פרויקט התשתית הענק של מסילת 431, שזכה לכינוי "רכבת שורק", יצא השבוע לשלב היישום לאחר שנים ארוכות של עבודות תכנון, עם פרסומם של שני המכרזים הראשונים. במסגרת הפרויקט יוקמו שתי תחנות נוסעים חדשות וכן הגשר הארוך ביותר בישראל). לאחר סיום העבודות, בשנת 2025, תושלם הלולאה המסילתית העוטפת את גוש דן. 
 
כחלק מהפרויקט פרסמה רכבת ישראל שני מכרזי תשתית נרחבים, הכוללים פיתוח והנחת מסילה חדשה בתוואי כביש 431, מתחנת הרכבת משה דיין בראשון לציון, דרך תחנת הראשונים בעיר ועד החיבור לתחנת הרכבת פאתי מודיעין ותוואי הקו המהיר לירושלים במחלף ענבה.
המכרז הראשון מתמקד בשני קטעי מסילה בתוואי הראשון עבור הקטע שבין תחנת הראשונים לתחנה המתוכננת ברמלה דרום. המקטע יכלול מסילות חדשות באורך של 5.5 ק"מ, שני גשרי רכבת, מנהרה ומבנה שליטה ובקרה. המכרז השני מתמקד במקטע שבין רמלה דרום למחלף נשרים, וייסללו בו מסילות חדשות באורך של 4.5 ק"מ וארבעה גשרי רכבת. אורכו הכולל של תוואי מסילת 431, שצפויה להיות חשמלית, יהיה על כ־ 30 ק"מ.

הפרויקט המורכב יכלול גשרים ארוכים, מעברים תת־קרקעיים, מנהרות ושתי תחנות נוסעים חדשות (מעיין שורק ורמלה דרום), לצד שדרוג והארכת רציפים בתחנת הראשונים. במסגרת התוואי החדש מתוכנן להיבנות הגשר הארוך ביותר במדינה באורך 3.5 ק"מ, שייבנה במקביל לכביש 431, בין מחלף קריית ראשון לתחנת הראשונים במזרח העיר. התוכנית כוללת גם שלוש מנהרות בעומק של 20 מטר מתחת לפני הקרקע - מתחת לכביש 20, באזור מחלף מבוא איילון ובאזור רמלה דרום. המנהרה הארוכה ביותר תהיה באורך של 450 מטר, ומנהרה ארוכה נוספת תהיה באורך של 250 מטר. 
שני המכרזים הנוכחיים הם הראשונים מבין שורה של מכרזי תשתית שיפורסמו במהלך השנה הקרובה ל"רכבת שורק", והם כוללים בין היתר את הקמתם של שישה גשרי רכבת, מנהרת רכבת, מערך קירות תומכים ותשתיות הנדסיות נוספות. ברכבת ישראל ציינו כי פרויקט 431 יהווה למעשה הצלע הדרומית בלולאה המסילתית המקיפה את גוש דן.  הצלע הצפונית היא "רכבת השרון", שמצויה בשלבי הקמה מתקדמים על תוואי כביש 531, באמצעות חברת נתיבי ישראל.
לפני כחמישה חודשים נחנכו במסגרתו  שתי תחנות ברעננה. במהלך שנת 2019 יושלם חיבור תחנות רעננה גם להרצליה, ומשך הנסיעה מרעננה לתל אביב צפוי להתקצר לכ־20 דקות. שמאי המקרקעין והמשפטן ארז כהן מעריך שלפרויקט רכבת שורק יהיו השלכות על שוק הנדל"ן באזורים הסמוכים לתוואי המסילות.
"רכבת שורק תיצור נגישות יעילה יותר ויהיו לה השלכות על ערך הנכסים באזורי התעסוקה הסמוכים לתוואי", הוא אומר. "סביר שבאזורי התעסוקה האלה ערך הנכסים יעלה".
ומה לגבי אזורי המגורים?
"תלוי היכן. במקומות מגורים הסמוכים מאוד לרכבת כבדה עלולה להיות ירידת ערך. לעומת זאת, ביישובים ובאזורי מגורים הממוקמים במרחק של 15־10 דקות נסיעה מהתחנה, ערך הנכסים למגורים ככל הנראה יעלה".
כהן מעריך עוד כי הפרויקט עשוי להוות שיקול מכריע עבור משפחות המבקשות להתגורר ביישובים עם בתים צמודי קרקע, או עבור משפחות שירצו לרכוש נכס במחיר זול יותר מאשר בגוש דן.
"הפרויקט אמור להסתיים רק בעוד כשבע שנים. הוא לא ישנה את השיקולים של אנשים מבוגרים, אבל בהחלט עשוי להוות שיקול למשפחות", הוא אומר. "חבל שהפרויקט לא יסתיים בקרוב, אבל לאור מה שקרה בפרויקטים גדולים אחרים, אני מקווה שיעמדו לפחות ביעד הזה. כעת מתחיל מבחן היישום".
החששות של כהן ברורים לאחר עיכובים בשלושה פרויקטים ענקיים: פרויקט נתב"ג 2000, שנחנך כחמש שנים לאחר המועד המתוכנן; נמל התעופה רמון בתמנע, שצפוי להיפתח לתנועת נוסעים כשנה לאחר המועד המקורי; וקו הרכבת המהיר בין תל אביב לירושלים, שבינתיים מגיע רק מתחנת נבון בירושלים לנמל התעופה בן גוריון, ובמהלך השנים חלו פעם אחר פעם עיכובים בפתיחתו המלאה. הצפי הוא שבמהלך 2019 עבודות החשמול בקו יסתיימו ואז ניתן יהיה לנסוע ברכבת בין תחנת ההגנה בתל אביב לתחנת נבון בירושלים במשך 28 דקות.
בארגון "תחבורה בדרך שלנו", סבורים שהעדיפות חייבת להינתן לשני פרויקטים דחופים יותר: תוספת מסילות רכבת בנתיבי איילון, לשחרור הפקק הקשה, והקמת המסילה המזרחית מחדרה לנמל התעופה בן גוריון, דרך עמק חפר וראש העין.