כנס שנוי במחלוקת צפוי להתקיים מחר במכללת אורנים. תחת הכותרת “מקור (א)כזב: פייק ניוז, פוסט־אמת ועובדות אלטרנטיביות”, יעסוק הכנס בנושאים כמו “השתקה פמיניסטית”, “אפליה נגד גברים במשפט הפלילי” ו”מזונות ילדים”. מבקרי הכנס טוענים שמדובר בנרטיב שאינו מתאים למוסד אקדמי, אך המשתתפים, שמרביתם מוקצים על ידי ארגונים פמיניסטיים, וכן הנהלת המכללה, מתעקשים לקיים את האירוע, שהנוכחות בו חובה עבור הסטודנטים.



בין הדוברים בכנס: ד”ר יואב מזא”ה, מרצה בכיר בקריה האקדמית אונו, ועו"ד טלי גוטליב, המתמחה בייצוג גברים המואשמים בעבירות מין, שזוכה לביקורת רבה על התבטאויותיה בגנות תופעת תלונות השווא. עוד תופיע בכנס ד”ר רונית דרור, הפועלת למען גברים, בין היתר במהלך הליכי גירושים.



לדברי אלה זילברמן, סטודנטית במכללה, “השם הראשון שתפס את עיני היה של עו”ד גוטליב. עברתי על שמות המושבים והזדעזעתי. כל מי שפעילה במאבק הפמיניסטי מכירה אותם היטב. כולם מתרכזים בהיבט מסוים של זכויות גברים בהקשרים של גירושים”. לדבריה, “הכנס מאוד לא מאוזן. משתתפים בו השמות הכי בולטים בשיח ההכפשה כלפי המאבק הפמיניסטי, ואין שם מי שיענה להם. זאת מכללה לחינוך, שאמורה לחנך את הסטודנטיות לערכים מסוימים, ביניהם הבעה וחשיפה של מגוון דעות – וזה נעדר מהכנס”.



גם באיגוד ארגוני הסיוע לנפגעי תקיפה מינית יצאו נגד הכנס. “שבוע אחרי הפגנות המחאה נגד אלימות כלפי נשים, מתקיים כנס, שבכסות אקדמית נותן במה לכמה מהדוברים הכי רדיקליים נגד המאבק”, מצרה אורית סוליציאנו, מנכ”לית האיגוד. “אין בכנס שום איזון. הכותרת שלו יכולה לגרום למחשבה שאלימות נגד נשים היא פייק ניוז. הדבר הזה מקצין שיח שקיים בחברה, שחושב שנשים מעלילות על גברים, ולא כך הוא”.



עו”ד גוטליב אינה מתרגשת מהביקורת. “אין זו פעם ראשונה שבה אני מביעה את דעתי וסופגת אש. כעו”ד כמעט שני עשורים, לא אשקוט נוכח עוולות המתרחשות בחסות החוק, כמו הפסיקה הקטגורית כנגד גברים רק בשל היותם גברים. לא אירתע ואוסיף לקחת חלק במאבק”. לדבריה, הופעלו לחצים כבדים על הנהלת המכללה לבטל את הכנס. “זה שיקוף מפחיד של סתימת הפיות שהפמיניזם הרדיקלי סיגל לעצמו”.



את הכנס מקיים החוג לאזרחות ולסוציולוגיה, והוא ייערך במקביל לכנס בחוג לתקשורת, שם יוצג הצד השני של מפת המאבק באלימות כלפי נשים, בדמות סרטה של הבמאית ענת צוריה “חוקרת”, שעוסק בסוגית אי־תשלום מזונות מצד גברים ואלימות כלכלית במשפחה כלפי נשים. לדברי צוריה, כשנודע לה על הכנס המקביל, היא החליטה שלא לבטל את השתתפותה. “הייתה התלבטות לא פשוטה, כי אני מקבלת איומים מקבוצה מאוד אלימה של מיזוגנים. צר לי על הסטודנטים שנאלצים להשתתף באירוע. זה כמו שתלמידים אפרו־אמריקאים בארה”ב ייאלצו לשמוע על הכחשת העבדות. אבל אני לא רוצה להעניש את הסטודנטים, ולכן אשתתף”.



נשיאת המכללה, פרופ' יערה בר־און, ביקשה להעביר מסר מרוכך לסטודנטים: “צריך להבחין בין השאלה, האם ראוי לקיים את הכנס תחת הכותרות האלה ובהרכב זה של דוברים, שהוא לא לטעמי, לבין השאלה האם מותר לי לצנזר את חופש הביטוי. החלטתי שהכנס לא פסול מוסרית או פלילית. עם זאת, אם סטודנטים לא יתייצבו כי תכני הכנס פוגעים בהם - אקבל את היעדרותם”.



מדוברות מכללת אורנים נמסר בתגובה: “המכללה דוגלת בחופש הביטוי ומאפשרת לבאים בשעריה להשמיע מגוון דעות וללבן סוגיות במחלוקת, כל עוד נשמרת תרבות הדיון ולא עוברים על החוק. גם המחאה היא לגיטימית, וראוי לעמת את הדעות השונות במסגרת השבוע הפוליטי שאנו מציינים במכללה”.