מקומו תפס רנ"צ רוני אלשיך, שהתחיל את הכהונה באהדה רבה וסיים אותה באקורדים צורמים בהתייחס ליחסיו עם השר ארדן.



הרעש סביב סיכול מינויו של ניצב אדרי ישקע במהלך הימים הקרובים למרות הכתם הגדול שהוא ישאיר, ומי שיצטרך להתמודד עם הבלאגן מסביב הוא השר ארדן, שעל כתפיו מוטלת האחריות לאתר את המפכ"ל הבא של המשטרה.



ארדן לא יתן לעצמו לטעות בפעם השלישית ונדמה כי לפני שיכריז על המועמד יעביר אותו בדיקה של שתי וערב. השניים שאמורים לקבל עדיפות בבחירה הם מפקד מחוז תל אביב דוד ביתן ומפקד מחוז ירושלים יורם הלוי.



שניהם נמנו ברשימת השלושה שפרסם השר לביטחון פנים לפני כחודשיים כשהציג את עמדתו בנושא, אולם, מאז נרשמו התפתחויות, אם לא לומר דרמות, והשר לביטחון פנים שסבור כי "במשטרה התפתחה נורמה שברגע של מינוי מפכ"ל מתחיל משא השמצות מכוער. צריך להוקיע את הרעה החולה הזאת מהמשטרה" לא בהכרח יישאר בעמדתו, אם כי נדמה שהעדיפות השנייה של השר הייתה לניצב ביתן, אלא שלאחרונה גם לגביו נמתחה ביקורת.



בינתיים מינה ארדן את ניצב מוטי כהן, מפקד המחוז הדרומי לכהן כמ"מ המפכ"ל וכצעד ראשון הוא קיבל את בקשת הפרישה של דוברת המשטרה וראש חטיבת הדוברות נצ"מ מירב לפידות ותנ"צ יואב גת.



השר לביטחון פנים יעשה עכשיו חריש עמוק ואם לא ימצא קצין מנוסה שהוא יכול להפקיד בידיו את המושכות ויחליט שלא לשים את מבטחו בידיים של ניצב ביתן או ניצב הלוי, אזי הוא יחליט על מינויו של ניצב כהן, שיכול לצאת המנצח הגדול מכל הסיפור.