אנחנו פונים למשרד הבריאות בתור זה שצריך לדאוג לעובדיו ולמערכת הבריאות; פונים למשרד האוצר שצריך לשחרר את סכומי הכסף לטובת המתמחים; ואנחנו מאשימים גם את ההסתדרות הרפואית בישראל, כי היא זו שחתמה על ההסכמים בשנת 2011 ולא דאגה למתמחים בשנים שלאחר מכן", אומר ד"ר אראל בוצ'ינסקי, יו"ר "מרשם" - ארגון המתמחים לרפואה בישראל.


היום יתקיים בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת דיון שנושאו "המדינה הונתה את הרופאים, והתושבים בפריפריה ישלמו". "הטענה העיקרית שלנו היא שהמענקים שדרשנו שייכנסו להסכמים הקיבוציים בשנת 2011 הופסקו, ואנחנו דורשים להחזיר אותם במלואם", מסביר בוצ'ינסקי. "מדובר במענקים לרופאים מתמחים בפריפריה ולרופאים מתמחים הבוחרים במקצועות המוגדרים כ'מקצועות במצוקה'. המענקים למעשה הופסקו בינואר 2015, ומאז כל שנה ניהלנו מאבק מול משרד הבריאות והאוצר, והצלחנו להחזיר אותם בצורה חלקית עד 2017. ועכשיו, בפעם הראשונה, הם הופסקו לפרק זמן של שמונה חודשים ולא יינתנו למתמחים שהחלו את התמחותם מינואר 2018 ועד ספטמבר 2018".

באילו סכומים מדובר?

"עד 2015 קיבלו מתמחים בפריפריה ומתמחים במקצועות במצוקה מענק של 300 אלף שקלים ברוטו, שנפרש לאורך ארבע־שש שנים, בהתאם להתמחות. בין השנים 2015־2017 זה נהיה כבר מורכב מאוד, ובכל שנה הסכום השתנה והקריטריונים השתנו. הדרישות שלנו קונקרטיות וריאליות: להכיר בתשלום למתמחים שהחלו את התמחותם בחודשים ינואר 2018 עד אוגוסט, כולל. הדרישה השנייה שלנו היא להכיל בהסכמים הללו גם את המתמחים של אסותא
אשדוד, שגם הם יהיו זכאים למענקים. פתחו בית חולים חדש ושכחו את המתמחים שלו". 

איך הסיפור הזה משפיע על המתמחים?
"הם מרגישים שבגדו בהם, ששיקרו להם. זה פוגע במוטיבציה שלהם להמשיך לעבוד במקום ובמקצועות שהם בחרו. זה משפיע גם על דור העתיד של הרופאים. גם מי שיהיה מתמחה בעוד שנה או שנתיים, מבין שאי אפשר לבטוח במדינה ולסמוך על ההסתדרות הרפואית שתדאג לו". 

אראל בוצ'ינסקי. צילום: עופר וקנין


התכנון שנהרס 
"כשסיימתי את הסטאז' שלי בבית חולים כרמל בחיפה, שמתי לב לקצב ההתקדמות של רופאים שעובדים בחיפה. בחיפה יכולתי לא רק להתקדם יותר, היה לי גם קל יותר להסתגל שם, אבל למרות זאת, העדפתי ללכת לפריפריה", אומר ד"ר אמיר חלומה (27) מכפר מנדא, המתמחה ברפואת משפחה במכבי שירותי בריאות בכרמיאל. חלומה החל את ההתמחות שלו בכרמיאל ב־1 בינואר 2018, וחודשים לאחר מכן הופתע לגלות שרק מי שהחל את ההתמחות שלו מספטמבר 2018 יהיה זכאי למענק. "המענק לא היה השיקול העיקרי, אבל הוא היה אחד המרכיבים בשיקולי ההחלטה שלי", הוא מספר. "מ־2011 ועד היום שבו התחלתי התמחות, תמיד היה מענק למי שעשה התמחות בפריפריה. באפריל 2018 היו אמורים לצאת קריטריונים. אבל הקריטריונים יצאו רק לקראת ספטמבר, והוחלט שרק מי שהחל מספטמר 2018 יקבל מענק. ואני שואל מה קרה עם המתמחים שהחלו בינואר 2018?".

איך הרגשת כשהבנת שאתה לא זכאי למענק?
"אני מציג את עצמי כ'הנפגע מספר אחת'. התחלתי את ההתמחות שלי ביום הראשון של השנה הקלנדרית. אף אחד לא אמר שמשהו הולך להשתנות. אז למה דילגתם עלינו, על התקופה הזאת מינואר עד ספטמבר? אני מרגיש חוסר שוויון. למה אני לא, והוא כן? אם הייתי יודע שאין מענקים, הייתי ממשיך לעבוד בחיפה. לא הייתי עובר. כל מתמחה צעיר כמוני חושב גם על המצב הכלכלי שלו, ומתכנן את הפעילות שלו גם בהתאם להכנסות. אני מתחיל את החיים שלי, מתחיל לשפץ בית, לתכנן כמה דברים, ופתאום אין מענק. התכנון שלי נהרס תוך כדי, ואני צריך להיכנס לבלגן שלא חשבתי עליו. בינתיים אנחנו נמצאים במאבק נגד משרד הבריאות ומשרד האוצר. אם יהיה צורך, נגיע איתם גם לבית המשפט. אנחנו לא נכנעים. אהיה היום בדיון בכנסת, והבקשה היא שיכירו גם בנו, שנהיה חלק מההחלטה שלהם למענקים".

איך המצב הקיים יכול להשפיע על הפריפריה?
"המענק היה מוטיבציה לכל מתמחה צעיר לעבוד בפריפריה ואולי לבנות בה בית, להתחיל בה את החיים שלו. ההחלטות האלה של משרד הבריאות ומשרד האוצר, אם לא ישונו, יגרמו למתמחים רבים לעזוב את מקום העבודה שלהם. גם אנשים חדשים, שחשבו אולי להגיע לפריפריה, יחשבו פעמיים אם להגיע או לא". 

את הבקשה לדיון מהיר הגישה ח"כ איילת נחמיאס־ורבין (המחנה הציוני). לדבריה, יש מחסור של רופאים מומחים בפריפריה, וגם מחסור ברופאים בתחומים פחות זוהרים, במחלקות שפחות מכניסות כסף. "אחת הבעיות שאני מוצאת שקשורות לרפואה בישראל היא שמתחילים מיזמים ולא משלימים אותם. לא פותרים שום בעיה, וזה מאוד מצער", היא אומרת. "המתמחים האלה הם העתיד של הרפואה בישראל. הובלתי גם את המאבק לגבי חריגה בשעות התורנות של המתמחים, ואני מרגישה שהמתמחים הם כמו שק חבטות. אבל צריך להבין שהם התשתית של הרפואה. כשמגיעים לבית חולים, נוגעים קודם במתמחה ולא ברופא מומחה. איך יכול להיות שלא מכבדים את ההתחייבות כלפיהם? אני רוצה לדעת שהתמריצים האלה חוזרים אליהם, שהתמריצים מועברים בזמן ושמתמחה שמתלבט בין בוסטון לסורוקה, ירצה ללכת לסורוקה". 

מדברים על העתיד 
ח"כ אורלי לוי־אבקסיס המלווה את מאבקם של המתמחים והגישה אף היא בקשה לדיון בוועדה, טוענת שהמרחקים מהפריפיריה למרכז אומנם קצרים, אבל הפערים הם עצומים. "בשנת 2016 גיליתי למשל שבמשרד האוצר ביטלו לחלוטין, ברוב חוצפתם, את המענקים לפריפריה", היא מספרת. "בעקבות הרעש שעשינו, נאלצו להחזיר את המענקים, אבל לא את כל הסכום. החזירו רק חלק, וגם שינו את הקריטריונים לתמריצים. עדיין חסרים הרבה רופאים בפריפריה, ואלה שנכנסו לתוך התהליך הזה מתוך מחשבה שיהיה מענק - מצאו עצמם בפריפריה בלי מענקים. אנשים סמכו על זה, עברו לפריפריה עם משפחתם". 

עד כמה הפריפריה תיפגע מהמצב הקיים?
"המענקים שניתנו בזמנו אכן שינו מציאות, אבל עדיין לא הגענו לנקודת המשווה. בפריפריה עדיין יש בערך חצי מהרופאים פר נפש לעומת המרכז. עדיין לא הגענו לקו המשווה. אנחנו מדברים על עתיד הרפואה במדינת ישראל. אנחנו רוצים שרופאים יגיעו לפריפריה, אבל ללא המענקים אין להם סיבה להגיע לשם עם משפחתם. בפריפריה שירותי החינוך ברמה נמוכה, אין תרבות מפותחת, אין להם הרבה אופציות, אבל המענקים יכולים להמריץ אותם. גם את אזור המרכז צריך לחזק מבחינת רופאים, אבל את הפריפריה על אחת כמה וכמה. צריך להמשיך את תוכנית התמריצים עד שנשווה את מספר הרופאים פר נפש לעומת המרכז". 

כאמור, גם מתמחים במקצועות במצוקה שהחלו התמחות בין ינואר לאוגוסט 2018 לא זכאים, נכון לעכשיו, למענקים. "יש מחסור של רופאים במקצועות המוגדרים כמקצועות במצוקה, שעמם נמנים פתולוגיה, הרדמה, רפואת פגים ועוד", מסביר ד"ר דניאל (שם בדוי), בן 35, מתמחה בפתולוגיה באחד מבתי החולים בארץ. "בגלל המחסור העמוק של רופאים בכירים במקצועות האלה, הטיפול במטופלים נפגע. לכן החליטו לתת מענק לכל מי שבוחר בהתמחות כזאת. להבדיל מגניקולוגיה או רפואת עור ועיניים - שגם אם לרופא קשה בהתחלה כלכלית, אז הוא מפצה על זה אחר כך בענק בפרקטיקה פרטית - הרי שבפתולוגיה אין פרקטיקה פרטית. זה לא סקסי, לא אטרקטיבי. כמה שנים ראשונות אחרי ההסכם שנחתם, הרופאים המתמחים במקצועות במצוקה אכן היו מקבלים מענקים. אחר כך כבר היו עושים ישיבה בכל שנה, ומפרסמים קריטריונים לזכאות למענקים. עד שהוועדה הזאת מתכנסת, אנשים נמצאים באי־ודאות מרבית". 

מתי התחלת את ההתמחות?
"ידעתי שפתולוגיה נחשבת מקצוע במצוקה כבר שנים, והתחלתי את ההתמחות במרץ 2018 בידיעה שמגיע לי מענק. אבל הקריטריונים ל־2018 פורסמו רק באוגוסט. פתולוגיה אכן הייתה ברשימה, אבל היו זכאים למענק רק מי שהחלו את ההתמחות החל מספטמבר 2018". 

מה הרגשת כשזה נודע לך? 
"שהמדינה מצהירה משהו מצד אחד, אבל לא מקיימת מצד שני. אני לא יכול להגיד לך שאם הייתי יודע שלא יהיה מענק, לא הייתי הולך להתמחות הזאת. אבל הידיעה שיהיה לי המענק מאוד עזרה לי לבחור התמחות. העזרה הכלכלית הזאת במהלך הדרך מהותית מאוד עבורי. הרופאים מתחילים להיכנס לשוק העבודה בגיל מאוחר יחסית, ואנחנו רוצים להתקיים בכבוד, בייחוד אחרי השנים הרבות של ההכשרה. אם המדינה רוצה למלא את המקצועות החסרים, שתדע שבהתנהלות הנוכחית שלה זה פשוט לא יצליח. המדינה ממש מסבנת את הרופאים. מבטיחה ולא מקיימת. זו הרגשה מאוד קשה, שעובדים עלינו בעיניים". 

תגובות
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "תוכנית מענקי הרופאים נבנית בשיתוף פעולה בין משרדי הבריאות והאוצר, ומטרתה חיזוק יסודות מערכת הבריאות על ידי יצירת תמריצים כלכליים והסטת משאבים לטובת מקצועות, אזורים ומגזרים שבהם קיים חסר. משום כך, לא מדובר בפרמטרים קבועים על פני השנים, אלא נעשה עדכון מעת לעת בהתאם לצורכי מערכת הבריאות, היצע כוח האדם ושיקולים לאומיים, ובכפוף למגבלת התקציב המועמד לטובת תוכנית זו. עבודת הוועדה לעניין תוכנית המענקים סיימה ופרסמה את עבודתה בחודש אוגוסט 2018, ומכאן שהתמריצים בתוכנית שהוצגה מתייחסים למועד זה ואילך. זאת, כדי לעודד את מי שטרם החל התמחותו לבחור בכיוונים שאליהם מכווינה התוכנית. נדגיש כי בשום שלב לא הובטח על ידי משרד הבריאות שיינתנו מענקים למי שמשיקוליו בחר להתחיל את ההתמחות טרם פרסום התוכנית. עם זאת, בימים אלה המשרד נמצא בשיח מול משרד האוצר לבחינה והיתכנות של מתן מענקים גם עבור מי שהחל את תקופת ההתמחות בין ינואר־אוגוסט 2018".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "במכתב המענקים נקבעה מסגרת עלות של 637.5 מיליון שקל לצורך הקצאת מענקים עד לאמצע שנת 2019. לבקשת ההסתדרות הרפואית, תקציב המענקים הוקדם ונוצל עד תום כבר בסוף שנת 2014 ואף שולם מעבר להתחייבות. עד סוף שנת 2014 שולמו כ־715 מיליוני שקלים לטובת המענקים. שרי האוצר והבריאות החליטו על הוספת מסגרת עלות נוספת לשנים 2015, 2016 ו־2017 וכן לתקופה שבין 1/9/2018־31/12/2019. כלל לא הובטח שתימצא מסגרת עלות נוספת לצורך הקצאת מענקים לשנים 2018־2019, ומשהוברר לוועדה כי נמצא תקציב, הוועדה שקלה מהי התקופה המקסימלית שבגדרה ניתן יהיה להעניק מענקים, והכל במגבלת התקציב שהוקצה לנושא. על כן, התקופה שנקבעה היא התקופה מהיום שבו גובשו הקריטריונים לקבלת מענקים ועד המועד שבו, על פי חישובנו, יספיק התקציב".

מההסתדרות הרפואית בישראל נמסר בתגובה: "ההסתדרות הרפואית בישראל מייצגת למעלה מ־27 אלף רופאים, כולל מתמחים שהם רופאים לכל דבר ועניין. נוסף לכך, בהסתדרות הרפואית פועל פורום המתמחים בכל הסוגיות והנושאים המטרידים את הרופאים המתמחים, ועל בסיס יומי מטופלות ונפתרות פניות ובעיות של רופאים מתמחים. ההסתדרות הרפואית חרתה על דגלה עוד בשנת 2011, במסגרת ההסכם הקיבוצי, לסייע במענקים למתמחים ומומחים במקצועות במצוקה ובפריפריה. בזכות המענקים והתקציב שהושג על ידי ההסתדרות הרפואית בהסכם, נקלטו למעלה מ־1,800 רופאים בפריפריה ובמקצועות במצוקה. בעקבות הנחיה של משרד האוצר, ולפיה המענקים למקצועות במצוקה בפריפריה למתמחים ומומחים, תחילתם היא מ־1/9/18 ולא כמתבקש, מ־1/1/18, ההסתדרות הרפואית פועלת ללא לאות ותמשיך לפעול לתיקון העיוות ואי השוויון בין מתמחים ומומחים שהחלו עבודתם בין 1/1/18 לאלו שהחלו ב־1/9/18. זה מספר חודשים מנהלת ההסתדרות הרפואית משא ומתן מול נציגי האוצר, והתקיימו מספר פגישות בין יו"ר ההסתדרות הרפואית לבין שר האוצר, שהביע נכונות לסייע בפתרון הבעיה. סוגיה זו נמצאת על סדר יומו של יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי".