הלוויתו של שמואל פלאטו שרון, איש העסקים והפוליטיקאי הישראלי ממוצא צרפתי שנפטר הלילה (שישי), התקיימה בבית העלמין בסביון בהשתתפות כ-200 בני אדם. אישים רבים הגיעו לחלוק לחבר הכנסת כבוד אחרון, ביניהם גופים שתרם להם כספים רבים במהלך חייו. בין המלווים ניתן היה לראות גם את זאב רווח, אורן זריף ויוסי וידר, דן תורג'מן ועו"ד ציון אמיר.
 

"היינו חברים בנשמה, בשבילי הוא היה הפטריוט מספר אחד בארץ. הוא הוכיח את זה במעשים שלנו", אמר זאב רווח בטרם התחילה הלוויה. "היינו חברים בנשמה".



נכדתו של פלאטו שרון ספדה לו בטקס ואמרה כי "היית אחד בדורך. את האנרגיות גייסת לוויכוחים הפוליטיים. קשה להאמין שבימי שישי לא נשב ביחד. תמיד הייתה לך שליחות ברורה - לייצג את המדינה ולתרום לה". נכדה אחרת אמרה כי "קצרה היריעה להכיל מי היה פלאטו לעם ישראל. היית איש עם גאווה, כמה אהבת את המדינה. הקמת כל כך הרבה עסקים וכבר בגיל 20 הייתי מיליונר בצרפת". 



"אני חיבת לציין את המורשת שהשארת אחריך. השארת משפחה מאוחדת", הוסיפה הנכדה. "קשה להאמין שלא נשב בימי שישי ביחד. אנחנו מתנחמים שחיית חיים מלאים והיית מוקף באהבה. אגדה היית בחייך וכעת גם במותך".



"ראיתי אותך אבא, עם הרבה מאוד אהבה". הלוויתו של שמואל פלאטו שרון. צילום: אבשלום ששוני



נציג מטעם בית החולים בילינסון הדגיש את תרומתו הרבה של פלאטו שרון לבית החולים ואת גאוותו במדינת ישראל. "פלאטו שרון תרם את ציורים התלויים על הקיר בלובי הכניסה לבית החולים. הוא היה ידיד בית החולים והיה לי כמשפחה, אדם מיוחד", אמר.



אחייניתה של אשתו, קלרה, אמרה כי פלאטו שרון "תמיד אהב אותה. אני רוצה להודות לך על הלב הרחב שלך ותודה ששמרת על דודה שלי והיית לה לבית במשך 30 שנים".



רעייתו קלרה ספדה לו גם היא: "תודה על שלושים שנה במחיצתך, בלעת את החיים, גיבור שלי, אין מי שנשאר אדיש לידך. פטריוט שלי, כמה שהמדינה הייתה חשובה לך. כל אדם היה עולם ומלואו עבורך". 



בנו של פלאטו שרון, יואב, ספד לאביו: "היה לך שריון שרוב האנשים ראו עליך. כבן שלך, לא ראיתי שריון. ראיתי אותך אבא, עם הרבה מאוד אהבה". 



עו"ד ציון אמיר אמר כי "אני מכיר את סמי עשרות שנים. היה פטריוט גדול מאוד, היה יהודי גאה על רקע הבריחה שלו מהנאצים. רבים לא ידעו על גודל התרומות שלו. היה ישראלי גאה, גבר, איש חם שעשה הכל בחן ואהבה גדולה. אנשים אהבו לאהוב אותו. איש מיוחד במינו, מעבר לאישיותו. הוא היה חבר טוב".



שמואל פלאטו שרון. צילום: פלאש 90



הליכים משפטיים לצד פעילות עסקית ופוליטית ענפה


פלאטו-שרון נולד בשנת 1930 בעיר לודז' שבפולין, אך ברח ממנה עם כיבוש הנאצים את המדינה, וברח לצרפת, שם גדל והפך לאיש עסקים. בתחילת שנות ה-70 החלו רשויות המס בצרפת לחקור את עסקיו של פלאטו-שרון, שעלה במהלך החקירות לישראל. מיד עם עלייתו רכש בית בסביון והחל בפעילות עסקית כאשר רכש את חברת לוינסקי, במטרה להקים את התחנה המרכזית החדשה בתל אביב, ונכנס כשותף עם הקבלן אברהם פילץ בהקמת דיזנגוף סנטר, שנחשב הקניון הראשון בישראל. עם הגיעו לישראל הוצא נגדו על ידי צרפת צו מעצר בינלאומי, במקביל נשלחה לישראל בקשת הסגרה, ובה צוין כי פלאטו הואשם בעבירות מרמה ומס.
לקראת הבחירות לכנסת התשיעית בשנת 1977 שינה את שמו לשמואל שרון והקים מפלגה בעזרתה קיווה למנוע את הסגרתו, מאחר שלא ניתן להסגיר אדם שהוא חבר הכנסת. המפלגה הייתה מפלגת יחיד, ושמה היה: "פיתוח ושלום" שססמת הבחירות שלה הייתה: "שמואל שרון - האיש הבודד לכנסת".
בעת כהונתו נחקר פלאטו שרון על פעולותיו לפני היבחרו, הוגש נגדו כתב אישום, וב-1979 הורשע בעבירות של הבטחות שווא של פתרונות דיור לקבוצות בוחרים. כתב אישום זה נדון בשלוש ערכאות עקב ערעורים שהוגשו על ידי פלאטו-שרון ועל ידי המדינה, ובסופו של דבר, בפסק דין של בית המשפט העליון הורשע פלאטו שרון בשלושה סעיפי אישום, ונידון לשלושה חודשי עבודות שירות ול-15 חודשי מאסר על-תנאי.
לאחר תקופת עבודת שירות שב לעסקים פרטיים, וביחד עם אשתו, אנט, התפרסמו כידוענים המארחים למסיבות יוקרתיות בביתם שבסביון אנשי עסקים וידוענים אחרים. בכל אותו זמן לא בוטל צו המעצר הבינלאומי של ממשלת צרפת, והוא נחשב לעבריין נמלט, ומיעט לצאת מגבולות מדינת ישראל מחשש שייעצר. בהיותו חבר הכנסת, הצליח לגרום בעזרת הליכוד להעברת חוק למניעת הסגרה של אזרחים ישראלים למדינות זרות, גם כאשר קיימים הסכמי הסגרה תקפים בין המדינות.
בתחילת שנות ה-90, לאחר שהבין כי שמו הוסר מרשימת המבוקשים של האינטרפול, נסע לביקור עסקים באיטליה, ובעת נחיתתו ברומא, נעצר על ידי השלטונות המקומיים, והצרפתים ביקשו את הסגרתו. הוא שוחרר בערבות עד למתן החלטה על ההסגרה, ובהיותו משוחרר הצליח לחמוק מאיטליה לישראל, כשהוא מחופש ושערו צבוע בצבע בלונדיני. לאחר שובו לישראל התמודד על מקום ברשימה הארצית בבחירות המקדימות לקביעת רשימת הליכוד לכנסת ה-14, והגיע למקום ה-53 הלא ריאלי עם כ-5,070 קולות.
בינואר 1991, לאחר משפט שנמשך עשר שנים, קבעה השופטת הדסה בן עתו שפלאטו שרון ישלם 41 מיליון דולר לחברה הצרפתית "קומפני פריזיין דה פרטיסיפסיון". בשנת 2000 הורשע בבית המשפט המחוזי בתל אביב, בכך שיחד עם אחרים קיבל במרמה מחברה צרפתית סכום של עשרה מיליון פרנקים צרפתיים. בהתאם לעסקת טיעון נגזרו על פלאטו שרון 11 חודשי מאסר בפועל (אותם ריצה בבית סוהר חרמון), תשלום 1,200,000 דולר פיצויים לחברה הצרפתית ובנוסף לכך שלוש שנים מאסר על תנאי מעבר למה שהוסכם בהסדר הטיעון. ערעורו של פלאטו שרון על תוספת המאסר על תנאי נדחה.
בדצמבר 2014, במערכת הבחירות לכנסת העשרים, הודיע פלאטו-שרון שיתמודד בפריימריז על מקום ברשימת הליכוד. אך לבסוף הסיר את מועמדותו יומיים לפני מועד הפריימריז.